Tåler lagring og transport langt bedreHar DME høyere kvalitet enn LME?
Tåler lagring og transport langt bedreHar DME høyere kvalitet enn LME?
Jeg tror vannkvalitet er avgjørende uansett hvilken metode du bruker.Kan vannjustering eller manglende sådan på ekstrakt ha noe å si for forskjellen i smak?
Kan vannjustering eller manglende sådan på ekstrakt ha noe å si for forskjellen i smak?
Oppskriftene i Zainasheffs Brewing Classic Styles er jo i utgangspunktet basert på ekstrakt. Han skriver om ekstraktkvalitet på s.33-34. Over tid skjer det maillardreaksjoner i LME, og i løpet av to år - som er det han sier er "shelf life" - vil fargen typisk dobles. Disse reaksjonene gir usmaker. Han nevner lakris, melasse og kulepennaroma (!). Dessuten oksideres ekstrakten, og du får en flat, bitter og/eller såpeaktig smak, som er en del av det som kalles "extract twang". Konklusjonen hans er - ikke overraskende - at "the bottom line to brewing great beer with liquid extract is to use the freshest extract possible ... . If you can't get fresh liquid extract, use the dry." (s.34)
@loebrygg Har du brygget helt lyst øl med ekstrakt - og uten å få noen bismak?
Min erfaring er at det er utrolig hva folk kan få seg til å like/drikke, så jeg er rimelig skeptisk til alle rapporter om godt ekstraktbrygg. (Gjelder ikke deg, Hans Christian!)
Jeg brygga et par-tre brygg med ferdighumla ekstrakt fra Bryggselv før jeg kom i gang med maltbrygging, og de var så ille at jeg ikke med min beste vilje kunne få meg til å like dem. Men jammen var det ikke noen som syntes ølet var helt greit. Og de der hadde jeg i tillegg mishandla gjennom å gjære dem i ei varm stue sommerstid - i fullt lys uten noen tildekking. Det var i grunnen rart de ikke blei verre enn de blei.
Det største problemet som jeg ser det er vel at man får to vannprofiler, og den fra produsenten vet man jo ingenting om. Så i statene hvor RO vann ikke koster så mye blir det anbefalt gang på gang, da er det bare produsentens vannprofil å forholde seg til og den kan man anta er helt ok i verste fall.Kan vannjustering eller manglende sådan på ekstrakt ha noe å si for forskjellen i smak?
"Malt extract is condensed wort and it contains everything that wort contains, including dissolved minerals. Any minerals in your dilution water are added to the (unknown) amount of minerals in the extract. Unless you have a good reason not to, always use soft water (or even distilled water) for extract brewing. A little bit of calcium in the boil — under 1/2 tsp of gypsum or calcium chloride — might be a good thing in some circumstances. However, if you’re trying to add salts to your brewing water to make “Burton water,” you are ending up with “Burton plus” water due to the minerals already found in your malt extract. Carbon filtering city water is advised."Nå er det vel ikke no vannprofil i ekstraktet
Water Treatment for Extract BrewersHvor er dette hentet fra?
Ja det varierer nok helt sikkert fra produsent til produsent og er sjeldent oppgitt, vannprofil burde jo være like viktig for å lage god ekstrakt som godt brygg fra korn.Ok, men jeg vil vel tro det varierer fra produsent til produsent
og jeg tenkte det var like logisk at de brukte nøytralt vann eller ikke behandlet det