Elektrikker hjelp?

Hei. Lurte på om det er noen elektrikkere her som kan si meg om det er mulig å måle seg frem til om en frostvakt (kabel) fungerer eller ikke?

:jaha: :attevar:
 
kjetilG skrev:
Hei. Lurte på om det er noen elektrikkere her som kan si meg om det er mulig å måle seg frem til om en frostvakt (kabel) fungerer eller ikke?

:jaha: :attevar:

Jeg er ikke elektrikker, men kan jo prøve meg. Har du multimeter? Du kan vel måle motstanden for å se om det er brudd i kabelen.
 
Formel for effekt hvor P=effekt, R=motstand U=spenning:

R=(U*U)/P.
Så f.eks hvis kabelen er på 500W og spenningen er 220V skal motstanden være (220*220)/500 = 115.2 ohm.
 
Viktste skrev:
Formel for effekt hvor P=effekt, R=motstand U=spenning:

R=(U*U)/P.
Så f.eks hvis kabelen er på 500W og spenningen er 220V skal motstanden være (220*220)/500 = 115.2 ohm.

No offence, men hva hadde dette med noenting å gjøre?

Skal du sjekke om det er brudd i kabelen kan du "ringe ut" med å ta en pinne fra multimeteret i hver ende av kabelen. Modusen på multimeteret er ofte gitt ved symbol for diode, eller en høyttaller. Da vil det pipe ved kontakt og være stille ved brudd.
 
kjetilG skrev:
Hei. Lurte på om det er noen elektrikkere her som kan si meg om det er mulig å måle seg frem til om en frostvakt (kabel) fungerer eller ikke?

:jaha: :attevar:

Ingen problem å måle med et multimeter, men hva er det du har ?
Selvregulerende kabel eller ?
 
Intercom skrev:
Viktste skrev:
Formel for effekt hvor P=effekt, R=motstand U=spenning:

R=(U*U)/P.
Så f.eks hvis kabelen er på 500W og spenningen er 220V skal motstanden være (220*220)/500 = 115.2 ohm.

No offence, men hva hadde dette med noenting å gjøre?

Skal du sjekke om det er brudd i kabelen kan du "ringe ut" med å ta en pinne fra multimeteret i hver ende av kabelen. Modusen på multimeteret er ofte gitt ved symbol for diode, eller en høyttaller. Da vil det pipe ved kontakt og være stille ved brudd.

Errhh ehh - no offence men det er motstanden du  skal måle i kabelen med multimeteret (242 ohm i dette tilfellet)...
 
Du setter multimetret på ohm og måler verdien mellom lederne på kabelen. Ikke skjerm. Du skal få en verdi noe i nærheten det som Viktste sa. Da har du tatt halvparten av målingene du burde. Du skal vel helst isolasjonsmåle mellom leder og skjerm på kabelen også for å sjekke for evt jordfeil. Men dette krever en megger, og er vel ikke standard utrustning med mindre du er elektriker....
 
Nå skal jeg ikke være helt bastant her, men tror ikke det fungerer å måle på selvregulerende kabel. Er vel noe halvledermateriale i den som justerer ledningevne etter temp. Ikke sikkert denne leder ved målespenning. Kan du ikke koble til spenning, også måle hvorvidt det går strøm igjennom?
 
Jeg skjekker selvregulerende kabler ved å legge dem i fryseren men det går bra i sne også hvis du har det.
Eb vanlig varmekabel vil ved ett brudd hvor som helst gjøre at hele kabelen ikke lenger fungerer.
I en selvregulerende ligger det et halvleder materiale i paralel med de strøførende lederne, dette materialet reagerer med å lede bedre jo kaldere det er slik at effekten og varmen da øker, et brudd på midten vil sette halve kabelen ut av drift, men det vil være lett å se uten multimeter.
 
Går å måle selvregulerende kabel også, men må være obs på at verdiene forandrer seg endel avhengig av temperaturen på kabelen.
Står oftest en temperaturangivelse på kabelen (20grader feks).  Under merketemperaturen vil en kunne få en grei måling. Over temperaturen vil motstanden øke og kabelen begrenser automatisk strømtrekket.
Men det greieste er å megge kabelen, og måle strømtrekket på den tilkoblet.
 
Tilbake
Topp