Ekstrakt vs. allgrain

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Har lenge hatt lyst til å teste dette. Min teori var at ekstrakt fra en kvalitetsprodusent burde kunne produsere øl på høyde med allgrain. Kjøpte inn Extra Light pilsner LME og DME fra Briess. Sammenligningsølet ble da en allgrain pilsner brygget på 100 % pilsnermalt. Samme OG (1.047) og nesten samme FG. (Ekstraktene gjæret ut 2 poeng mer enn allgrain.) Humle var Magnum og Mittelfrüh – og gjæren WLP830. Tvungen karbonering til ca 2,7 vol.

Dessverre viste det seg at det flytende maltekstraktet hadde vært en hyllevarmer hos Bryggselv, og det var betydelig mørkere enn de to andre. Satte allikevel en batch for å teste smaken. Det ble ikke godt – en tydelig oksidering og en merkelig kjemisk bismak. Ølet gikk i sluket. Sjekk alltid dato på LME når du handler…

Hvordan klarte så DME-versjonen seg mot allgrain?

I glasset fremstår ekstrakt-ølet som en anelse mørkere enn allgrain. Skummet er bra på begge – men faller fort sammen. Aromaen i DME-glasset er fruktigt. En anelse pære, kanskje?

Smaken bekrefter at det er en slags usmak i DME-ølet. Ikke veldig sterk, og heller ikke frastøtende. Men det er en tydelig fenolisk, lett søtlig smak i ølet. Allgrainversjonen smaker akkurat slik en lys pilsner skal. En herlig blanding av loffaktig, lett malt og tysk humle – og akkurat passe bittert etter min smak.

Kan denne litt kunstige smaken være den fryktede ”Extract twang” som man har lest om på den store verdensveven? Ikke vet jeg, men det var stor forskjell på disse to ølene. Noen som har gjort tilsvarende erfaringer?

Disclaimer: Dette var en enkel kjøkkenbenktest, helt uten krav til vitenskapelig metode. Gjorde mitt beste for å redusere antall variabler, men det blir allikevel umulig å si noe sikkert om at mitt resultat vil kunne reproduseres mange ganger ved gjentatte forsøk. Håper ikke dette trigger en syndflod av kritiske kommentarer rundt metode.

IMG_0885.jpg
 
Sist redigert:
Anbefaler denne, setter alltid 2 brygg, et allgrain og en ekstrakt, denne var super
 

Vedlegg

  • WEB_Image Lemon Sour Gose Pouch Craft Series  2 2  105114195094258.Jpeg
    WEB_Image Lemon Sour Gose Pouch Craft Series 2 2 105114195094258.Jpeg
    28,4 KB · Sett: 116
Jeg tenker at det ville vært imponerende om det er mulig å fjerne all væske fra vørter uten at det går noe som helst utover kvaliteten. Sånn sett er det forsåvidt imponerende at DME har så høy kvalitet som det har?
 
Jeg var en lang periode uten tilgang til allgrain brygging, og laget to brygg med LME. Samme opplevelse som deg. En tydelig LME smak av ‘gamle’ råvarer. Det skal sies at jeg kjøpte de store kannene til bruk som starter, og at de derfor ble oppbevart dårlig og utsatt for variabel temperatur.
Bruker man fersk LME, blir det trolig bedre. Dersom jeg skal brygge halvfabrikat igjen, kommer jeg til å være ekstremt varsom på pakkedato.
Humlerike øl egner seg trolig bedre
 
Forslag til neste forsøk. Gammel malt vs ny malt. Begge all grain. Noe slikt er kanskje allerede gjort?
 
Har brygget 2 ekstraktsett fra Mangrove-jack-s (Pink Grapefruit IPA og APA) kontra 2 med allgrain-ølsett. Min (og 2 andres erfaring) ble at ekstraktsett ølet var meget bra, uten bismak men litt overkarbonert.

Kanskje IPA og APA og mørke ekstraktsett skjuler evt bismak enklere en lyse, lette øltyper?
 
Da kan jeg jevne det ut med å si at pink grapefruit kittet som jeg fikk smake av en kollega var noe av det aller verste jeg har smakt. Såpe herfra til månen og null maltsmak, var bare gammel smak selv om kittet var ferskt inn til norge.
 
Jeg har laget øl på noen MJ-sett, og selv når jeg har byttet ut gjæren og gjæret under streng temperaturkontroll så "smaker det ekstrakt", sammenlignbart med smaken på første (og for så vidt eneste) cider jeg satte fra samme produsent: Det er en syrlig, vinøs smak som bare delvis går bort ved lagring. Og som heldigvis ikke er der i utgangspunktet ved all grain-brygging.

Min erfaring er utelukkende basert på MJ cider, MJ golden ale, MJ NZ pale ale og MJ Helles. Fullt ut drikkbart, men ikke sammenlignbart med "the real thing".
 
Smak er trening. Jeg vil anta at mange førstegangsbryggere er svært fornøyd, men etter hvert som man blir mer og mer selvkritisk, holder standard ekstraktsett ikke mål. Når det er sagt, er DME ('basemalt') og bruk av spesialmalt trolig en mellomting som kan fungere godt. Jeg har selv ikke forsøkt dette, men har smakt mye bra fra @loebrygg.
 
Tilbake
Topp