En DIY lørdag, hvor noe tydeligvis gikk feil..

AlexanderD skrev:
Får gjøre som deg når behovet melder seg (hvis jeg brenner det) eller jeg klør i fingrene igjen, men først er det vel hlt og ny meskedunk som står for tur. Har 3 labbdunker som venter på modding.

Kjørte du alle 3 elementene ved koking da eller, noen teori om hvorfor det ble brent? Slik jeg så det nå blir det kanskje akkurat litt for svak kok ved å kjøre 1?

Har heldigvis et gammelt pumpehus til basseng på utsiden av frontdøren her jeg bor nå, 25A kurs der, så da har jeg det og 16A i bryggerommet og leke med. Burde holde for det jeg har i tankene akkurat nå :)

Har lyst på noe som kan regulere temp av seg selv etterhvert, men akkurat nå har jeg nok med å lese meg opp på øl generelt til å dykke alt for dypt inn i den enden. Blir 3 brygget mitt i morgen, så alt for mye å lære, og ikke nok tid!

Jeg kokte opp med alle 3 elementene på fullt, og det var nok til at ølen blir svidd, selv om jeg dimmet ned så fort det kokte. Vørter av hvetemalt svir seg lettere enn annen vørter, men du bør kanskje også være forsiktig med vanlig bygg-øl hvis du skal lage noe veldig sterkt. Ellers bør det ikke være noe problem, men jeg mener det er bedre å dimme ned de elementene du har, enn å skru av 1 eller 2, og la de(t) siste gå på fullt, for det samler også mer dritt jo varmere det er.

Jeg bruker en sånn pr element: http://www.ebay.com/itm/AC-220V-380...arts_Accessories&hash=item20d4323e70&vxp=mtr EDIT: du kobler en sånn i serie med hvert av elementene i kokeren.

Noe som regulerer temp av seg selv er f.eks. en PID (kort fortalt en mer intelligent termostat). Dette har ikke noe for seg på kokeren, men er kjekt på HLT og evt. HERMS eller RIMS, hvis du skal gå den retningen.

Jeg skjønner :) Har bestilt noen tempkontrollere men disse skal i første omgang benyttes til gjæringsskap (hvis jeg finner en grei løsning) :)

Jeg brygget en "wit" i går med 50% pilsnermalt og 50% hvetemalt, en 25l batch. Da gjorde jeg som du beskriver og kokte opp med 3 og gikk ned til 1-2 elementer. Dette gikk greit for min del, i allefall denne gangen.
Tror også jeg trenger en dimmer etterhvert, men det blir vel fort om en liten stund!

Ellers fikk jeg i går for første gang "brygget" på ordentlig, målt OG osv og riktig mengde vørter i gjæringsspannet!
Selve bryggetiden ble i går på ca 5,5t noe som er en betraktlig redusering, og som gjorde godt for sjela. Ikke noe mer 2+ timer for kok! :p

Takker for linken, får bestille meg en etterhvert!

Tilbake
Topp