1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Ekstrakt vs. allgrain

En tråd i 'Råvarer' startet av Holmentoppen, 9 Feb 2019.

1. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har lenge hatt lyst til å teste dette. Min teori var at ekstrakt fra en kvalitetsprodusent burde kunne produsere øl på høyde med allgrain. Kjøpte inn Extra Light pilsner LME og DME fra Briess. Sammenligningsølet ble da en allgrain pilsner brygget på 100 % pilsnermalt. Samme OG (1.047) og nesten samme FG. (Ekstraktene gjæret ut 2 poeng mer enn allgrain.) Humle var Magnum og Mittelfrüh – og gjæren WLP830. Tvungen karbonering til ca 2,7 vol.

Dessverre viste det seg at det flytende maltekstraktet hadde vært en hyllevarmer hos Bryggselv, og det var betydelig mørkere enn de to andre. Satte allikevel en batch for å teste smaken. Det ble ikke godt – en tydelig oksidering og en merkelig kjemisk bismak. Ølet gikk i sluket. Sjekk alltid dato på LME når du handler…

Hvordan klarte så DME-versjonen seg mot allgrain?

I glasset fremstår ekstrakt-ølet som en anelse mørkere enn allgrain. Skummet er bra på begge – men faller fort sammen. Aromaen i DME-glasset er fruktigt. En anelse pære, kanskje?

Smaken bekrefter at det er en slags usmak i DME-ølet. Ikke veldig sterk, og heller ikke frastøtende. Men det er en tydelig fenolisk, lett søtlig smak i ølet. Allgrainversjonen smaker akkurat slik en lys pilsner skal. En herlig blanding av loffaktig, lett malt og tysk humle – og akkurat passe bittert etter min smak.

Kan denne litt kunstige smaken være den fryktede ”Extract twang” som man har lest om på den store verdensveven? Ikke vet jeg, men det var stor forskjell på disse to ølene. Noen som har gjort tilsvarende erfaringer?

Disclaimer: Dette var en enkel kjøkkenbenktest, helt uten krav til vitenskapelig metode. Gjorde mitt beste for å redusere antall variabler, men det blir allikevel umulig å si noe sikkert om at mitt resultat vil kunne reproduseres mange ganger ved gjentatte forsøk. Håper ikke dette trigger en syndflod av kritiske kommentarer rundt metode.

IMG_0885.jpg

#1 Holmentoppen, 9 Feb 2019
    Sist redigert: 9 Feb 2019
  2. S1000xr

S1000xr
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Anbefaler denne, setter alltid 2 brygg, et allgrain og en ekstrakt, denne var super

Vedlagte filer:

Janea liker dette.
  3. Thomas D

Thomas D
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg tenker at det ville vært imponerende om det er mulig å fjerne all væske fra vørter uten at det går noe som helst utover kvaliteten. Sånn sett er det forsåvidt imponerende at DME har så høy kvalitet som det har?

4. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg var en lang periode uten tilgang til allgrain brygging, og laget to brygg med LME. Samme opplevelse som deg. En tydelig LME smak av ‘gamle’ råvarer. Det skal sies at jeg kjøpte de store kannene til bruk som starter, og at de derfor ble oppbevart dårlig og utsatt for variabel temperatur.
    Bruker man fersk LME, blir det trolig bedre. Dersom jeg skal brygge halvfabrikat igjen, kommer jeg til å være ekstremt varsom på pakkedato.
    Humlerike øl egner seg trolig bedre

5. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fersket er helt avgjørende når det kommer til LME
    Produksjons og pakkedato står i bunn på Briess ekstraktet

Finn Berger og msevland liker dette.
  6. Thomas D

Thomas D
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hva regnes som ferskt i denne sammenhengen? Kan man stole på "best før" datoen?

7. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

min erfaring er at jeg ikke ville brygget lyst øl med ekstrakt som er mer enn et år gamelt

Thomas D liker dette.
  8. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

LMEet jeg testet var ett år gammelt. Det smakte veldig lite godt.

#8 Holmentoppen, 10 Feb 2019
    Sist redigert: 10 Feb 2019
  9. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg tror aldri du vil få et typeriktig pils med ekstrakt

10. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Like godt eller tastefeil for lite godt? Ble forvirret av understrekingen

loebrygg liker dette.
  11. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hehe, en liten korrekturfeil der: Lite godt!

1Morten liker dette.
  12. TorfinnS

TorfinnS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Forslag til neste forsøk. Gammel malt vs ny malt. Begge all grain. Noe slikt er kanskje allerede gjort?

13. Easybrew

Easybrew
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ølbrygging testet vel dette med gamle sett mot nye. Fikk aldri med meg korleis blind smakingen endte

14. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

..det tror jeg ingen andre gjorde heller.. ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

15. TommyH

TommyH
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har det blitt gjort noen meta-analyser på dette? Spør for en venn.
    :)

#15 TommyH, 12 Feb 2019
    Sist redigert: 12 Feb 2019
  16. Janea

Janea
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har brygget 2 ekstraktsett fra Mangrove-jack-s (Pink Grapefruit IPA og APA) kontra 2 med allgrain-ølsett. Min (og 2 andres erfaring) ble at ekstraktsett ølet var meget bra, uten bismak men litt overkarbonert.

Kanskje IPA og APA og mørke ekstraktsett skjuler evt bismak enklere en lyse, lette øltyper?

17. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Da kan jeg jevne det ut med å si at pink grapefruit kittet som jeg fikk smake av en kollega var noe av det aller verste jeg har smakt. Såpe herfra til månen og null maltsmak, var bare gammel smak selv om kittet var ferskt inn til norge.

TorfinnS liker dette.
  18. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har laget øl på noen MJ-sett, og selv når jeg har byttet ut gjæren og gjæret under streng temperaturkontroll så "smaker det ekstrakt", sammenlignbart med smaken på første (og for så vidt eneste) cider jeg satte fra samme produsent: Det er en syrlig, vinøs smak som bare delvis går bort ved lagring. Og som heldigvis ikke er der i utgangspunktet ved all grain-brygging.

Min erfaring er utelukkende basert på MJ cider, MJ golden ale, MJ NZ pale ale og MJ Helles. Fullt ut drikkbart, men ikke sammenlignbart med "the real thing".

19. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Smak er trening. Jeg vil anta at mange førstegangsbryggere er svært fornøyd, men etter hvert som man blir mer og mer selvkritisk, holder standard ekstraktsett ikke mål. Når det er sagt, er DME ('basemalt') og bruk av spesialmalt trolig en mellomting som kan fungere godt. Jeg har selv ikke forsøkt dette, men har smakt mye bra fra @loebrygg.

TorfinnS og Jørgen O liker dette.
  20. Thomas D

Thomas D
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har DME høyere kvalitet enn LME?

Del denne siden