Engelsk Golden Ale

Skal prøve meg på en EGA.

Vingler mellom hvilke gjær jeg skal bruke!
WLP002 English Ale
WLP013 London Ale
eller WLP001 California Ale

Noen gode forslag?

Statistics
Volume: 27 liters
Boil Volume: 31 liters
OG: 1045
BG: 1039
FG:
Alcohol: 4.5 % by vol.
Colour: 11 EBC (Golden)
Bitterness: 25 IBU
BU/GU: 0.55
Fermentables
Pale Malt 7 EBC 6 EBC 4565 g
Cara Pils 37 EBC 7 EBC 306 g
Vienna 14 EBC 306 g
Cara Amber 60 EBC 31 EBC 306 g
Mash schedule: 67 degrees for 60 minutes, 90 min koketid
Hops
Centennial 10.2% alpha 12 g 60 minutes
Centennial 10.2% alpha 12 g 30 minutes
Cascade 7.1% alpha 12 g 15 minutes
Cascade 7.1% alpha 12 g 1 minutes
Cascade 7.1% alpha 18 g dry hopped

Engelsk golden ale = engelsk gjær og engelsk humle. Amerikansk gjær og amerikansk humle = amerikansk pale ale.

Med fare for å gå på en synke mine. Saxet fra haandbryg.dk:

DBJ2011-4DEngelsk Golden Ale

generelt indtryk:
Udviklet som et real ale alternativ til pilsnerøl. Skal være let og forfriskende. Brygges typisk på pilsner/pale malt og eventuelt lidt hvedemalt, med rigelige mængder aromahumler.

udseende:
Lys halmgul til gylden. Svag skumdannelse er tilladt. Klar til let tåget.

aroma:
Svag til middel maltaroma, typisk med karakter af lyst brød. Middel til kraftig humlearoma, med karakter af engelske eller amerikanske typer. Fraværende til svagt niveau af frugtestere. DMS og diacetyl må ikke forekomme.

smag:
Svag til middel, lys maltsmag. Middel til kraftig humlesmag og -bitterhed. Restsødmen kan være tydelig, men i balance med humlen.

krop:
Let til medium krop. Lav til medium karbonering.

eksempler:
Fullers Discovery, Badger Golden Champion, Williams Brothers Gold, Brewdog Trashy Blonde, Crouch Vale Amarillo.

Stemmer ikke det da at man kan bruke Amerikansk Humle sammen med feks engelsk gjær?

Joda, men bruker du for mye amerikansk humle bikker det over slik at det mister det engelske preget. En del britiske bryggerier har begynt å bruke amerikanske humletyper, men de aller fleste er ganske forsiktige.

Gahr skrev:
Joda, men bruker du for mye amerikansk humle bikker det over slik at det mister det engelske preget. En del britiske bryggerier har begynt å bruke amerikanske humletyper, men de aller fleste er ganske forsiktige.

Har du noen gode forslag da Gahr? Kunne tenkt meg at den ble så type riktig som mulig!

Jeg liker godt kobinasjonen av Cascade og Goldings. 50/50 er fint, med mengder som du ellers ville ha brukt i en engelsk bitter.

First Gold er også ei fin humle. Skal flaske et brygg til hælja av typen du tenker å lage, der jeg bare har brukt First Gold i rikelige mengder. Det jeg har smakt så langt, virker svært lovende.

Jeg liker godt kobinasjonen av Cascade og Goldings. 50/50 er fint, med mengder som du ellers ville ha brukt i en engelsk bitter.

Hva med:

1.5 gr pr ltr Goldings - 60 min
1.1 gr pr ltr Goldings - 30 min
0.7 gr pr ltr Cascade - 15 min
0.5 gr pr ltr Cascade - 1 min
Tørrhumling?

IBU 32
Gjær WLP007 Dry English Ale

Ah, jeg forklarte meg ikke presist nok. Jeg liker blanding 50/50 i alle tilsetningene. Og bruk mer i de sene tilsetningene og juster ned vitterheten med å kutte i de tidlige.

Som i Goldings OG Cascade på 60, 30, 15 og 1! Mer humle på 15 og 1 min og mindre på 60 og 30 min! Forstått deg riktig nå:)?

Noen som mener noe om dette?

0,55 gr/l Challenger, 60 min
0,55 gr/l Cascade, 60 min
0,75 gr/l Challenger, 15 min
0,75 gr/l Cascade, 15 min
0,75 gr/l Challenger, 5 min
0,75 gr/l Cascade, 5 min

Ca 30 IBU

Tilbake
Topp