'elektrik'-spørsmål

Maarten

Norbrygg-medlem
Hei
driver med (storsett tankegangen om) å bygge opp en elektriksk hjemmebryggeri.

Begynte å se litt rund hva jeg har, og hva jeg skal trenge.
Så fant jeg en gammel tranformer.
Det er en Barco Regavolt 72 CE
input:230 V
output: 0/275
current: 10 A
phase: 1

Er det så enkelt at jeg kan bruke den til å regulere en elektrisk varme element?
eller er det mye mer vanskelig en det?


Maarten
 
Det er enklere enn det, du trenger ikke mye regulering, bruker du 2000 W elementer er det av eller på, i hovedsak
 
funker å regulere effekten til f.eks. et varme-element med den der ja. bare husk at reguleringen blir rimelig "røff". etter formelen effekt=spenning*strøm, og strøm=spenning/motstand.
du vill dermed forandre strømstyrken samtidig som du justerer spenningen og dermed få en drastisk effekt-variasjon. ellers ingen problem. den tåler max 2,3 KW så husk det når du monterer den på et varme-element... ;D
 
Hei
tenkte at det er altid gøy med å bruke det man har, men det ser ut at den regulatoren skal ligge i skapet litt lengre... :)

Målte litt strøm i leiligheten i går.
Noe jeg ikke forstår er følgende.

Alle stikkontakter i stua og gangen har en 13 A sikring, untatt komfyren, den har en sikring på 20 A.
20 A hørtes litt trangt ut for la oss si en 4.5 kW warmelement.

men da fant jeg ut at komfyren, med ovn på og alle fire kokeplater, trekker 38 A uten at sikringen får problemer.
Er det normalt at en 20 A sikring klarer 38 A strøm uten å gi seg? og dette på et anlegg med ' bare' 2x2.5 tverrsnitt kabler?

Tenkte jeg kunne bruke komfyr-stikkkontakten for bryggingsannlegg nemlig.
Men vil helst ikke melte halve leiligheten.
Er det noe med Norske stikkkontakter for komfyrer jeg burde vite om?

Maarten
 
10 A x 230 V = 2300 W
13 A = 2990 W
20 A = 4600 W

Det du har oppdaget er at sikringer kan overbelastes, i gode gamle dager var det 100 % i 1 time så alt er normalt.
Du har nok greid å få ett oppkok på 13 A kursen og men det er best at du har kapasitet nok så ikke sikringen ryker like før du er ferdig for å måtte stresse for å bli helt ferdi.
 
På gamle sikringer var det vel 1.9 ganger overlast i en time før sikringa gikk. På nye automater er det 1.45 ganger overlast i en time. Så på ei skrusikring går det akkurat  ;)

2.5 kvadrat på 20A er vel også litt gammelt. I dag er det vel 4 kvadrat. Dersom du trekker 38A på en 2.5 kvadrat blir det nok litt tap/varmegang og dette vil redusere spenninga litt (fungere som en motstand i serie med komfyren) og også avhjelpe på strømtrekk-problemet.

En annen faktor som spiller inn er at alt på en komfyr er termostatstyrt, så om du slår på alt på en gang så vil termostatene etter en tid begynne å slå ut/inn slik at det gjennomsnittlige strømtrekket over tid går ned.
 
Det stemmer sikkert det Beant etter dagens, jeg har mine data fra NEBB ca. midt på 80 tallet,
det heter vel heller ikke kvikk og treg lenger men A,B og C karakterestikk, med A som kvikkest og det vi vil ha hvis det ikke er snakk om større motorer.
Men i tiden med 13 A, omkring 1994 ble det brukt 20 A på 2,5 mm2, såkalt EU tilpassning, ikke før og forhåpentligvis ikke nå heller.
 
Tilbake
Topp