Epleøl

Hmm, dette var interessant. Tror jeg skal ta en svipptur til Hardanger og hente meg noen kanner med nypresset eplesaft ut på høsten og forsøke den "Eplestouten", kan ikke tro noe annet enn at det må være en interessant kombinasjon. Cider blir brygget "okke som" så en 25 liter Stout kan bli en artig avveksling.
 
Jeg leste denne artikkelen for noen dager siden, og et slikt eksperiment står på listen over ting som skal testes ut til høsten. :)

Yngwie, ettersom du har smakt den, hva vil du si om alkoholnivået. Var det for høyt (12 abv) eller burde det ha vært lavere? Jeg ser vel for meg at noe rundt 8-9 prosent bør være bedre.
 
Jeg har ingen minner (eller notater) på mye alkohol, og mener å huske at jeg ble forundret når jeg i etterkant fant ut at den var på 12%. Men ølet skal jo drikkes også, og som du sier, Grove, å legge den under 10% er nok ikke noe drawback i så måte. Om det allikevel blir litt alkoholvarme i glasset gjør ikke så mye, men det er jo kjedelig å ende opp med noe som kunne vært godt men som bare smaker epledram.
 
Hvilken gjærkultur benytter man når hele 12%? En vanlig stout er jo ikke i nærheten av et slikt alkoholnivå.  :klovn:
 
Hvist du går på f.eks. petit agentur sine sider å ser på gjær utvalget, står det hva de forskjellige typene tåler av alkohol.
Det er vel stortsett belgiske typer som har høyest toleranse for alkohol, men det finnes andre også.
Det man kan gjøre hvist man ønsker å bruke en bestemt gjær som ikke takler så mye alkohol, er å starte med den gjæren, å når den har gjæret ut, tilsetter du en ny gjær som tåler høyere prosent for å få den dit du vill.
 
HansOB skrev:
Hvilken gjærkultur benytter man når hele 12%? En vanlig stout er jo ikke i nærheten av et slikt alkoholnivå.  :klovn:

Det er et sideri som har laget ølet, så det er vel naturlig å tippe på en slags vingjær.
 
Steinarja skrev:
Hvist du går på f.eks. Petit agentur sine sider å ser på gjær utvalget, står det hva de forskjellige typene tåler av alkohol.
Det er vel stortsett belgiske typer som har høyest toleranse for alkohol, men det finnes andre også.
Det man kan gjøre hvist man ønsker å bruke en bestemt gjær som ikke takler så mye alkohol, er å starte med den gjæren, å når den har gjæret ut, tilsetter du en ny gjær som tåler høyere prosent for å få den dit du vill.
Det jeg var på jakt etter er om det omtalte brygget er brygget som en stout eller om karakteren blir tilsidesatt for å oppnå alkoholstyrke? Regner med det er mye sukker å konvertere slik at alkoholstyrken må bli litt heftig for ikke å ende opp med en søtsuppe. Da tror jeg at jeg tester denne med "standard stoutoppsett" og så tilsetter ny gjærkultur for å kvitte meg med restsødmen, men hvilken gjærvariant bør jeg da bruke? For å være mer konkret, hvilken gjærkultur kan jeg bruke som tåler å gjære ut restsukkeret UTEN å ødelegge for mye av karakteren til "Stoutgjæren"?

Fortsatt god sommer!
 
Ser att Vin og Bar har en gjær som bør passe bra.

Wyeast 9093-PC Imperial Blend
Beer Styles: American Barleywine, Imperial IPA, Imperial Red, Imperial Brown, Imperial Porter, Russian Imperial Stout
Profile: This unique blend of strains is designed to ferment higher gravity worts used in producing any style of Imperial beer. The results will be a rich, malty, full bodied beer with notes of citrus & fruity esters. Even with a high starting gravity your Imperials will have a relatively dry finish.

Alc. Tolerance             12-14%
Flocculation                low-medium
Attenuation                 75-80%      
Temperature Range     68-75°F (20-24°C)
http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=35_129_136&products_id=1801 Denne kan du bruke fra starten av.

Hvist du alikevell har lyst på gjærpreget til en bestemt gjær starter du gjæringen med den gjæren du ønsker smaken fra.
Dette siden mye av gjærpreget blir dannet tidlig i gjæringen, og att hovedmengden med sukker vil bli gjæret med denne gjæren.
Tilsett ny gjær når gjæringen begynner å roe seg ned, tilsett gjærne litt sukkerlake sammens med den nye gjæren, så har den ett raskt måltid før den setter igang.

En annen ting som er viktig å huske når man lager så sterke brygg, er å tilsette nokk gjær, og å lufte vørteren godt.
Den enkleste måten er å riste kraftig på dunken jevnlig fram til du ser en aktiv gjæring begynner.
 
Tilbake
Topp