En enkel og god porter?

Om jeg lager en starter på noen flasker vørterøl og lar det står i romtemp med litt risting en gang i blant burde det hjelpe litt? :)
 
Det er utmerket strategi i ditt tilfelle gitt god hygiene. Antar at du ikke belufter vørteren med ren oksygen, isåfall er det ikke feil å oksygenere gjæren før tilsetting, i tillegg til at det produseres en del nye celler.
 
God hygiene er alltid en selvfølge, så da kjører jeg på. Noen innvendinger på mengden meske- og skyllevann baser på de 5kg med malt som jeg har? Bare så jeg ikke klusser det til. :)
 
God hygiene er alltid en selvfølge, så da kjører jeg på. Noen innvendinger på mengden meske- og skyllevann baser på de 5kg med malt som jeg har? Bare så jeg ikke klusser det til. :)
Hvorfor har du så tjukk mesk som 2.4L/kg? Det er vel akkurat på grensen til det som folk flest har god erfaring med, avhengig av hva slags utstyr du har.
Jeg brygger ikke på BB men der kan sikkert andre svare. Ser jo at du muligens ønsker å få opp effektiviteten ved å spare vannet til å skylle med, eller er det noe annet?
 
Kanskje det hadde vært enda bedre og funnet et ennå mer nøytralt alkoholfritt øl til å lage strater på
 
Jeg tenkte å spare vann til å skylle med, men du har nok et godt poeng. Jeg bør nok heller ha mer vann til mesken, for det har gitt bedre utnytte ved tidligere brygg. :)
 
Kanskje det hadde vært enda bedre og funnet et ennå mer nøytralt alkoholfritt øl til å lage strater på
Du kan vel ikke sette starter på øl? Vørterøl er ikke øl, det er vel vørter på mørk munich eller noe lignende humlet og kullsyresatt, og det skal jo uansett munich og andre mørke malt typer i mesken. Jeg ville ikke vært betenkt men jeg har heller aldri lagd starter på vørterøl, det sier gjerrigknarken i meg stopp for. Men i et knipetak ville jeg gjort det gitt denne situasjonen og dette ølet.
 
De fleste alkoholfrie øl er vell utgjæret minus alkohol og tilsatt CO2 under trykk for karbonering. Jeg kommer uansett til å dekantere siden gjæringsvolumet blir såpass lite. :)
 
De fleste alkoholfrie øl er vell utgjæret minus alkohol og tilsatt CO2 under trykk for karbonering. Jeg kommer uansett til å dekantere siden gjæringsvolumet blir såpass lite. :)
Hvis du ikke sitter oppe og rister hele natten, ville jeg tilsatt hele starteren dersom du ikke greier å få bunnfelt gjæren tidsnok, gitt at starteren er rundt en liter. Siden du ikke har magnetrører er ikke bekymringen for oksydert starterøl så stor. Det beste er jo å vente til gjæren har bunnfelt, wlp007 er super rask til det, så det er jo godt håp.
 
Jeg mener stadig at det er en grei strategi å tilsette gjæren i halve vørteren, og så tilsette resten etter at gjæringen er kommet godt i gang.
Vannmengde: Mesk i 15 liter. Du trenger (minimum) 22 liter til koking om du vil ha ut 15 liter (uten trub) til gjæring. Da må du skylle med minst 15 liter vann. (Minst 5 liter blir igjen i malten, og så er det det tapet du får under rista. 30 - 8 = 22)
Dette er hva jeg ville begregnet på min BB60. Ha dessuten ekstra varmt vann i beredskap. Man kan aldri være for forsiktig.
 
Sist redigert:
Jeg mener stadig at det er en grei strategi å tilsette gjæren i halve vørteren, og så tilsette resten etter at gjæringen er kommet godt i gang.
Vannmengde: Mesk i 15 liter. Du trenger (minimum) 22 liter til koking om du vil ha ut 15 liter (uten trub) til gjæring. Da må du skylle med minst 15 liter vann. (Minst 5 liter blir igjen i malten, og så er det det tapet du får under rista.)
Dette er hva jeg ville begregnet på min BB60.
Uten å ha regnet på det, hvilken effektivitet har du lagt til grunn for vannberegningen, og hvilken SG vil du ha ved kokestart på de vannmengdene?
Enig i at å tilsette gjæren i halve vørteren burde være fint, brukes jo av profesjonelle bryggerier men jeg har ikke erfaring fra det.
 
De beregningene regner jeg med at Kontorstol har gjort; dvs. at de 5 kiloene med malt gir de 15 literne med nødvendig OG som han trenger, gitt den effektiviteten han bruker å få. (OK, litt lettvint av meg;).) Det virker ikke urimelig: 3 liter ferdig øl pr kg. Skal sjekke brewerfriedkalkulatoren.

edit: Det blir kraftige saker, det der. Med 80% effektivitet og 72% utgjæring blir det 15 liter med OG 1.081 og ABV på 7,67%. (Jeg regnet med 4.8 kg. Maris Otter for enkelhets skyld.) Bruker denne kalkulatoren: http://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/

Hvis en skikkelig kraftig porter er målet, er jo dette kjekt. Hvis ikke, blir det mer øl av de 5 kiloene:).
 
Sist redigert:
Ville bare sjekket at et kokevolum på 22L som du foreslo ikke gir mer enn nok vørter for 15L, men for lav OG til oppskriftens 1.066
Når jeg mesker så sterke øl, bruker jeg mindre skyllevann enn på svakere naturlig nok, og normal effektiviteten min synker med 5% dersom jeg ikke tar på meg nazi hjelm og skyller kontinuerlig i 45 minutter eller mer:D Men hvordan det er på BB vet du/dere, jeg mesker i en krabbekoker kjele.

Edit: ser jo bra ut ifølge beregningene til Finn, og har du 80% effektivitet uten å ta med trub i gjæringskaret er det jo bare glimrende
 
Sist redigert:
Hansa null% har en OG på 1.023
det er selvfølgelig litt lavt, så hvis du vil være trygg så hold deg til vørterøl
 
Hansa null% har en OG på 1.023
det er selvfølgelig litt lavt, så hvis du vil være trygg så hold deg til vørterøl
Det er ikke gjærbart sukker men pga. dextriner/proteiner ville jeg gjettet. Den er nok mesket på 70 grader eller mer + noen andre triks for å ikke gjøre den tynn og maksimere smak og fylde.
Har ikke kjørt 360 graders research eller lab analyse;)
 
Ja, du har kanskje rett
Høres naturlig ut

Så da snakker vi kanskje finish gravity og ikke OG
 
Lurer på forøvrig når vi skal begynne å diskutere noe annet enn en enkel porter oppskrift, kanskje dette ble komplisert nok ved nærmere ettertanke;)
 
Ville bare sjekket at et kokevolum på 22L som du foreslo ikke gir mer enn nok vørter for 15L, men for lav OG til oppskriftens 1.066
Når jeg mesker så sterke øl, bruker jeg mindre skyllevann enn på svakere naturlig nok, og normal effektiviteten min synker med 5% dersom jeg ikke tar på meg nazi hjelm og skyller kontinuerlig i 45 minutter eller mer Men hvordan det er på BB vet du/dere, jeg mesker i en krabbekoker kjele.

Edit: ser jo bra ut ifølge beregningene til Finn, og har du 80% effektivitet uten å ta med trub i kokekaret er det jo bare glimrende

Jeg innbiller meg at den effektiviteten det er snakk om der , er denne: Pre-Boil Efficiency - The percentage of total available sugars that made it into the kettle. Herfra: http://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/ Den kalkulatoren jeg brukte til å beregne utbyttet av de 5 kiloene, har 75% som normalsetting, og det er ganske lavt. Jeg kommer som regel ganske nær det med no sparge. Snakker du om det endelige utbyttet i % av det du startet med, ville vel 80% være sensasjonelt høyt:)?
 
Tilbake
Topp