En liten ting om skyllevann

Hei godtfolk,

Nå har vi brygget 4 Batcher med bb60 gryta våres. Må si oss rimelig godt fornøyd med resultatene til nå ;-)
En ting jeg grubler litt på er dette med skyllevann. Vi brygger 50L batcher der det somregel i beersmith (og de fleste andre plasser)blir anbefalt å skylle med ca 35L vann.
Vi har ikke mulighet til dette akkurat nå, så vi skyller med max 24L og mesker med ca 4L pr.kg malt
Hva er det egentlig som tilsier at vi skal skylle med så mye vann? Har det noe å si for det ferdige produktet?
Effektiviteten har steget jamt for hvert brygg. Startet på 66,5 effektivitet, nå på siste brygg endte vi på 83% (har fått sirkulasjonspumpe  :ilike: )


Kristian
 
Jo mere vann man bruker,,jo tynnere blir jo ølet ;)

Jeg bruker cirka 2.5-3 liter vann per kg malt i meskingen.  Så har jeg veid malten tørr,,og beregner at malten "beholder" 1 liter vann per kg malt.

Til 50 liter batch bruker man vel cirka 12 kg malt.  12 x 3 = 36 liter meskevann.  Malten "beholder" 12 liter.  36 - 12 = 24 liter.

Så for å koke 50-55 liter må dy skylle med cirka 30 liter.

Noen måler OG underveis i skyllingen,,og stopper ved 1010 eller noe sånt på vanlig øl.  Husk å skylle med varmt vann ( 75 grader).

Jeg har aldri regnet utbytte,,men rører endel i begynnelsen så alt er godt fukta. Så står det og trekker litt. Så starter sirkulering med pumpe eller litersmål.

Rører 3-4 ganger til underveis i mesketiden. Stopper pumpe og lar malten hvile litt før jeg begynner skyllingen. Da røres ikke malten lenger.
 
Det går vel ann å få den OG man vil ved å tilsette mer eller mindre skyllevann?
Iom at vann er teoretisk 1,000 så skal man få lavere OG når man bruker mer vann?
 
Det kommer jo an på hvor effektivt man får skylt ut sukkerstoffene av vørteren, da.
 
MEN,

Er det noen foskjell på om jeg skyller med 25L vann som holder 78-79c Kontra 35L vann som holder 78-79c? Tenker da på smak/kvalitet på det ferdige produktet.
 
Ikke skyll med for mye vann, det blir ikke bra øl av det.
Når den avsilte vørt kommer under 1010 er det på tide å stoppe skyllingen, tilsett heller rent vann hvis vørten da er for tykk.
 
Oddvar Demmo skrev:
Ikke skyll med for mye vann, det blir ikke bra øl av det.
Når den avsilte vørt kommer under 1010 er det på tide å stoppe skyllingen, tilsett heller rent vann hvis vørten da er for tykk.

Notert!  :ilike:
 
Oddvar Demmo skrev:
Ikke skyll med for mye vann, det blir ikke bra øl av det.
Når den avsilte vørt kommer under 1010 er det på tide å stoppe skyllingen, tilsett heller rent vann hvis vørten da er for tykk.

Hva er rasjonalet bak at det ikke blir bra øl om man gjør det? Så lenge man har vært påpasselig med å ikke ha for høy temp på skyllevannet, så vil det vel uansett ikke dra med seg noen uheldige smaksstoffer, eller?
 
KriHart skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Ikke skyll med for mye vann, det blir ikke bra øl av det.
Når den avsilte vørt kommer under 1010 er det på tide å stoppe skyllingen, tilsett heller rent vann hvis vørten da er for tykk.

Hva er rasjonalet bak at det ikke blir bra øl om man gjør det? Så lenge man har vært påpasselig med å ikke ha for høy temp på skyllevannet, så vil det vel uansett ikke dra med seg noen uheldige smaksstoffer, eller?

For mye skyllevann kan gi økning i pH i mesken som fører til uttrekk av tanniner.
 
KriHart skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Ikke skyll med for mye vann, det blir ikke bra øl av det.
Når den avsilte vørt kommer under 1010 er det på tide å stoppe skyllingen, tilsett heller rent vann hvis vørten da er for tykk.

Hva er rasjonalet bak at det ikke blir bra øl om man gjør det? Så lenge man har vært påpasselig med å ikke ha for høy temp på skyllevannet, så vil det vel uansett ikke dra med seg noen uheldige smaksstoffer, eller?

Jeg har sovet for mye noen ganger og dermed skyllet for mye, det ble ikke bra øl, du kan koke ned vørten eller OG opp om du vil men har erfart det slik at det skal ikke skje mere.
 
Første øla jeg lagde var en belgisk wit,, 2 x25 liters sett.  Var helt grønn,,og klarte å få flasket 37 liter til slutt etter gjæring.

Øla ble supergod i smak,,klødde godt i pannelappen,,og var frisk og fin.

Neste gang slo kjipegenet inn for full,,og målet var 50 liter med flasket øl.  skylte ut 60 liter som jeg kokte inn til 55 liter cirka.,

Flasket så 50 liter etter gjæring,,,ble en annen øl for å si det sånn.,,,tynnere og fattigere i smak og aroma.

Foretrekker første utgaven.
 
Det viktige er forsåvidt ikke hvor mye man skyller, men hva pH i mesken er mens man skyller. Så lenge pH holdes godt under 6, så kan man egentlig skylle til krampa tar en uten å vaske ut nevneverdige tanniner av maltet. Det er derfor store bryggerier gjerne opererer med et meskeutbytte på over 95 % uten at det gir negative utslag i ølet. Tommelfingerregelen om å kutte skylllingen nå SG synker til 1010 kommer av at dette gjerne sammenfaller med en økning i pH hvis man ikke har tatt en del forholdsregler.
 
Buster. Det der har vel noe med effektiviteten i bryggeriet ditt. Du må finne ut den og justere maltmengden slik at du havner på planlagt OG og planlagt volum.

--
 
Hans Einar skrev:
Buster. Det der har vel noe med effektiviteten i bryggeriet ditt. Du må finne ut den og justere maltmengden slik at du havner på planlagt OG og planlagt volum.

--

Ja,,jeg er en lykkelig amatør og har lånt en bb60 og en bb30..så utbytte varierer sikkert.

Men ,,man kan jo ikke skylle ubegrenset med øl ut av 12-13 kg malt heller...som vel er ganske standard til en 50 liters batch.?
 
Jeg har en corona mølle som knuser godt, mye flis... Og jeg skyller kanskje for mye, (ca 40-50 liter på 13kg malt) og har nå skjønt jeg kanskje har dratt inn mye tanniner. Astringency...ikke sant? Hvordan beskrives denne usmaken? Noen som har smakt?

Jeg får "den usmaken" som oftest på lyse øl. Pale og pils. Og med lys malt har man mindre PH bidrag fra selve mesken, slik at for meg er kombinasjonen hard knusing + lys malt + mye skyllevann kanskje en killer? Har ødelagt mye øl i hvert fall uten å skjønne hvorfor. Kan dette være tingen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
my3y3uda.jpg

Bildet viser knusingen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja, den er stuck på den instillingen. Ser ikke dette greit ut?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ser fint ut det der, men det er selvsagt litt vanskelig å bedømme når man ikke kan holde maltet i neven.
 
Tilbake
Topp