English mild

Så veldig galt kan vel ikke det bli :)

Jeg har faktisk ofte brukt flaket bygg i stedet for flaket ris i noen av disse lavalkohols oppskriftene som har flaket mais for å heller få litt mere fylde i ølen...

Akkurat - jeg funderte også på å bruke valset bygg, liker effekten godt. Kunne godt tenkt meg å bruke noe hvetemalt i basismalten, også. På den ene siden syns jeg det er dumt å rote til stilkarakteristikken for mye, men på den andre siden tenker jeg at både valset bygg og hvetemalt blir godt:).

Sukker er jeg litt skeptisk til. Bruker det f.eks. ikke i saison nå - kan ikke se at det er nødvendig for å få skikkelig utgjæring og tørt nok øl (men det har jo ikke noe med dette å gjøre:).)
 
Tja. Det er uten tvil godt øl. Men foreløpig har jeg mer enn nok med å få London Pride-klonen til å smake som den skal. :)

Dessuten burde du ikke høre på en som for under en time siden drakk sin første engelske mild. :p


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oppskrift på London Pride klonen? Har prøvd det sev et par ganger uten å være fornøyd med resultatet....
 
Var i England i helga og fekk smake 3 milds frå fat, alle rimeleg forskjellige i smak. Estetisk var dei meir homogene mørk brun / svart.

1) Hillside brewery sin Mild 3,5 % på The Rake i London. Som Gahrs / Jamil Zainasheffs oppskrifter (desse er temmeleg like maltmessig), men mindre ristapreg. Ganske lik dei fleste eg har brygga.
2) Harveys Mild 3,0 % på The Royal Oak i London. Meir balansert enn førre. Dei hadde også Harveys Old ale (4,3 %) og Porter (4,2 %) på fat. Alle nydelege øl.
3) Black Country Ales "Pig in the hoal" på Kings Head i Leicester. (Fint å feire 4-0 siger med mild forresten :D) 4,3 % noko som gav seg utslag i m.a. eit mykje søtare preg, likna meir på ein northern english brown ale.
 
Måtte berre lage ein 7 FJELL mild etter å lest lit på denne linken. Vart vel lit høg OG Skulle havne på OG 1030 men fekk for godt utbytte i da så eg havna på 1038. Men de gjør vel ingenting. Merket med bb30 og nesten 7 kilo malt og kokte i bb60 og den var smikk full. Så de var ein god ide for å få best utbytte av malte.
 
I og med at Mai er "Mild month" tenkte jeg det var på plass med en Mild oppskrift til...

Bateman's Mild (3.plass* i Great British Beer Festival i 1989 - *=Klipp fra Michael Jackson's : The Beer Hunter)

23L OG 1.033

Maris Otter 2.740 gram
Crystal Malt 410 gram
Flaked Wheat 135 gram
Black Malt 210 gram

Challenger 37 gram 90 minutes
Goldings 8 gram 15 minutes

Mash at 67 C

FG 1.009, 3.2% ABV, 124 EBC, 24 IBU
 
I og med at Mai er "Mild month" tenkte jeg det var på plass med en Mild oppskrift til...

Bateman's Mild (3.plass* i Great British Beer Festival i 1989 - *=Klipp fra Michael Jackson's : The Beer Hunter)

23L OG 1.033

Maris Otter 2.740 gram
Crystal Malt 410 gram
Flaked Wheat 135 gram
Black Malt 210 gram

Challenger 37 gram 90 minutes
Goldings 8 gram 15 minutes

Mash at 67 C

FG 1.009, 3.2% ABV, 124 EBC, 24 IBU

124 EBC?
 
Fra boka "Mild Ale" av David Sutula :

770SbUZ.jpg


"Mild is a beer that can be at once light or dark, very low or very high in alcohol, and either rich in dark malt flavor or light and crisp with a touch of hop flavor and aroma."

Engelske milds var vel lenge ganske mye høyere i alkohol enn de har vært de siste 100 år.

Her er f.eks en oppskrift (fra samme bok) løst basert på en typisk 1800 talls mild :

19 L, OG 1.058 - FG 1.014

Pale Malt 5 kg
Crystal Malt 1.7 Kg

Fuggles 4.5% AA - 60 min - 43 gram
Golding 5% AA - 60 min - 35 gram

Golding 5% AA - 15 min - 20 gram

Farge : 10-12 Lovibond
Meskes på 68 C
Klarnes med "isinglass".
Karboneres til 2.0-2.5 vol.

Han sier videre at det at milds skal være alkoholsvake er en myte. Ron Pattinson sier vel mer eller mindre det samme i sine bøker og i sin blogg også. Men at milds typisk har vært ganske alkoholsvake de siste 100 + år er det vel mindre tvil om...
 
Sist redigert:
Satser på å holde tråden gående og poster et sitat fra Martyn Cornell's (mannen bak bloggen zythophile.co.uk) bok "Amber, Gold & Black" (Det er et kapittel på 20 sider om milds i boka) :

2026.gif


"Mild is Britain's most misunderstood beer. Originally the main, indeed, the only standard for a beer called mild was that it should be fresh, not more than a couple of weeks old, and have the taste and aroma that came with freshness. Any older, past the point at which the beer starts exhibiting the flavours that come with maturity, and it isn't mild any more, at least not what brewers would have recognised as mild back in the nineteenth and early twentieth centuries. To quote one commentator from 1869: 'New ale and porter, which are free from acid, are named mild'. That was it. For Victorian brewers, and those who came before them, any beer, strong or weak, hoppy or not, dark or light, could be called mild if it was young enough."
 
På helt andre siden av skalaen nesten hundre år senere:

1934 Kidd X (Fra et mindre bryggeri i Kent)

Mild Malt 1.5kg
Pale Malt 225gr
Crystal Malt 340gr
Flaked Corn 225gr
Cane Sugar 225gr
Caramel to color

Bramling cross 90 min 7 gr
Fuggles 60 min 28 gr
Golding 30 min 28 gr

OG 1.031
FG 1.005
ABV 3.4%
IBU 35
SRM 25

Mash at 64 C
Pitch at 15.6 C

Wyeast 1098 or 1099

Fra boka "The homebrewers guide to vintage beer" av Ron Pattinson.
 
Prøvde meg på en mild for første gang i dag. Har av en eller annen grunn fått det for meg at effektiviteten på mitt oppsett er lav, så jeg kjørte et par liter mindre skyllevann enn oppskriften. Resultatet ble en OG på 1,040 istf 1,031 - men det får vi leve med. Kun bitterhumle (Challenger) var vel hovedforskjellen på original oppskrift, ellers brukte jeg både svartmalt og flaket mais. Som vanlig spent på resultatet, særlig siden jeg knapt har brygget på et par års tid. Satser på at det kan ta seg opp nå. En viktig årsak er at jeg ble lei av styret med å sette starter, men opplever nå at det er såpass mye bra tørrgjær at det lar seg gjøre å brygge et ganske vidt spekter av øl.
 
Prøvde meg på en mild for første gang i dag. Har av en eller annen grunn fått det for meg at effektiviteten på mitt oppsett er lav, så jeg kjørte et par liter mindre skyllevann enn oppskriften. Resultatet ble en OG på 1,040 istf 1,031 - men det får vi leve med. Kun bitterhumle (Challenger) var vel hovedforskjellen på original oppskrift, ellers brukte jeg både svartmalt og flaket mais. Som vanlig spent på resultatet, særlig siden jeg knapt har brygget på et par års tid. Satser på at det kan ta seg opp nå. En viktig årsak er at jeg ble lei av styret med å sette starter, men opplever nå at det er såpass mye bra tørrgjær at det lar seg gjøre å brygge et ganske vidt spekter av øl.
Du kommer veldig langt med bare tørrgjær nå, ja.

Bommen på effektiviteten kan kanskje forklares. Effektiviteten synker med økende maltmengde, så hvis du har brygga en del sterkere øl, vil denne gi mye høyere utbytte.
 
Du kommer veldig langt med bare tørrgjær nå, ja.

Bommen på effektiviteten kan kanskje forklares. Effektiviteten synker med økende maltmengde, så hvis du har brygga en del sterkere øl, vil denne gi mye høyere utbytte.
Det kan du sikkert ha rett i - men det skjedde også med en Kölsch jeg brygget i går. Nå er jo for så vidt den også relativt alkoholsvak, da.
Uansett godt å være i gang igjen.
 
Tilbake
Topp