Er det flere som har en stor pose i frysen?

SveinB

Norbrygg-medlem
Etter noen år med brygging har det samlet seg endel resthumleposer i fryseboksen min - sikkert et kjent tema for mange bryggere? Hva gjør man med det? Lager et brygg med en god klatt diverse humlesorter som bitterhumle helt i starten på kokingen, og derpå er man litt mer styrt med hensyn til smakshumlen avslutningsvis?

Noen gode tips til rydding i "humlepungen"?

Samme her, vurderer å lage et par batcher med resthumle; ingen bitterhumle kun fra 30 min. og økende mengder utover inkl massiv tørrhumling.

Etter noen år med brygging har det samlet seg endel resthumleposer i fryseboksen min - sikkert et kjent tema for mange bryggere? Hva gjør man med det? Lager et brygg med en god klatt diverse humlesorter som bitterhumle helt i starten på kokingen, og derpå er man litt mer styrt med hensyn til smakshumlen avslutningsvis?

Noen gode tips til rydding i "humlepungen"?

Synes vel du ga et ganske godt tips sjøl;). Alternativt hiver du alt oppi på 10, og håper det beste/verste:). Litt avhengig av hvor mye du har, selvfølgelig.

har ganske mye humle i fryser'n, ja - men egentlig ikke så mye jeg ikke ser noen grei anvendelse for.

IPA eter det meste, men det er greit å ha noe aromahumle til kokelsutt og tørrhumling også. Beregn gjerne at humla har mistet 1/3 av aroma og bitterhumle.

Gammel humle er grei å bruke i fruktøl eller spontangjæret øl som ikke skal ha mye bitterhet. Da brukes bare humlen for konserverings skyld, og det gjør ikke noe om oljene har forduftet.

Bland alt godt sammen og tilsett like mye hvert 10 min.
En av mine beste IPA'r har blitt til på den måten

Tilbake
Topp