En enkel og god porter?

Jepp, og da synker brygghus effektiviteten under 80 dersom du lar det bli igjen trub og/eller vørter i bunn av BB'en. Dersom pre boil eller meskeeffektivitet var 80.
Og det er brygghus effektiviteten som gir deg svaret på hva som ender i gjæringskaret.
Har du null tap i kar og slanger samt tar med all trub til gjæringskar er meskeeffektivitet lik brygghuseffektivitet.

På mitt system tror jeg 5kg malt med 22L kokevolum og meskeeffektivitet på 75% ville gitt en SG ved kok på rundt 1.051. Jeg har kraftig varme element/kok så ville ikke hatt problem med å treffe OG på 1.066, ei heller 15L i bøtta uten trub.

Sist redigert:
Den kolben er for smal til å være typeriktig!
Gjæren bunnfeller senere.

Merkelig nok ser det ikke ut til å være et problem hjemme hos deg, kanskje den er typeriktig for wlp007:rolleyes:

Har en snikende følelse av at dette brygget ditt kommer til å bli bra, pass deg for fusel!

Jeg hadde dessverre ingen erlenmeyerkolbe hjemme, så da ble det en vannkaraffel. :D Håper det blir en suksess, og jeg må i hvert fall skrive ned alt siden det ble litt uenigheter med vannmengder osv. :)

Det er notert. Regner med du publiserer her etterpå til glede for andre BB bryggere.

Gjæren bunnfeller ekstremt fort, og det meste har felt ut etter 10 minutter. Men selvfølgelig, det er likevel en del i suspansjon. Mengden gjær har uansett økt drastisk. :)

Pass på, disse soppene legger seg på rygg før du aner det.

Greit i en starter, kan være ugreit i en gjæringstank

...så kan vi spore tilbake til tråden og bidra til noe konstruktivt. Lalling kan for eksempel tas i fredagsmoro-tråden.

Haha, det kan forklare alle de flottene fjellene vi har her. Nå er det heldigvis sånn at det bunnfeller raskere jo mer mettet løsningen er, så når gjæren blir fordelt i 15 liter vil den forhåpentligvis få det helt kanon. :)

Kranen på BB30 ble dessverre tett når det var 3 liter igjen (inkludert trub), så fikk ikke med alt i gjæringskaret. Jeg hadde da 14 liter med en OG på 1.075, og ved å tilsette 2 liter vann fikk jeg 16 liter og en OG på 1.066. Da er det bare å håpe på plopping i morgen. :)

Jeg ristet den godt i noen minutter. :) Jeg endte opp med å helle av halvparten av vørteren fra gjærstarteren før jeg tilsatte gjæren. :)

• Like
Reaksjoner: ORo
Tilbake
Topp