Er Belle Saison Saccharomyces Cerevisiae var. Diastaticus?

Hei.

På hjemmebryggerhelgen pratet jeg og @Petter F litt med Egil om infeksjonen de hadde for noen år siden (jeg synes det er kjempekult at de snakker om det og ikke bare forsøker å legge lokk på hele greia). Den ble omtalt som "Diastaticus" og hadde kommet med Brettamyces Anomalus som White Labs laget for en stund tilbake (som de har sluttet å produsere, uten at jeg vet om det er noen sammenheng der). Jeg finner ikke spor av noen WL B. Anomalus, så det er ikke utenkelig at det var Wyeast som laget denne.

Saccharomyces Cerevisiae var. Diastaticus kan metabolisere dekstriner og stivelse (den skiller ut et enzym - glucoamylase) og tørker derfor ut ølet. I tillegg så genererer den skikkelig kjipe usmaker og resultatet blir mye dumpet øl. Egil nevnte at det var bryggerier hvor Diastaticus betydde kroken på døra.

Etter litt privat frem og tilbake med Petter om hva dette egentlig var så snublet jeg over en temmelig interessant påstand. Belle Saison er en temmet variant av Saccaromyces Cerevisiae var. Diastaticus. Denne er avlet slik at den ikke genererer disse usmakene. Jeg fant ikke noe bedre kilde enn løse påstander på Reddit.

Jeg har ikke noen særlig ide om dette er sant eller ei. Men om det er noe i det så kan en jo notere seg at Belle Saison bør behandles på samme måten som brett og villgjær. Jeg har hørt referanser til Saison-infeksjoner før og det stemmer vel i og for seg med denne observasjonen.

Noen som vet noe mer om dette?
 
Sist redigert:
Når blir det publisert resultater fra genom-prosjekter til WL? Da bør man kanskje kunne få svar på slike ting.
 
Dette var særdeles opplysende. Jeg har lurt på hva slags dævelskap det er som har herjet ølene mine, og dette passer. De oppfører seg akkurat som det infiserte ølet fra Haandbryggeriet.

Jeg er begynt å bli nærmest paranoid, og kan ikke åpne ei flaske nå uten å heve den mot lyset etter at korken er av. Ser jeg at det stiger noen få bobler opp fra bunnen, og det danner seg en liten ring av skum i tuten, vet jeg hva som er på gang: Om noen uker står jeg og heller ut de flaskene jeg ikke rakk å drikke før det ble for galt:(.

Klorin tar knekken på diatsticus'en, regner jeg med? Jeg har begynt å kjøre alle gjæringskarene mine gjennom klorindesinfeksjon, og skal fingranske hver eneste forbaskete flaske, og klorinbehandle samtlige, før jeg lar dem komme i kontakt med flaskestaven - som også skal klorinbehandles. Osv .... .

Er det tenkelig at disse diastaticus'ene kan trives med starsan etter hvert?

Jeg er ikke helt sikker, men det er mulig at det var etter at jeg hadde brygget med Belle Saison at dette begynte. Brygget forresten nylig en batch med den gjæren, og den fortsatte rolig og stillferdig å gjære lenge etter at jeg hadde ventet at den skulle stoppe. Ølet endte nede på 1.000, fra 1.047. Men det er kanskje ikke så vanvittig for en saison. To andre saisonbrygg, på wlp 565 og 566, som jeg satte like etterpå, og behandlet på samme måten, stoppet opp der jeg hadde forventet, på 1.005.
 
Sist redigert:
Jeg tar opp igjen denne. Noen som vet noe mer nå? Er Belle Saison en "temmet" variant av diastaticus?

Er det eventuelt andre kilder til diastaticusinfeksjoner enn Belle Saison? Kan andre saisongjærstammer fungere på samme måten? Burde man rett og slett være litt forsiktig med hvordan man håndterer saisongjær?
 
Nå har jo denne gjæren vært på markedet en del år. Burde det da ikke versert flere krisehistorier på fora rundtomkring ?
 
Vi bruker Belle en del. (Saison og belgisk imperial stout). Gjærer i Speidel plastdunk. Vasker med pbw og desinfiserer med star san. Har aldri hatt unormal utgjæring med andre gjærtyper. Hva slags gjær Belle er skal ikke jeg uttale meg om, men jeg har slett ikke inntrykk av at den er en gjenstridig problemskaper.
 
Nå har jo denne gjæren vært på markedet en del år. Burde det da ikke versert flere krisehistorier på fora rundtomkring ?

Ikke nødvendigvis. Det er ikke noen innlysende forbindelse mellom at du får en infeksjon og det at du har brukt den gjæren. Jeg så ikke den muligheten overhodet. Og hvor lett er det å finne ut hva slags infeksjon det er som gjør ølet ditt udrikkelig?

Nå er jeg jo ikke på noen måte sikker, heller. Men siden muligheten ble antydet av folk som er vesentlig mer inne i materien enn det jeg er, for å si det mildt, så håper jeg at det kanskje er noe kunnskap der ute som kan bekrefte eller avkrefte dette.
 
Sjekket med Cross My Loof, og deres saisongjær (Lille Saison, som muligens er Belle eller M29) er også var. Diastaticus.
 
Tilbake
Topp