Engelsk pale ale

Hva slags oppskrift endte du på?

Edit: beklager spm. - ble noe tull med tapatalk navigeringen her (fant ikke oppskriften)? Spent på å høre resultatet.
 
Du har m.a.o. oppnådd ei utgjæring på ca 74,5 %. Då ser du at dette ligg godt over dei 63 - 70 % som produsent oppgir. Dette er noko som også eg og mange andre har oppnådd. Om du tenker bruke opp att gjæra på seinare brygg, så er det lurt og noko som mange gjer. Jamil Zainasheff hevdar at sluttresultatet blir betre slik. Ved ev gjenbruk av gjæra, er mi erfaring at du må beregne enno høgare utgjæring. Eg har opplevd 88 % utgjæring på ein mild utan at eg opplevde at ølet var infisert.
 
I alle tilfelle, dette tror jeg blir en gjenganger! det ble litt prøvesmaking mens jeg tappet på fat og flasker, og gjæren har etterlatt seg akkurat den maltrike fylden som jeg hadde håpet å få til, og victorymaltet som jeg brukte litt mer enn hva som er anbefalt som max av gjorde jobben sin, og ga en tydelig nøtteaktig smak. Det kan hende bitteren er i overkant, men siden jeg hadde såpass høy OG tror jeg det balanserer seg fint med litt kullsyre. vi får se til helga igjen hvordan det tar seg ut!
 
Tilbake
Topp