Eplecider som har stoppet opp

Har et lite forsøk på eplecider stående, hvor jeg har brukt følgende:

- 20L First Price juice
- 3kg sukker blandet ut med 2,5L kokende vann
- WLP775 English Cider Yeast

Begynnte å gjære for 3 uker siden med en OG = 1.081. For 5 dager siden gjorde jeg et omstikk, etter et tips jeg fikk. Da hadde cideren en gravity på 1.050. Tok en ny måling i dag, og fikk samme resultat (1.050). Hadde forventet at gjæringen skulle gå treigere nå, men virker som den har stoppet helt opp. Gjæren skal kunne brukes til å lage brygg med opp til 12%, og skal gjære helt ut.

Er det noen mulighet for å få igang gjæringsprosessen igjen, eller må jeg bare smøre meg med tålmodighet?

Trur ikkje butikkjuice er det optimale for brygging. Sukkeret du tilsette er nok gjæra ut, og no stangar gjæren mot butikkproduktet... Sjekk ingedienslista på pakningane

Så lenge juicen er uten konserveringsmidler går det fint. Laget cider på billigste sort juice fra Rema 1000, fungere helt utmerket det.

Sjekk at det måler riktig i rent vann med den temperaturen det er kalibrert på. 16 eller 20 vanligvis.

Hvilken temperatur har det gjæret på?

Brukte du bare et rør med gjær?
Laget du starter?

I følge mrmalty skulle du hatt ca 4 rør til den OG og mengde du laget.

SvErD skrev:
Sjekk at det måler riktig i rent vann med den temperaturen det er kalibrert på. 16 eller 20 vanligvis.

Hvilken temperatur har det gjæret på?

Brukte du bare et rør med gjær?
Laget du starter?

I følge mrmalty skulle du hatt ca 4 rør til den OG og mengde du laget.

Gjæret i starten i et rom på rundt 16-17 grader, men skrudde opp tempen til rundt 20 grader da jeg har satt et annet øl i mellomtiden.

Brukte bare et rør, men lagde starter som sto i et døgn (0,5L med juice + gjæren). Syns det er rart at jeg skulle hatt 4 rør, når de skriver på nettsiden sin at ett rør skal være nok til å lage 12% alkohol. Sukkermengden min tilsvarer rundt 9% når alt sukkeret er borte.

Jeg laget cider med butikkjucie fra rema i sommer uten tilsatt sukker. Den gjæret heeeelt ut med en pakke safale s04 (23L) og ble mer enn tørr nok med  FG 1.004. . Har lest en eller annen plass at det kan regnes halvparten av gjærmengden på cider i forhold til øl så det er nok ikke mengde gjær som er problemet.
Min stod 4 uker på primærkar, og stakk den om til sekundær der den fikk stå i 2 mnd til.

Sikker på at det var liv i gjæren i det hele tatt? Hvilken type juice?

Tror tror jeg vill putta på f.eks en s04 eller 2 og sett hva som skjedde.

Hvis du vil ha igang  gjæring igjen ville jeg prøvd med ny gjær i ny starter og pitchet denne mens gjæringen var på sitt mest aktive.

Når man lager starter til cider er det annbefalt og bruke enten cider med gjærnæring eller en blanding av cider og vørter slik at gjæren har næringstoffer tilgjengelig for og formere seg.

Man kan med fordel bruke gjærnæring også i selve cideren.

1.081 er veldig høy OG og krever mye av gjæren, ville heller annbefale og starte gjæring med bare eplejuice og heller tilsette sukker og vann etter noen dagers gjæring.
Selv ville jeg sikkert også brukt mindre vann for ikke og vanne ut cideren for mye.

Når det gjelder cider av juice fra konsentrat fungerer det greit, men ut fra min begrensede erfaring gjærer ikke denne like langt ned som råsaft. (mistenker at det skjer noe med sukkeret i juicen når denne blir konsentrert)

Thorvald skrev:
Jeg laget cider med butikkjucie fra rema i sommer uten tilsatt sukker. Den gjæret heeeelt ut med en pakke Safale s04 (23L) og ble mer enn tørr nok med  FG 1.004. . Har lest en eller annen plass at det kan regnes halvparten av gjærmengden på cider i forhold til øl så det er nok ikke mengde gjær som er problemet.
Min stod 4 uker på primærkar, og stakk den om til sekundær der den fikk stå i 2 mnd til.

Sikker på at det var liv i gjæren i det hele tatt? Hvilken type juice?

Tror tror jeg vill putta på f.eks en s04 eller 2 og sett hva som skjedde.

Masse liv i gjæren, har gjæret ned fra 1.081 til 1.050. Bobler såvidt i gjærlåsen nå, så tror dette bare kommer til å ta lang tid. Vurderer å kjøpe et nytt rør med gjær og pitche denne, hadde håpet å få ferdig cideren til julen.

Har brukt First Price juice.

Ferdig til jul blir den garantert ikke!
Selv om gjæringen gikk etter planen så trenger cider godt med lagrings tid for å bli god. Minst 6 mnd, gjerne ett år. Masse syre som ikke er helt behagelig i begynnelsen men som roer seg betraktelig med lagring.
Ta heller å gled deg til å drikke denne som en frisk sommer drikk.

Kittelsen skrev:
Ferdig til jul blir den garantert ikke!
Selv om gjæringen gikk etter planen så trenger cider godt med lagrings tid for å bli god. Minst 6 mnd, gjerne ett år. Masse syre som ikke er helt behagelig i begynnelsen men som roer seg betraktelig med lagring.
Ta heller å gled deg til å drikke denne som en frisk sommer drikk.

Var under inntrykk av at eplecider laget av "ekte" eplejuice som gjæret på naturgjær hadde behov for så lang tid, mens eplecider laget på kjøpt eplejuice ble ferdig på 4-5 uker (inkludert karbonering på flasker).

Masse syre i eple juice så det har svært godt av en del lagring. Smaking skader jo ikke, så du kan vurdere å gjøre deg kjent med hvordan smaken utvikler seg. Å konsumere når den faler i smak.

Tilbake
Topp