er det mulig å øke bitterhet etter brygging?

hole

 
Hei jeg gjorde noen feil ved beregning av bitterhet ved mine to siste brygg den ene skulle være en Dusseldorf alt den andre en mai bock begge ble litt tynnere under kok en beregnet i oppskriften så bitterheten ble under det som er minimum for begge stilene. nå kommer jeg ikke til å gjøre noe med alt ølet for det ble meget godt sånn som det er bare ikke stilriktig. men bock ølet burde ha litt mere bitterhet, det står nå til lagering i glassbalongen. Nå er bitterheten ikke den eneste feilen ved dette ølet OG var ca 1068 og FG ble 1009 altså for høy utgjæring så ølet trenger strengtatt ikke like mye bittehet i bakgrunnen som viss FG ble som planlagt rundt 1016.

Så spørsmålet er hva kan jeg gjøre for å øke bitterheten?
jeg hvet jeg kan kjøpe et extrakt men med min nåværende økonomi er ikke det aktuelt.
 
Ja det er vel bare å koke litt humle i vann i 60 min og tilsette teen det. Hvordan beregne bitterheten, se det må noen andre fortelle. Selv tror jeg at jeg hadde tatt det litt på slump..

Gjorde dette med et ølsett jeg brygget for lenge siden. Da tror jeg at jeg kokte 20 g east kent goldings i 60 min. Endte vel opp med ca 1/2 l te til ca 22 l øl. Funka veldig bra det.
 
God ide men vordan blir effektiviteten i bare vann, når den blir så lav i "tynn" vørter. jeg kunne kansje gjort det ved flasking med DME, northdown pellets og vann i 60 min. Jeg tror jeg bør gjøre noen forsøk før jeg blander det i Bock ølet.

Jeg har hørt om alkohol uttrek av humle men det er for aroma tilsetninger, men kan man gjøre det ved å varme humle i 60 min og så gjøre et uttrekk. fukktet humle i en stekepose i ovnen i 60 min @ 100 grader, tekke dette i litt nøytral vodka i en press kanne. kansje dette kunne vært tilsatt til karbonerings laken for å fordampe alkoholen.

men viss humle te fungerer er nok det enklere.
 
Det ville jo blitt humletinktur.  ;D

Jeg justerte ikke vannet, men så kommer det da også fra maridalen..
 
Tilbake
Topp