En enkel og god porter?

Hei! Jeg har en kompis som vil at jeg skal brygge en porter, så jeg tenkte at jeg kunne prøve meg på en liten batch (10-12L på BB30). Er det noen som har en god og enkel oppskrift som de vil dele? :)
 
Takk for tipset. Skal kjøpe en flaske først og se hva jeg syns. :) 1,65g Northern Brewer, er det per liter etter hva? :)
 
Er det noen tørre alternativer til WLP007? Litt googling sa Safale S-04, men jeg har ikke nok kunnskap til å vite forskjellen. :)
 
Skulle til å spørre om gjæren der. Har aldri brukt den, men har opplevd at det er urimelig mye grums i Nøgne Ø's India Pale Ale, som så vidt jeg vet bruker 007. (NØs "husgjær", vel?)

WLP007 sørger for veldig god utgjæring. Er det noe poeng i denne porteren, egentlig? Jeg får god nok utgjæring med wlp013, og ville heller brukt den. Som tørrgjær ville jeg brukt Nottingham - fordi jeg har erfaring med den, og den har gitt meg godt øl. Men jeg har en ide om at man ikke skal overdrive oksygeneringen når man bruker den. FFF! (Fare For Fusel.) Mener å ha sett at ikke alle er like fornøyd med 04, men her er jeg på veldig tynn is, siden jeg ikke har brukt den.
 
Selv om jeg har hatt problemer med 007 selv på mange av brygga mine
har den ihvertfall levert god karbonering de 3 gangene jeg har brygget NØ Porter

kan virke som det blir problemer når jeg overstiger 1.080 grensa
 
Har du fått urimelig mye grums, eller er det noe NØ får til som en slags spesialservice i IPA? Kunne jo vært greit å ha som et alternativ om jeg ønsker et tørrest mulig britisk øl - men jeg vil virkelig ikke ha så mye bunnfall - som dessuten er veldig lett å virvle opp - som jeg har opplevd med NØs IPA.
 
Takk for god respons her. :) Grums er ikke noe noe problem for min del, men fusel er mye verre. Grunnen til at jeg ser etter et alternativ er at tørrgjær er veldig greit, og at jeg helst vil slippe å lage starter. :)
 
Da ville jeg gått for S-04
Har brukt den et par ganger da jeg brygget Kitta til NØ med bra resultat
 
Har ikke mye erfaring med Nottingham gjæren, men de jeg har er positive.
Sist brukt på en baltic porter med OG 1.092 og tilsatt rehydrert gjær på 15 grader og gjæret på 18.
Rent og fint resultat uten fusel som jeg er istand til å kjenne, tross den høye OG.

Oksygen ble ristet inn, så der skulle de ikke være for mye,heller det motsatte sett den høye OG.
Tørrgjæren Nottingham ble valgt pga. det påstatt lave oksygenbehovet istedenfor WLP039 som noen sier er samme gjærstamme.
 
Skal innom den lokale bryggeforhandleren i morgen og se på utvalget. Om det er flere som han noen tanker er det bare å rope ut, alle innspill mottas med glede. :)
 
Jeg var innom den lokale bryggebutikken i dag. De hadde ikke S-04, men det de derimot hadde var WLP007 i slite PurePitch-poser produsert i desember, så en slik pose burde vell holde til 15 liter? De hadde heller ikke Northern Brewer, men litt Chinook kunne vist brukes som erstatning i følge litt googling.

Jeg kjøpte totalt 5kg malt etter NØ Porter-oppskriften, og 15 liter bør vell gi meg en OG på rundt 1.065-1.070. Jeg tenkte å prøve 12 liter til mesking og 4-5 til skylling.

Noen innvendinger? Hadde planer om å brygge i morgen. :)
 
Hva med å bruke 10 liter av vørteren som starter, la gjæringen komme godt i gang, og så tilsette resten? Jeg funderer på å dra den der på en kølsch nå.

Jeg ville brukt East Kent Golding (eller annen britisk Golding, om de ikke har EKG). Chinook kan være kraftige greier som smakshumle, mener jeg. Fra BrewWiki: Chinook (pronounced shin-ook) hops are a high-alpha variety of around 13% AA. Chinook hops has a strong and distinctive pine-like aroma and flavor that is not common among other varieties. They are also somewhat spicy with a mild fruitiness similar to that of other Northwest hops (Cascade, Columbus, Centennial), though definitely not as strong. Al Korzonas, author of "Homebrewing: Volume I", describes Chinook hops as "a cross between Saaz and a pine forest." The distinctive aroma and flavor make these hops best suited for hoppy American ales, but may be used as bittering hops for English or European beers.
 
Det er dessverre 45 minutter hver vei (inkludert en ferge) om jeg må innom bryggebutikken igjen, så jeg vil gjerne slippe det. En slik pose skal være "nok" til 20 liter, men er nok nok? Det som er greit med Chinook er at jeg måtte kjøpe 100g, og for å få en IBU på 30 med 15 liter og OG 0.1065 trenger jeg i følge en kalkulator 15g i 60 min. Jeg har derfor en del til overs uansett. :)

Edit: Jeg kan eventuelt lage en liten starter på et par-tre flasker vørterøl, men uten magnetstarter osv. Hva tror dere om det? :)
 
Sist redigert:
Jeg ville brukt Chinook,
men jeg er mer skeptisk til om det er nok gjær
Om du ikke har mer gjær, kan du ikke bare sette en enkel starter i dag og pitche hele greia når du brygger imorgen
 
Tilbake
Topp