Er dette grunn til kavitasjon?

Tenker på den korte rette slangen rett ned i pumpa.
 

Vedlegg

  • uploadfromtaptalk1418518150351.jpg
    uploadfromtaptalk1418518150351.jpg
    278,1 KB · Sett: 424
Kavitasjon oppstår vel når du enten har luft i pumpehuset eller temperaturen er for høg (og farten på impeller er høg).

Var eg deg ville eg ha rotert pumpa 90 grader mot klokka slik at utløpet peikar opp. Då vil luft gå ut av pumpehuset når du har væske i systemet og pumpa er avslått og du kan vera sikker på at det ikkje er luft der når du startar.

I tillegg skal du også - om du vil strupa pumpa med krane/ventil når den er igang - ha denne montert på utløpet av pumpa og la kranen på kjelen som står nærmast innløpet vera heilt open (men det veit du vel).
 
Frå Byo

frå min HTC "smart-tellefon "
 

Vedlegg

  • uploadfromtaptalk1418546808419.jpg
    uploadfromtaptalk1418546808419.jpg
    145,1 KB · Sett: 240
Jeg har strupkraner helt på slutten av kjeden. En på spargearmen, og en på innløp til kokekjele.

Ventilen som peker rett opp er primingventilen. Jeg primer og det går fint, men etter en stund hører jeg luft og det blir mer og mer. Med vørter så funker det.

Jeg ser at slangen inn til pumpa ofte ikke et helt full, det er luft øverst i slangen, lurer på hvorfor det skjer. Er det for kort/rett slange, eller er det lekk noe sted. Har byttet gjengetape etc.
 
Når du koblar til slangen er det jo luft i den. Luft er lettare enn vørter/vatn og stiga opp. Ei løysing kan vera å montera eit t-ledd med ein krane som går opp på kranen du alt har slik at du kan lufta ut lufta der.

Det kan også hjelpa å knipa på slangen for å tvinga luft tilbake i kjelen.
 
Skal prøve det. Men det fungerer helt fint med en gang og først etter en stund, kanskje 5-6 min så hører jeg surkling.

Skal forske enda litt mer, takk for hjelp.
 
Takk igjen for tips katla. Satte på et t-ledd som du beskrev og nå er det null surkling og marchen går for gull.
 
Er det luft som er kommet i slangen så hjelper det å lufte.
Er det kavitasjon så kan du over tid få problem. Det kan nok hjelpe å lufte men kavitasjon "produserer " luft.
Men det spørs jo hvor flittig du er til å brygge:)
 
Falsk alarm. Irriterende nok. Det fungerte fint med kaltvann tidligere. Men når jeg kobler inn hermsen så begynner det å surkle litt etter 60 sekunder.

Skjønner ikke hvorfor. Har en ventil over uttaket fra mlt, snudd pumpehuset nitti grader mot klokka, satt på en ventil over utløpet på pumpa men likevel.. Har det noe å si at vannet varmes opp?
 
Det var fem timer jeg aldri får igjen. Neste gang jeg ser etter en hobby skal jeg gå for batikk.

Viste seg at ikke alle ali-hurtigkoblinger, selv om det er samme type og kommer fra samme selger er kompatible med hverandre.

Etter å ha reversert flowen fant jeg et eller to steder hvor det piplet og måtte finne hvilke hankjønn akkurat de hunkjønnskoblingene passet på.
 
Kondolerer. Angrer ikke på at jeg har investert i tri clamp når jeg hører om sånt. Vurderte alikoblinger selv, så jeg kunne fort havnet i samme situasjon :(.

Bra du fant årsaken. Det er utrolig frustrerende å feilsøke ting som dette.
 
Det morsomme er at årsaken faktisk ikke er funnet enda. Jeg var sikker på at det var greit etter å ha kjørt pumpa i ca 20 min. Helt sinnssykt irriterende. 9 timer brukte jeg på ingenting, haha.

Triclamp er fremtiden her i huset og.

Kan det ha noe å si at det er lav flow via hermsen? Det er kun når jeg kobler opp hermsen at det skjer. Har byttet alt av koblinger/gjengetape.
 
Hva med å gjøre et forsøk med en T på pumpas utløpsside?
En slange til herms som nå og en bypass med T, kuleventil og slange over grytekanten.
 
Etter å ha startet et brygg så er det nå mye lettere å se hva som skjer med vørter i slangene.

Jeg trekker visst luft fra mlt.

Og jeg har helt misforstått ordet kavitasjon.
 
Tviler på at det oppstår kaviatasjon. Kaviatasjon skjer når tempen når damptrykket og tempratur igjen synker, å gassboblene imploderer. Nå kommer det ann på hva slags trykk du har i slangene, også, men temp er jo >100c forutsatt 1.atm. Spørs hvilken vei pumpa di trekker, men hydrostatiske trykket fra den tanken er ikke nok for kaviatasjon slik jeg ser det.
 
Ja. Nevnte det langt over her at jeg misforstod hva det betydde.

Grunnen var så enkel at jeg trakk luft fra mlt/pakningen. Fikset det delvis men kommer snikende, selv om det fortsatt virker mer eller mindre tilfeldig.

Var mye lettere å se luft når man kjørte vørter i steden for vann gjennom systemet.
 
Tilbake
Topp