"Emaljert kjele" - yea or nay?

Hallo,

satte mitt første brygg i går med BIAB. Det gikk vel sånn helt passe. Åpenbare feil ble gjort da stresset tok overhånd, men noe (som garantert aldri lar seg gjenskape) står uansett og putrer i kjelleren. Godt tegn.

Uansett, jeg brygget med en god, gammel (trolig) alukjele på 40 liter. Ulempen er at den er svinaktig tung å styre med. For å avkjøle og sile, tar jeg alt ut på verandaen. Jeg kommer trolig til å brygge litt mindre batcher videre og vil satse på en litt mindre kjele også.

I mitt "innsamlingsprosjekt" sitter jeg på en 15 liter "emaljert kjele". Den er hel og pen og jeg vet hvor den kommer fra, og den er trolig av typen som ble brukt til klesvask i gamle dager.

I forhold til materialet og overflatebehandling - bør man styre unna denne type kjele i bryggesammenheng?

Kjele_.jpg
 
Det var mer vanlig å benytte denne typen kjeler tidligere. Ser også at de benyttes i en del YouTube videoer fra USA. Under brygging drepes de fleste bakterier så lenge de utsettes for høy varme. Det viktigste er om den har dype sprekker. Har den det, ville jeg heller kjøpt en billig 'hyttekjele' med kran.
.... så ja - den kan brukes dersom den er hel :)
 
Takker for svar. Jeg hadde nok ikke nølt å bruke den til så mye annet, men ble litt i tvil når det gjelder brygging. Ingen riper i den, så den får vel prøve seg i neste omgang.
Ser at kran hadde vært en stor fordel på den svære kjelen.
Krabbekoker vurderes for utendørs brygging med alukjelen hvis dette slår an. Da går det vel også betraktelig kjappere å varme opp vannet og vørter.

At far skulle lage øl ble et dagsprosjekt som satte nesten hele huset på hodet :)
 
Sist redigert:
Dersom du trenger mer koke-kraft, ville jeg ha vurdert en slik som dette. Jeg har - og digger den...
Water Heater Immersion 220V 2.5KW - http://goo.gl/AQvfdO - ca $70,-
Fikk den i posten fra Sør Korea, uten innblanding fra tollmyndinghetene...
 
Min brukes til hurtig oppvarming av skyllevann. Fungerer smertefritt alene, men også sammen med plate om jeg har dårlig tid mellom stegene.
Det eneste er at termostaten viser 20 grader feil. Trenger jeg skyllevann på 78, setter jeg den på 58 grader :)
 
Min brukes til hurtig oppvarming av skyllevann. Fungerer smertefritt alene, men også sammen med plate om jeg har dårlig tid mellom stegene.
Det eneste er at termostaten viser 20 grader feil. Trenger jeg skyllevann på 78, setter jeg den på 58 grader :)

Bestilt. Med denne og en koketopp kan jeg flytte alt i et rom i kjelleren som i gamle dager også ble brukt som bryggerom. Ingen utfordringer med å bruke elementet også for koking av vørteren?
 
Jeg bruker kokeplater. Før hadde jeg bare en på 2500kW, så da brukte jeg den til å nå kok hurtig (i tillegg).
Dette blir som en kjele som har innebygget element. Funker fint, men jeg har aldri bare brukt den :)
 
Når tråden først er i gang; vurderer å sette inn en kuleventil i alukjelen på 40 liter først som sist. Duger Biltema sine eller bør man gå for noe bedre? Er i isåfall alle deler inkludert på Biltema-modellene og hvor stor dimensjon bør man gå for? Tilsier en ventil på 25 mm også et hull med samme størrelse?
 
Det er vel også litt issues med stål og aluminium sammen? Eller husker jeg feil eller overdriver problemet?

Forøvrig er det ikke noe problem (mht bakterier) selv med dype sprekker i kjelen så lenge det er den du koker i, da blir alt så varmt så lenge at ingen bakterier overlever, det er først etter nedkjøling at sånt er veldig viktig.
 
Hallo,

satte mitt første brygg i går med BIAB. Det gikk vel sånn helt passe. Åpenbare feil ble gjort da stresset tok overhånd, men noe (som garantert aldri lar seg gjenskape) står uansett og putrer i kjelleren. Godt tegn.

Uansett, jeg brygget med en god, gammel (trolig) alukjele på 40 liter. Ulempen er at den er svinaktig tung å styre med. For å avkjøle og sile, tar jeg alt ut på verandaen. Jeg kommer trolig til å brygge litt mindre batcher videre og vil satse på en litt mindre kjele også.

I mitt "innsamlingsprosjekt" sitter jeg på en 15 liter "emaljert kjele". Den er hel og pen og jeg vet hvor den kommer fra, og den er trolig av typen som ble brukt til klesvask i gamle dager.

I forhold til materialet og overflatebehandling - bør man styre unna denne type kjele i bryggesammenheng?

Vis vedlegget 19981

Hei.
Du har vel ikke tenkt å drille hull i denne kjelen for kulekran?

Vil anbefale syrefast rundt hele på alt.

Du kan nok varme vann i emaljerte kjeler, men jeg hadde ikke boret hull
 
Tilbake
Topp