En annerledes verden *første brygg 20L*

I romjula fikk jeg endelig testa ut min nye 20L som har stått noen uker i garasjen.
Må si det ble latterlig lite å gjøre på en bryggedag i garasjen. Følte det som å se 'maling tørke' mens jeg ventet på å komme opp i innmeskingstemperatur. ((starta med kaldt (vinter) vann fra hageslangen)). Som seg 'hør å bør' ble kjelen vinterkledd med sin designerfrakk  :attevar:. Er frakken verdt penga? Samma det, så slapp jeg å gaffateipe no' Biltema friluftsutstyr' rundt magan på'n.
Når jeg endelig var klar for å tilsette maltet var garasjen rydda, gulvet kosta og en kanne kaffe drukket opp. Starta oppvarmingen samtidig med nitimen, men den var nesten over før jeg kunne hive oppi maltet (garasjetemp 5°C).
Min bekymring om alle 'fittings holdt tett' ble gort til skamme. (jeg hadde selvsagt ikke kjørt en test på forhånd)

Under meskingen falt jeg inn i et gammelt spor om at det var på tide å desinfisere slange og gjæringskar. Men når jeg tenkte på koketeiden, 90min, var det "touch'n go" å hive det skitne maltrøret og gjæringskaret i oppvaskmaskina på 70°C. Jeg tok et nyvaska gjæringskar og maltrør ut av oppvaskmaskina idet jeg starte kjølingen.
Dette er det første brygget jeg har gjort uten bruk av andre kjemikalier enn oppvaskmiddel. Star San flaska sto ferdig blanda, men forble ubrukt denne brygginga.
Den siste a'ha opplevelsen jeg hadde var under kjølinga. Jeg stressa rundt med å finne termometeret inntil jeg kom på at vidunderet har dette innebygd. Det var bare å se på displayet for å sjekke tempen  :attevar:
Jomfrubrygget ble en positiv opplevelse. Vet at jeg i fremtiden korter ned bryggedagen med en times tid hvis jeg koker 10L vann og bærer med meg ut under oppstarten. Da har jeg akkurat nok tid til å veie og kverne maltet.
Når vørteren endelig var i karet, ble dagen avsluttet med en latterlig liten vask av Speidelen. Sammenlignet med mitt tidligere liv med kjele og kjøleboks, var jobben halvert.
Sitter igjen med en liten følelse av å være 'snytt' for mye håndtverk, men er meget tilfreds med at alle 'kalkuleringer' av brygget traff 100% (la inn 80% utbytte).

Dette var moro! Nå gjenstår det bare å se om ølet blir like godt som på gamlemetoden  :sikle
 
Speidelen er treig opp til innmeskingstemperatur. Den er også ulidelig treig fra utmesk til kok. Det er ulempen med speidel 20. Men for meg er det egentlig ingen ulempe. Den er jo relativt automatisk. Så bryggedagen er svært forskjellig  fra det den en gang var. Jeg går ned i kjellern og programmerer maskina,maler malten. Så går jeg opp og gjør noe annet. Spiser, lager mat jobber eller slapper av. Glemmer hele greia, den piper jo når temperaturen er nådd. Går ned og setter inn malt og maltrør. Starter, går opp og igjen gjør noe annet. Er nede igjen og rører etter 45 min, går opp osv, sånn går dagen. Når man lærer seg å stole på maskinen slipper man å se på maling tørke. Og ølet blir akkurat like godt.

mvh

Bårdd
 
Sett vannet til varming kvelden før du, samtidig som du kverner malten :) Da er det bare å tusle ut i tøflene om morgenen, og ha i malten. En grei "tjuvstart" :)
 
Jan-Andre Nave skrev:
Sett vannet til varming kvelden før du, samtidig som du kverner malten :) Da er det bare å tusle ut i tøflene om morgenen, og ha i malten. En grei "tjuvstart" :)
Super informasjon! Lurte på om den hadde tålmodighet til å gjøre nettopp dette. Det kunne jo vært slik at überspeidelmeister hadde lagt inn en "auto aus" i programvaren.
Da blir det slik på neste morrabrygg  :skitbra:
 
Audun F skrev:
Jan-Andre Nave skrev:
Sett vannet til varming kvelden før du, samtidig som du kverner malten :) Da er det bare å tusle ut i tøflene om morgenen, og ha i malten. En grei "tjuvstart" :)
Super informasjon! Lurte på om den hadde tålmodighet til å gjøre nettopp dette. Det kunne jo vært slik at überspeidelmeister hadde lagt inn en "auto aus" i programvaren.
Da blir det slik på neste morrabrygg  :skitbra:

Jeg kjører en "krabbekoker" på gass ved siden av min 50 liter Speidel. Denne bruker jeg aktivt gjennom nærmest hele prosessen, hvor halvparten av det første vannet blir varmet opp i denne. Videre mesker jeg litt ved siden av, i pannen til krabbekokeren (hvor jeg justerer temp manuelt). Har bare malten direkte i gryta og rører litt. Etter at jeg har tatt ut maltrøret, og satt dette opp i et tomt 30-liter gjæringskar for å renne av seg, tømmer jeg bare innholdet i pannen i maltrøret - og bruker dette i stedet for skyllevann. Så går alt tilbake i Speidelen for koking. Da får jeg ca. 75 liter ferdig kokt vørtel i gjæringskaret, og bryggedagen blir effektiv på alle måter.
 
Tilbake
Topp