Engelsk golden ale-erfaringer

Det der ser jeg ikke noe galt med - sjøl om du drar langt mot en ganske moderat APA, så er jo det lov.

Har forøvrig sett at First Gold har blitt anbefalt pga. sitruspreget - som er ganske diskret, og ikke noe i nærheten av amerikanske citrushumler. Jeg liker den godt, men har likevel EKG - eventuelt blanda med Fuggles - som gammal favoritt i engelsk øl.
Med WLP013 synes jeg denne fremdeles smaker britisk, om en kanskje ikke erkebritisk. WLP028 funka dårlig når jeg prøvde den synes jeg. Kan godt tenkes at en god dose WLP002 gjæret lavt vil dra den mot en moderat APA som du skriver, men har ikke testet BGA med denne gjæren. Og siden jeg har den i skapet så … ;)
 
Om man brygger en Kölsch med engelske humler, blir den da en Golden?
Nei, avgjort ikke. Og om du brygger en engelsk golden med kølsch gjær, blir den mer like en kølsch enn en engelsk golden. Jeg snakker av erfaring. Jeg prøvde det der, dvs, jeg brygga en kølsch med engelsk gjær, og en engelsk golden med kølschgjær, og fant ut at det er gjæren som lager ølet:).
 
Nei, avgjort ikke. Og om du brygger en engelsk golden med kølsch gjær, blir den mer like en kølsch enn en engelsk golden. Jeg snakker av erfaring. Jeg prøvde det der, dvs, jeg brygga en kølsch med engelsk gjær, og en engelsk golden med kølschgjær, og fant ut at det er gjæren som lager ølet:).
:) Golden har kanskje noe høyere bitterhet enn hva en Kölsch vanligvis ligger på?
 
:) Golden har kanskje noe høyere bitterhet enn hva en Kölsch vanligvis ligger på?
Det stemmer, men det er gjæren som skaper den avgjørende forskjellen. Og sånn er det jo stort sett; du kan ikke brygge en øltype riktig uten å bruke den gjæren som definerer den. Sjøl om det sjølsagt må sies at det finnes øltyper som tillater et ganske stort spenn. Det gjelder kanskje særlig amerikanske øltyper. Øltyper som befinner seg i den motsatte enden av spekteret er vel som regel de som er nært knytta til et bestemt sted - som f.eks. kølsch.

Noen bruker jo 05 og brygger noe som egentlig er en amerikansk blonde og kaller det kølsch. Og en sånn "kølsch" blir ikke så forskjellig fra en engelsk golden ale. Men den er langt fra en ekte kølsch - som på sin side ligner veldig på en pils, eller kanskje aller mest en helles.
 
Apropos gjær... Ser i tråden at noen trekker frem citrus-bidrag fra humla... Hva med å bruke vanlige britiske humler og Vossakveik type Gjærnes? ;)
 
Da var det på tide å brygge mer Golden Ale. Jeg tappa opp to brygg i slutten av april, og nå er de borte. De blei blant favorittene her i heimen, og går inn på lista over sånt vi må ha.

De som nå er borte, blei de beste jeg har brygga av denne typen, så jeg tenker ikke å endre noe særlig på noe. Men jeg trudde jeg hadde litt ferskere gjærrester - skotsk gjær, Imperial A31 - stående. Nå viser det seg at jeg bare hadde det jeg bunnhøsta fra den siste GA'en i slutten av april, og jeg kjenner meg ikke overbevist om at det er liv igjen i den, sjøl om den både så fin ut og lukta greit. Den står nå og snurrer i 3 liter vørter nå, men om den ikke lar seg vekke, lurer jeg på om jeg skulle bruke noe annet. Jeg har Verdant liggende. Den har jeg lite erfaring med, men kunne den være noe her?
Har du en god Golden Ale oppskrift du vil dele?
 
Har du en god Golden Ale oppskrift du vil dele?
Denne er vel ikke helt gal: https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/post-584579

Oppskrifter på dette ølet er enkle greier. Vil du mer i retning lett/lyst/lettdrikkelig kan du bytte ut halvparten av MO med pilsnermalt. Og så kan du sløyfe krystallmaltet. Og så henger veldig mye på hvilken gjær du velger, og gjæringstemperatur. I den oppskrifta jeg lenka til, blir resultatet et ganske tørt og reint øl. Den gjæren gjærer godt ut, og når den gjæres på lav temperatur - som den tåler godt, jeg gjæra på 13/14 grader, trur jeg - blir det ikke så mye estere. En tørrgjær som gir litt mer sødme, og har gode fruktestere, er Verdant.

Vil du ha helt engelsk profil på humlinga, fjerner du Centennial. Men det er ikke så mye av den der at den egentlig gir noe amerikansk preg. Og ellers kan du jo more deg med å prøve alternative engelske humler. Kinn brukte en som heter Jester i påskeølet sitt. Det var veldig godt, og noe jeg kunne tenke meg ville funke fint her. Men den er kanskje ikke så lett å få tak i.
 
Sist redigert:
Denne er vel ikke helt gal: https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/post-584579

Oppskrifter på dette ølet er enkle greier. Vil du mer i retning lett/lyst/lettdrikkelig kan du bytte ut halvparten av MO med pilsnermalt. Og så kan du sløyfe krystallmaltet. Og så henger veldig mye på hvilken gjær du velger, og gjæringstemperatur. I den oppskrifta jeg lenka til, blir resultatet et ganske tørt og reint øl. Den gjæren gjærer godt ut, og når den gjæres på lav temperatur - som den tåler godt, jeg gjæra på 13/14 grader, trur jeg - blir det ikke så mye estere. En tørrgjær som gir litt mer sødme, og har gode fruktestere, er Verdant.

Vil du ha helt engelsk profil på humlinga, fjerner du Centennial. Men det er ikke så mye av den der at den egentlig gir noe amerikansk preg. Og ellers kan du jo more deg med å prøve alternative engelske humler. Kinn brukte en som heter Jester i påskeølet sitt. Det var veldig godt, og noe jeg kunne tenke meg ville funke fint her. Men den er kanskje ikke så lett å få tak i.
Takk for oppskrift. Har både EKG, Fuggle og Bramling Cross på lager, så det blir helbritisk.
Mer usikker på gjær. Avhengig av Safale eller WLP tror jeg (Bryggselv). Forslag?
 
Takk for oppskrift. Har både EKG, Fuggle og Bramling Cross på lager, så det blir helbritisk.
Mer usikker på gjær. Avhengig av Safale eller WLP tror jeg (Bryggselv). Forslag?
Nottingham har mye av det samme som gjæren Finn beskriver. S-04 er safe. WLP007 er en klassiker har jeg skjønt. WLP028 og WY1728 er varianter av gjæren Finn har brukt.
 
013 er et alternativ, helt klart. Jeg hadde litt uheldige erfaringer med svovel fra den, men det trur jeg hadde mer med min prosess å gjøre enn med gjæren.

Versjonen med skotsk gjær - du kan bruke wlp028 - er blitt veldig god. Tørr finish, msse gode smaker. Så jeg har ingen kvaler med å anbefale den.
 
Frisk og god øl!
Meget nøgd med denne

Jeg karbonerer med Speise, men sukker funker sikkert fjell også.
 

Vedlegg

  • Leskus_Maximus.pdf
    163,5 KB · Sett: 35
Noen som har anbefaling om vannprofil for Golden Ale. Det er sesong for en slik nå....
Dette er ingen fasit, men jeg vil si: Bruk dobbelt så mye sulfat som klorid. Den totale mengden er også viktig; opplevelsen av ølet går fra bløt til hardere/mer mineralsk når den totale mengden øker. Til et brygg på 25 liter bruker jeg vel samla et par teskjeer. Det skulle være sånn ca. midt på treet.

Noe av sulfatet kan godt komme fra magnesiumsulfat.

Forholdet mellom sulfat og klorid kan sikkert diskuteres i det uendelige. Men en nokså grei regel for engelske øl er overvekt av klorid i de mørke og omvendt i de lysere.
 
Sist redigert:
Noen som har anbefaling om vannprofil for Golden Ale. Det er sesong for en slik nå....
Jeg kan jo legge til at om du har brygga APA som du har vært godt fornøyd med, kan du bruke samme justering på en Golden Ale. Forskjellen på en APA og en GA er ikke alltid så stor. Bruker du amerikanske humler, vil jeg si at det du brygger egentlig blir en APA.
 
Tilbake
Topp