Har et gammelt epletre i hagen, med sure og flekkete epler. Har aldri fått brukt dem til noe matnyttig, men har jo begynt å brygge det siste året, og da måtte jeg jo prøve å lage en slags sider.
Har lest litt på forumet her om cidergjæring og om hvordan den ofte gjærer helt ut og blir tørr - jeg ønsket å ha både rest sødme og litt munnfølelse så jeg tilsatte litt malt og humle til oppskriften. Inspirasjon til dette fant jeg i denne tråden om en drikk kalt "graf" http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=117117
Brygget blir ikke så munnsnerpende surt som vanlig tørr sider, men er godt å drikke straks det er karbonert. Ser imidlertid for meg at det kan ha godt av litt lagring for å "jevne ut" smakene noe.
Graf er en drikk som er funnet opp Stephen King i bokserien "The Dark Tower", der den er beskrevet som en blanding av malt og epler. Hovedpersonen i bokserien er "The Gunslinger" så da ble brygget hetende "Revolvermann"
Meske malten i en BIAB pose i 3 liter vann ved 68 grader i ca 30 minutter
Skyll ut med 1 liter vann
Tilsett DME i vørteren og kok opp
Tilsett Humlen og kok i 30 minutter
Tilsett Gjærnæring 15 min før kokeslutt
Kjøl ned vørteren og tilsett eplejuice sikt inn på ca 17 grader
Man kan justere vøreren ned til ønsket OG med å tilsette kokt vann, dersom man ikke ønsker en veldig sterk sider
Tilsett rehydrert gjær og gjær til man har stabil SG over tre dager
Jeg gjæret slik
OG 1050
3 dager på 17 grader
2 dager på 18 grader
5 dager på 19 grader
SG 1007
3 dager på 20 grader
SG 1007
3 dager på 4 grader
4 dager på 1 grad
FG 1007
Flasket og karbonerte med 7 g sukker pr liter
Har lest litt på forumet her om cidergjæring og om hvordan den ofte gjærer helt ut og blir tørr - jeg ønsket å ha både rest sødme og litt munnfølelse så jeg tilsatte litt malt og humle til oppskriften. Inspirasjon til dette fant jeg i denne tråden om en drikk kalt "graf" http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=117117
Brygget blir ikke så munnsnerpende surt som vanlig tørr sider, men er godt å drikke straks det er karbonert. Ser imidlertid for meg at det kan ha godt av litt lagring for å "jevne ut" smakene noe.
Graf er en drikk som er funnet opp Stephen King i bokserien "The Dark Tower", der den er beskrevet som en blanding av malt og epler. Hovedpersonen i bokserien er "The Gunslinger" så da ble brygget hetende "Revolvermann"
- 220 g Cara Crystal 120 EBC
- 30g Flaked Wheat 2 EBC
- 100 g Flaked Oats (Havregryn)
- 1 kg Lys DME
- 15 liter Eplejuice
Jeg brukte en juicemaskin til få saften ut av eplene og fikk ca 15 liter eplejuice. Denne pasteuriserte jeg ved å varme den opp til ca 78 grader og holdt den der i 15 minutter. - 4 liter vann
- 15 g East Kent Golding humle
- 1/2 ts White Labs Gjærnaring
- 2 pk Lallemand Nottingham
Meske malten i en BIAB pose i 3 liter vann ved 68 grader i ca 30 minutter
Skyll ut med 1 liter vann
Tilsett DME i vørteren og kok opp
Tilsett Humlen og kok i 30 minutter
Tilsett Gjærnæring 15 min før kokeslutt
Kjøl ned vørteren og tilsett eplejuice sikt inn på ca 17 grader
Man kan justere vøreren ned til ønsket OG med å tilsette kokt vann, dersom man ikke ønsker en veldig sterk sider
Tilsett rehydrert gjær og gjær til man har stabil SG over tre dager
Jeg gjæret slik
OG 1050
3 dager på 17 grader
2 dager på 18 grader
5 dager på 19 grader
SG 1007
3 dager på 20 grader
SG 1007
3 dager på 4 grader
4 dager på 1 grad
FG 1007