Ekstrakt vs. allgrain

Ekstrakt øl har alltid hatt en merkelig bismak som jeg aldri har klart å sette ord på for å forklare.

Men samtidig så er der noen aom får til gode ekatrakt øl. Vi hadde en publikumskonkuranse for en del år tilbake når øl begynte å bli superpopulært. Var vel 17 øl som var stilt ut og 50-60 betalende og stemme berettige. Han ene som laget ekstrakt øl av et coppers ølsett vant med flest stemmer, 2 plass var det er utrolig godt surøl og tredjeplass en stout. Så en del som liker ekstrakt øl også.

Noen ekstrakt øl er selvsagt verre en andre og egner seg vel kun til å bli full på. Smakte et som han som laget det synest det var skikkelig digg. Tror faktisk det er det verste ølet jeg har smakt ever. Skikkelig vinøst med alloholpreg som gjorde at du følte deg bedugget fra første dråpe uten a ense verken humle eller malt preg. Tenkte at dette kunne ikke være sunt å drikke men at folk er forskjellige. Kanskje det var noe galt med mine smaksløker
 
Det er noen som jeg kjenner som kan brygge ekstrakt kits veldig bra. Men når jeg tar en en titt på bryggeloggen de har, er den veldig avvikende fra hva som følger med ekstrakt settet. Er du villig utforske kan du få veldig bra resultater. Jeg har gode og dårlige opplevelser med begge metoder. Men konklusjonen er at med ekstrakt må du gjøre litt ekstra for å få ett bra resultat.
 
Oppskriftene i Zainasheffs Brewing Classic Styles er jo i utgangspunktet basert på ekstrakt. Han skriver om ekstraktkvalitet på s.33-34. Over tid skjer det maillardreaksjoner i LME, og i løpet av to år - som er det han sier er "shelf life" - vil fargen typisk dobles. Disse reaksjonene gir usmaker. Han nevner lakris, melasse og kulepennaroma (!). Dessuten oksideres ekstrakten, og du får en flat, bitter og/eller såpeaktig smak, som er en del av det som kalles "extract twang". Konklusjonen hans er - ikke overraskende - at "the bottom line to brewing great beer with liquid extract is to use the freshest extract possible ... . If you can't get fresh liquid extract, use the dry." (s.34)

@loebrygg Har du brygget helt lyst øl med ekstrakt - og uten å få noen bismak?

Min erfaring er at det er utrolig hva folk kan få seg til å like/drikke, så jeg er rimelig skeptisk til alle rapporter om godt ekstraktbrygg. (Gjelder ikke deg, Hans Christian:)!)

Jeg brygga et par-tre brygg med ferdighumla ekstrakt fra Bryggselv før jeg kom i gang med maltbrygging, og de var så ille at jeg ikke med min beste vilje kunne få meg til å like dem. Men jammen var det ikke noen som syntes ølet var helt greit. Og de der hadde jeg i tillegg mishandla gjennom å gjære dem i ei varm stue sommerstid - i fullt lys uten noen tildekking. Det var i grunnen rart de ikke blei verre enn de blei:confused:.
 
De jeg har testet er for det meste MGJ sine kitt. I tillegg har jeg laget en liten mesk "all grain" som jeg i tillegg har ned i bøtta. Noen ganger legger jeg til litt humle i selve kokingen. Men jeg tørrhumler alltid. Holder meg unna liquid extract og dme. Gjæren blir også tilberedt på vanlig måte og ikke bare drysset ned i bøtta. Da blir det ikke så ille. :) Når det gjelder plassering og temperatur bruker jeg samme sted som som "all grain" bryggene mine. Hvis en kun følger oppskriften med kittet blir smaken fraværende.
Brukte MGJ sin Liquid brew enhancer i ett brygg. Det er det mest forferdelige brygget jeg har smakt. Så jeg gikk tilbake til del-mesk metoden når jeg brygger kit fra MGJ. :)
 
Sist redigert:
Oppskriftene i Zainasheffs Brewing Classic Styles er jo i utgangspunktet basert på ekstrakt. Han skriver om ekstraktkvalitet på s.33-34. Over tid skjer det maillardreaksjoner i LME, og i løpet av to år - som er det han sier er "shelf life" - vil fargen typisk dobles. Disse reaksjonene gir usmaker. Han nevner lakris, melasse og kulepennaroma (!). Dessuten oksideres ekstrakten, og du får en flat, bitter og/eller såpeaktig smak, som er en del av det som kalles "extract twang". Konklusjonen hans er - ikke overraskende - at "the bottom line to brewing great beer with liquid extract is to use the freshest extract possible ... . If you can't get fresh liquid extract, use the dry." (s.34)

@loebrygg Har du brygget helt lyst øl med ekstrakt - og uten å få noen bismak?

Min erfaring er at det er utrolig hva folk kan få seg til å like/drikke, så jeg er rimelig skeptisk til alle rapporter om godt ekstraktbrygg. (Gjelder ikke deg, Hans Christian:)!)

Jeg brygga et par-tre brygg med ferdighumla ekstrakt fra Bryggselv før jeg kom i gang med maltbrygging, og de var så ille at jeg ikke med min beste vilje kunne få meg til å like dem. Men jammen var det ikke noen som syntes ølet var helt greit. Og de der hadde jeg i tillegg mishandla gjennom å gjære dem i ei varm stue sommerstid - i fullt lys uten noen tildekking. Det var i grunnen rart de ikke blei verre enn de blei:confused:.

Jeg har vel i grunn egentlig aldri brygget no særlig helt lyse øl. Det lyseste jeg har brygget med 100% ekstrakt må vel være en Nelson Saison (pils og hvete). Den ble meget fin.
 
Kan vannjustering eller manglende sådan på ekstrakt ha noe å si for forskjellen i smak?
Det største problemet som jeg ser det er vel at man får to vannprofiler, og den fra produsenten vet man jo ingenting om. Så i statene hvor RO vann ikke koster så mye blir det anbefalt gang på gang, da er det bare produsentens vannprofil å forholde seg til og den kan man anta er helt ok i verste fall.
 
Nå er det vel ikke no vannprofil i ekstraktet
"Malt extract is condensed wort and it contains everything that wort contains, including dissolved minerals. Any minerals in your dilution water are added to the (unknown) amount of minerals in the extract. Unless you have a good reason not to, always use soft water (or even distilled water) for extract brewing. A little bit of calcium in the boil — under 1/2 tsp of gypsum or calcium chloride — might be a good thing in some circumstances. However, if you’re trying to add salts to your brewing water to make “Burton water,” you are ending up with “Burton plus” water due to the minerals already found in your malt extract. Carbon filtering city water is advised."

" Malt extract is concentrated wort, and the extract’s brewmaster has already made the water decisions. All you really need to be concerned about as an extract brewer is rehydrating the malt extract back to its original composition. And for that, a low mineral mountain stream source or distilled water source is ideal."

" RO is a very good option with extract. you are correct that extract already has everything needed concerning minerals.
you can indeed build up your water profile to match a style, though it is a bit more difficult as you don't know the make up of the extract."

Osv.
 
Hvor er dette hentet fra?
Water Treatment for Extract Brewers

10 Steps to Better Extract Brewing - Brew Your Own

Brewing Water

Men google + water extract brewing burde gi plenty med andre kilder, men det er vel logisk at ikke du kan bli kvitt mineraler osv, når de lager ekstrakt? Jeg er nybegynner i denne verden av brygging, men det er svaret jeg finner ang. vannprofil og ekstrakt brygging.

Edit: Her er f.eks hva som er å finne i Munton's xtra Light DME:

Trace Elements:

Figures expressed in ppm (mg/kg) dry weight
Fe 0.5 - 3.5
Mn 0.5 - 2.5
Cu 0.5 - 3.5
Zn 0.5 - 3.0
Mg 350 - 700
Ca 150 - 400
Na 200 - 600
K 3500 - 7000
 
Sist redigert:
Ok, men jeg vil vel tro det varierer fra produsent til produsent
og jeg tenkte det var like logisk at de brukte nøytralt vann eller ikke behandlet det
 
Ok, men jeg vil vel tro det varierer fra produsent til produsent
og jeg tenkte det var like logisk at de brukte nøytralt vann eller ikke behandlet det
Ja det varierer nok helt sikkert fra produsent til produsent og er sjeldent oppgitt, vannprofil burde jo være like viktig for å lage god ekstrakt som godt brygg fra korn.
 
Jeg har satt en del ekstrakt sett, det var slik jeg begynte med brygging for inngangsbilletten er veldig lav til brygging. Jeg ville se dette var noe for meg og se om det vedvarte FØR jeg brukte masse penger på en 2 gangs sak med kjempetap salg på finn etterpå. Settene til Mangrove Jack's syntes jeg var rimelig OK, bedre enn det meste av butikk øl. dvs alle settene er ikke like gode. Saison for eksempel syntes jeg smakte elendig. Helles smakte rart men ellers syntes jeg de andre jeg prøvde var helt OK. Så utviklet jeg ved å dytte forskjellig tørrhumle i, litt krydder, bytte til annen gjær, to typer gjær...

Neste steg var å koke opp småbrygg med spraymalt, humle, gjær og div for å teste ut litt mer for å få mer moro utav det.

Til slutt ble det bryggemaskin etter en 37 brygg, det var veldig fint for da kan en mikse og matche mye mye mer. Jeg er glad jeg gikk den veien ikke fordi den er mer rett eller gal enn annen men jeg lærte endel om gjæring, jeg prøvde de 3 metodene beskrevet i bøker. Jeg visste bedre hva jeg ville ha av maskin når jeg handlet, jeg hadde allerede bygget gjærings skap med temp kontroll, og det meste på plass i forkant.

For et ekstraktsett som er satt riktig med god temp kontroll kan slå et allgrain brygg som er satt uten temp kontroll, med miksing og matching av gjær kan en forbedre det ganske bra også.

Mange jeg møter som drikker Pils og nei phøy til alt annet inkludert lager :0 (tro det eller ei) kan ofte finne seg et pils sett som er hva de er fornøyd med å holde seg til dette resten av livet, og hvorfor ikke så bra for dem da.
Det rare er de kjøper top of the range brygge utstyr og brygger et eneste ferdig allgrain sett med pils som de ofte gjærer på feil temperatur. De hadde fått bedre med et ekstrakt sett mange ganger.

Allgrain er fantastisk hvis en vil prøve nye ting, utvikle smaker, utvikle egne oppskrifter osv. Mange setter bare Allgrain sett også og det er helt greit det med, det er hva en er ute etter liksom.

Det er som med gjær noen bruker US-05 til alt det er helt topp liksom, andre veksler på tørrgjær typer og noen spiller på det som finnes tilgjengelig av fersk og tørr. Det er ufattelig mye å hente på gjær, derfor tar ofte US-05 (e.l) bryggere og pøser på med humle, for det er der en kan hente en del på smak når en kjører 1 gjær, noe på malt selvsagt men det er lett at alt smaker litt likt med 1 type gjær. En kan enkelt leke seg med gjær og fått til masse rart. Hvorfor ikke 2 typer gjær samtidig, har fått til mye moro med det.

Men ingen er like, og enhver må finne sin form og sitt opplegg og kose seg med det.

Hadde vært kult med konkurranse på 3 nivå

1. Ekstrakt sett som base
2. Spraymalt/malt konsentrat som base
3. Allgrain

Det hadde åpnet for nystartede, for dem uten plass eller mulighet til å ha maskin og lignende. Samt det hadde gitt rom for massevis av kreativitet for å tune dette, samt dele den informasjonen med andre.
 
Spurte om dette på forumet til Brewer's Friend og fikk dette som svar

Ca: 50-100
Mg: n/a
Na: 115, (or well over 100ppm)
Cl: ~30
SO4: ~60
HCO3: n/a

 
Sist redigert:
Tilbake
Topp