Enkel sider

Du kan flaske et par punkt over det du ønsker som FG og pasteurisere. For kontroll på trykk fyll ei plastflaske 2/3 full og klemm lufta ut og sett på kork. Når denne er passlig hard er det tid for pasteurisering.

detaljer her:
http://www.homebrewtalk.com/f32/easy-stove-top-pasteurizing-pics-193295/

Da kan jeg bare opplyse om at sideren er i fat og det bobler jevnt i gjærlåsen!

22,5 liter fruitland eplejuice (á 11,90/1,5 liter) - ikke optimalt, men en fin forsøksjuice
1 tsk gjærnæring
1 pose notthingham dry ale yeast.

OG: 1.045

Så får det hele bare gjære ut, mulig jeg søter med laktose ved flasking. Jeg gruer meg mest til lagringen, dette blir visst bare bedre med tiden.  :hadet:

Har tenkt å prøve meg på en enkel cider, dvs eplejuice fra butikken + gjær. La dette gjære i et par uker. Har etter dette tenkt å gjøre som med øl, tilsette sukkerlake og deretter flaske. Vil dette gi kullsyre som i vanlig øl? Har tenkt å bruke en ale-gjær. Hvor viktig er det med gjærnæring? Kan det gå uten?

Vil bare nevne til dere som har et epletre i hagen og vil bruke det. Man trenger ikke dra til et fruktpresseri. Jeg bruker en vanlig saftsentrifuge fra elkjøp. Det er litt jobb men jeg safter/ juicer ca 30l på en time. En bærepose med nedfallsfrukt gir ca 5 liter.

Tilbake
Topp