Er gjæringen ferdig?

Jeg har en Santa's Self Medication til gjæring, dvs. den har stått i 14 dager i dag.
På fredag så målte jeg SG med refraktometer og hydrometer.
Med hydrometer fikk jeg ca. 1.014 (noe lavt, i forhold til oppskriften), og refraktometer på ca. 8,1 Brix, som i følge BeerSmith skal tilsvare 1.008. Jeg velger å stole på hydrometeret her.

Jeg sjekket igjen i dag, bare med refkraktometer, og hadde ca. 8 Brix. Så etter alt å dømme kan jeg vel anta at den er ferdig gjæret?
Men det som gjorde meg litt usikker er at det virker som om det bygges opp trykk bak vannlåsen fremdeles. Etter jeg hadde lagt på lokket etter måling så var vannlåsen balansert, men man ser etter kort tid at det bygges trykk bak den.

Dersom du måler samme SG over tre dager så har du nådd FG. Om din FG er litt lavere enn oppskriften skulle tilsi er ikke så farlig. Det kan være mange årsaker til det som f. eks lavere mesketemperatur enn planlagt osv.

Personlig bruker jeg ikke måle SG underveis i gjæringen. Etter 14 dager skal ølet, dersom prosessene underveis er gjort riktig, være ferdig utgjøret (gitt ale..).

Det blir naturlig trykk på gjærlåsen selv om ølet er ferdig gjæret. Det er er helt normalt :)

Har samme utfordring. Står klar med flasker til en jouleporter Gahr Edt. med FG på 1030.
OG var 1090, og den har gjæret 3 uker i dag. Første 17 dager på 16 grader og siste 4 på 19-20grader.
Jeg rører heller ikke i ølet før gjæringstiden har gått ut i frykt for infeksjoner.
Noen som har en formening om denne bør stå litt lenger.?
Brukte 2 poser us-05 rehydrert.

Det gir litt mening, for jeg hadde litt problemer med å holde den oppgitte mesketemperaturen. Da blir det flasking i kveld :)
Det er første gang jeg måler SG underveis, men ser i forumet og ellers at folk mener man bør gjøre det for å være sikker på at gjæringen er ferdig, jeg var også litt bekymret for infeksjon. Brukte en vintyv som jeg gav en god runde i StarSan før jeg hentet prøven, så håper og tror det skal gå bra.

Takk for raske svar :)

Tilbake
Topp