Elendig utbytte - hjelp

Vi er en gjeng som har en del brygg bak oss etterhvert. Vi er vel på brygg #18 nå. Utbytte har generelt variert en del uten at vi har funnet helt nøkkelen på hvorfor. Vi har stort sett ligget på 60-80%, men nå ved de to siste bryggene er vi helt nede i 30-40% utbytte. Vi forstår ikke hvordan dette kan skje.

Utstyr: Beer Brew 60 og Monster mill 2.0
Brygg: Saison fra Nøgne Ø (oppskrift fra boka "Ølbrygging fra hånd til munn"). Vi har doblet denne oppskriften slik at vi har brukt 10 kg Heidelberg Pilsnermalt og 2,4 kg hvetemalt (kjøpt hos bryggselv.no). Mesker i 90 min på 63 grader, og har prøvd både røring og manuell sirkulering av mesken, samt å bare la den ligge stort sett urørt ved de to siste bryggene. Noen formening om det har noe effekt på utbytte om man rører i mesken eller ikke? Vi har forøvrig en hjemmesnekret "sil" vi bruker når vi skyller slik at vi ikke skal få noen kanaler som skyllevannet renner gjennom.
Kverning: Kvernet på 1,85 mm avstand mellom valsene. Har lest på forumet her at mange bruker 1mm-1,2mm avstand, men de på bryggselv fortalte at man også kan ha 2mm avstand uten at utbytte skal bli helt elendig av den grunn. Vi har forøvrig hatt avstand 1,85 mm en stund og har da ligget i rangen 60-80% utbytte. Vi har hatt noen tilfeller av "deig" på silen i bunn i BB60en etter koking som har ført til problemer med å tappe vørteren over i kar. Vi har derfor sett for oss at vi burde ha litt større avstand på valsene for å unngå for mye mel. Vi har ikke hatt problemer med "deig" i bunn på de to siste bryggene som har gitt så dårlig utbytte.

Håper at det er noen ølbryggerkyndige personer på formuet som har mulighet til å dele sin visdom og tanker med oss.
 
Sjekk hvor mye hele korn som går gjennom mølla, det sier litt om innstillingen er bra.
Deig i kokekjelen er vel protein og humle ?
Røring i mesken hjelper ikke m.m. du ikke har rørt ut malten før mesking så du har tøøre klumper.
Skylling må foregå med omhu, uten kanaler, og da må silbunnen være slik at det renner likt gjennom på hele flata.
 
Hydrometer er kalibrert. Viser to grader for mye, ikke nok til å forklare det store utbyttefallet. Når det gjelder hele korn gjennom mølla føler vi at mesteparten er knukket eller bristet. Men mulig at "for mange" hele korn også slipper igjennom. Men kan nesten ikke se for meg at det er det som er årsaken alene ihvertfall. Ihvertfall ikke med tanke på at vi har fått greit utbytte tidligere med akkurat samme innstillinger på kverna. Det er vel ikke mulig at selve malten er dårlig for eksempel? De to Saison bryggene det gjelder er begge brygget på samme 25 kg sekk med pilsnermalt fra bryggselv.no. Tidligere har vi kjøpt malt lokalt av en spesialbutikk til hvert brygg. Har vanskelig for å tro at malten kan være årsaken til dette. Takker for gode innspill og forslag så langt.
 
Vi har tre forskjellige termometer som vi bruker om hverandre, og de er rimelig samstemte i temperatur. Kan ikke helt forstå hvordan termometeret kan skylle denne effekten. Er ikke veldig store utfall på SG for noen grader feil i temp, og kan vel heller ikke skyldes noen grader feil i mesketemperatur heller. Om mesketemperatur hadde vært 60 grader eller 66 grader så hadde man vel ikke sett sånne store utslag på utbytte?
 
I så fall burde det ikkje vere problemet. Men er mange som opplever at termostaten på BB er unøyaktig.
 
Hei!

Ville personlig prøvd å justere maltmølla ned til 1,2 eller noe sånt. Sett om det hjelper.



Kenneth
 
Vi opplever også at termostaten på BB'en er svært unøyaktig. Derfor vi bruker flere termometer for å holde kontrollen. Vi har vel konkludert med at vi uansett prøver å justere ned valsene til 1,2 mm avstand til neste brygg for å se om det hjelper. Er det noen nedside med å male for fint bortsett fra stuck mash problematikk? Kan man ende opp med noen usmaker som tanniner for eksempel dersom det blir for melete og at for mye mel lurer seg med videre til koking? Takk for mange gode svar her, setter pris på det :)
 
Hei!


Kan ikke si at jeg har opplevd noen problemer iallefall. Har alltid kvernet med 1-1,2 mm. Tror den tanninproblematikken ikke er noe å bekymre seg over. Tør ikke være for bastant,men jeg tror det er litt overdrevent. Vet ikke hvordan det blir med stuck mash på deres maskin,da jeg bruker speidel. Har iallefall ikke hatt noen problemer med det. Er ved for mye skylling at ph stiger det er fare for tanniner. Viktig at man ikke skyller for mye.

Kenneth
 
Jeg hadde også merkelig lavt utbytte på forrige brygg. Normalt ligger jeg på 75%, men nå var jeg nede på ca 55%. Dette var en weissbier med 50% hvetemalt, kjøpt ferdig kvernet. Siden prosessen var identisk med tidligere brygg, er den eneste forklaringen jeg kan se at hvetemalten ikke var tilstrekkelig godt knust. Kornene er mindre enn byggkorn, og mange ser ut til å kjøre hveten for seg selv gjennom flere ganger eller stramme inn avstanden mellom valsene. Nå brukte ikke dere så mye hvete, så dette er neppe hele forklaringen hos dere, men det kan jo være en del av det.
 
Mener jeg leste i en annen tråd at hvetemalt egentlig ikke trenger å kvernes, siden de ikke har skall. Noen som vet om dette stemmer? Tviler uansett på at problemet ligger der i og med at vi brukte så lite hvetemalt som du sier. Jeg tror at den eneste logiske forklaringen nok må være kverna som er innstilt for grovt, tester 1,2 mm neste brygg.
 
kvolden skrev:
Jeg hadde også merkelig lavt utbytte på forrige brygg. Normalt ligger jeg på 75%, men nå var jeg nede på ca 55%. Dette var en weissbier med 50% hvetemalt, kjøpt ferdig kvernet. Siden prosessen var identisk med tidligere brygg, er den eneste forklaringen jeg kan se at hvetemalten ikke var tilstrekkelig godt knust. Kornene er mindre enn byggkorn, og mange ser ut til å kjøre hveten for seg selv gjennom flere ganger eller stramme inn avstanden mellom valsene. Nå brukte ikke dere så mye hvete, så dette er neppe hele forklaringen hos dere, men det kan jo være en del av det.

Mener jeg har hørt at man kan oppleve dårligere utbytte på ferdigkverna malt, spesielt hvis det er blitt kvernet for en tid siden. Kan det være noe som har slått ut for deg?
 
pedersen84 skrev:
kvolden skrev:
Jeg hadde også merkelig lavt utbytte på forrige brygg. Normalt ligger jeg på 75%, men nå var jeg nede på ca 55%. Dette var en weissbier med 50% hvetemalt, kjøpt ferdig kvernet. Siden prosessen var identisk med tidligere brygg, er den eneste forklaringen jeg kan se at hvetemalten ikke var tilstrekkelig godt knust. Kornene er mindre enn byggkorn, og mange ser ut til å kjøre hveten for seg selv gjennom flere ganger eller stramme inn avstanden mellom valsene. Nå brukte ikke dere så mye hvete, så dette er neppe hele forklaringen hos dere, men det kan jo være en del av det.

Mener jeg har hørt at man kan oppleve dårligere utbytte på ferdigkverna malt, spesielt hvis det er blitt kvernet for en tid siden. Kan det være noe som har slått ut for deg?

Hvorfor er det lavt utbytte på ferdikvernet ?
Ellers vet vi om dem som har brukt 100% hvete uten problemer.  :)
 
Husker ikke om jeg hørte det fra noen eller leste på forumet her at ferdigkverna kan gi lavere utbytte. Men jeg vet ikke om det noe hold i det. Har selv bare brygget ferdigkverna en gang, og opplevde ingen problemer i forhold til det da.
 
pedersen84 skrev:
Mener jeg har hørt at man kan oppleve dårligere utbytte på ferdigkverna malt, spesielt hvis det er blitt kvernet for en tid siden. Kan det være noe som har slått ut for deg?

Det måtte i så fall kun vært tilfelle om den har ligget lenge etter kverning. Om den kvernes i butikken eller hjemme skulle vel ikke ha noe å si. Denne gangen lå den riktignok i ca en uke før jeg fikk brukt det, men det lå tørt, mørkt, kaldt og godt innpakket, så jeg tviler vel på at det hadde noen innvirkning.
 
Erlendso skrev:
Kan du si mer om den "hjemmesnekra silen" og skyllemetoden?

Den hjemmesnekra silen er egentlig bare lokket til et gjæringskar som det er borret massevis av små hull i som vi legger over mesken slik at vannet som skylles gjennom treffer mesken jevnt  slik at man ikke lager kanaler i mesken hvor omtrent bare vann renner gjennom. Vi skyller ganske lenge med svak stråle ut av bunnen i meskekaret. Holder på omtrent en time for å ta ut ca 55 liter totalt. Vi begynner med for dobbel vannmengde som antall kg malt. Så skyller vi ut ca 55 liter til kok. Da avhenger antall skylleliter i forhold til hvilken OG vi sikter på. Dette har pleid å fungere rimelig bra for oss tidligere.
 
Miguel skrev:
Hvilken farge var det på denne deigen?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Deigen har stort sett grønn humlefarge, så deigen består nok av en stor del humlerester. Men ofte er deigen såpass stor at det kan tette litt i silen over tappekranen uten at vi har brukt mer humle enn tidligere. Mistenker at det er litt mel som har blitt med fra mesken. Derfor vi gikk fra coronakvern til monstermill for å i større grad briste malten i stedet for å male den opp. Usikker på om det har noe for seg. Ved siste brygg nå gikk vi også over til å ha humlepellets i humleposer. Det gjorde også at vi omtrent ikke hadde noe deig i bunnen etter koking denne gang. Noen som erfaring med humlepellets i poser? Får man trukket ut like mye smak, aroma og bitterhet når man har pelletsen i poser? Bør man eventuelt øke mengden når man har i poser? Det gjorde det ihvertfall mye enklere.
 
Tilbake
Topp