Er det noe håp for Alen min?

Jeg har gjort et beskjedent forsøk i gjærdyrking, men frykter nå at 25 liter med ale må helles ut.

Historien begynner for to mnd siden hvor meskekaret ble ødelagt og bryggedagen kansellert. Ettersom jeg bare kan brygge når jeg er hjemme på ferie, (er student) satt jeg med en pakke aktivert gjær som måtte brukes, dette førte meg til sidene om: paralellkultivering i boken moderne hjemmebrygging.

Jeg fulgte henvisningene og flasket den utgjærede starteren på 0,33L flasker(8 halvfulle), som ble plassert i en temperaturstabil kjeller. Slik sto de til den 22 feb. hvor jeg tok to av flaskene og satte en ny starter på 2,5 L  OG: 1,040. Starteren startet aldri og "stormgjære", men ettersom det skummet bra antok jeg at alt var normalt.
Alen ble brygget og fikk en OG 1,060 etter koking.
Gjæren ble tilsatt og brygget har stått i 20 °C grader siden den 23 februar...

Sørgelig nok har heller ikke hovedbrygget begynt å stormgjære enda...
Er det noe håp for Alen min?

Ps. mitt første innlegg.

Håp er det uten tvil.  Du må nok gi deg selv og Alen noe mer tid.  Tipper du har hatt for lite gjær. Lagring i 2 måneder er nok ganske lenge

p.s Hjertelig velkommen skal du være som aktiv forum bruker  :skitbra:

Torga skrev:
Håp er det uten tvil.  Du må nok gi deg selv og Alen noe mer tid.  Tipper du har hatt for lite gjær. Lagring i 2 måneder er nok ganske lenge

p.s Hjertelig velkommen skal du være som aktiv forum bruker  :skitbra:

Takk for velkomsten og svar!

Du mener altså at brygget fortsatt ikke er fortapt?

Hvor lang tid skal jeg gi brygget?

Du bør måle gravity undervegs for å se om det er noe liv. Jeg har også hatt øl som ikke har stormgjæret slik man leser om, men det kan gjære godt allikevel.

Marius S skrev:
Takk for velkomsten og svar!

Du mener altså at brygget fortsatt ikke er fortapt?

Hvor lang tid skal jeg gi brygget?

14 dager er en grei tommelfingerregel. Men som nevnt, mål gravity i dag, og så om 2 dager. Det vil gi deg en god indikasjon på hvordan gjæringen går. (eller ikke)
Om SG ikke endrer seg over noen dager, så kan du alltids ty til Tørrgjær.  Om renhold og hygienen har vært god så burde det kunne gå bra, selv om det absolutt ikke er oppimalt

Jeg tok en gravity måling for få minutter siden: SG 1,023

Gjæringskaret jeg bruker er på 30l og er laget av plast. Jeg telte hvor mange "klukk" i gjærlåsen og kom til 20-25 pr. min

Er dette et normalt forløp?

vil gjæringstiden virke inn på det endelige produktet?

Takk for raske svar

1.050 til 1.023 på noen få dager høres bra ut det. Og så lenge det plopper så er den ikke dau ;)

Da har jeg tatt en ny gravitymåling: 1,018.

Er det på tide å stikke om, eller burde jeg vente noen dager til?

Dersom det er mere enn 1 minutt mellom hver "plupp" i gjærlåsen så kan du sikker det  :jaha:
Jeg derimot ville planta hendene godt ned i lomma og latt det bli 6.mars før jeg hadde gjort noe som helst  ;D

Nidveg skrev:
La den stå i totalt 14 dager etter bryggedage før du gjør noe mer.

Jeg har ikke fjorten dager, det er det som er problemet...

Hva vil skje hvis jeg får noen til å stikke om ølet etter fjorten dager, setter det til kjøling og lar det stå til påske? Blir det for lenge? Vil ølet da bli dødt?

Du kan nok trygt stikke om til et annet kar nå og la det stå til påske. Da reduserer du muligheten for usmak pga celledød samt at det som er igjen av gjær er nok for å gjøre ølen ferdig. Ølen blir ikke død, men dersom du skal ha det på flaske etter at det har stått såpass lenge kan det lønne seg å tilsette ny gjær når du flasker. Skal det på fat er det ikke noe problem.

På den annen side er det nok heller ikke noe problem å bare la det stå som det gjør nå frem til påske. Det er mange som rapporterer at flere uker på primærdunken ikke gir dårligere resultat. I hjemmebrygging blir ikke gjærcellene utsatt for så høyt trykk (ikke høy væskesøyle over bunnfallet) og vil dermed ikke sprekke og lekke ut usmak like lett.

RasKa skrev:
På den annen side er det nok heller ikke noe problem å bare la det stå som det gjør nå frem til påske. Det er mange som rapporterer at flere uker på primærdunken ikke gir dårligere resultat. I hjemmebrygging blir ikke gjærcellene utsatt for så høyt trykk (ikke høy væskesøyle over bunnfallet) og vil dermed ikke sprekke og lekke ut usmak like lett.

Så det er bare å la det stå frem til påske i en romtemperatur på 20 °C?
Ikke stikke om eller sette det kaldt?

Når en da ved påske tider tar igjen ølet? hvor mye gjær skal jeg tilsette?

Marius S skrev:
RasKa skrev:

Så det er bare å la det stå frem til påske i en romtemperatur på 20 °C?
Ikke stikke om eller sette det kaldt?

Når en da ved påske tider tar igjen ølet? hvor mye gjær skal jeg tilsette?

Jeg ville bare latt det stå frem til påske, men kanskje satt det i et litt kjøligere rom om du har. Når det gjelder hvor mye gjær du bør tilsette er jeg ikke sikker, men mener å huske det er sagt ca 3g tørrgjær på 20L. Dette vet jeg veldig lite om, men vet at det er skrevet mye om det her i forumet, så sett deg ned og søk litt så finner du nok  :skitbra:

Tilbake
Topp