Erfaring med BacBrewing produkter?

Jeg kan ikke forstå hensikten med det nye filteret, hvis man skal legge det originale inn samtidig. Det er jo totalt bortkastet. Hjelper ikke om det nye er 1,5 mm når det minste som ligger der er mindre.
 
With this item, thanks to the micropierced plate disk (2) you already have the grains block that cannot exit from the malt-pipe, therefore the use of the original Braumeister floating pierced disk and mesh (3-4) can be omitted
 

Vedlegg

  • fig1.jpg
    fig1.jpg
    256,3 KB · Sett: 257
Trenger man egentlig "Yield increase disk"?
Kan man ikke bare snu den originale og legge en mutter e.l. mellom?
 
Er vel ingen som har kjøpt seg speidel som har denne hobbyen for å spare penger uansett

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
 
Er vel ingen som har kjøpt seg speidel som har denne hobbyen for å spare penger uansett

Sent from my SM-G900F using Tapatalk

he he, nei, sant nok, men med litt venner innom osv, så skal man ikke handle så utrolig mange hundre halvlitere av annet enn Ringnes før man forsvarer 40-50000 snittpris på 50 = 900 halvlitere, også har man spart inn utstyret på en måte. ;) Men det er vel neppe DET som er drivkraften til folk. For min del er det drømmen om å lage helt vanvittig god øl - om en stund. For det vil nok ta tid å bli flink til dette ;)
 
Takk til alle som bidrar med erfaring. Bare fortsett! :)

Da har jeg en bestilling gående på 2 x 1,5mm filter + snurrepropell for whirlpool med en festedings til drill.
Hopper så langt over Yield increase disc og Springer filter, basert på tilbakemeldinger her. Dog er det sikkert ikke siste bestilling kjenner jeg meg selv rett!

Hmm! får visst ikke bestilt enda ser det ut for, mangler en slags godkjenning! Jaja, det kommer nok.
Ellers er det vel ikke akkurat engelsk som dukker opp, selv om jeg har trykket på den engelske versjonen. ;)
 
Brygga Austmann sin humledugg i går. Første brygg med Yield increase disc og 1,5mm filter fra bacbrew. Disse settene fra bryggselv.no som er så store som denne har jeg slitt med tidligere. Gahr sin IPA, Austmann`s 3 gamle damer, og Gahr sin Brown Ale, alle er i samme kategorien som humledugg, store sett mtp. maltmengde. Spent i går siden målet mitt er å kunne brygge uten å pause, røre eller gjøre andre "non-speidel" teknikker.

Settet har en maltmengde på 6,8 kg, i tillegg så hadde jeg i ca 150g med Bjørn store havregryn. Mesket inn på 38 grader, gikk så til 62, 67, 72, 76 og skylling.

Endte på conversion på 82,9%, pre-boil på 82%, og brewhouse på 80% - alt i alt, godt fornøyd med resultatet. Skal bli godt å få dialet inn dette, så man vet at man har kontroll på effektivitet. OG på 1.064, oppskrift sa 1.058, så da får man være fornøyd :)
 
Da har jeg fått 2 x 1,5mm filter + snurrepropell for whirlpool med en festedings til drill i hus. Så nå må jeg brygge igjen straks! Kjekt! Gleder meg!
 
Ja, det ble bedre sirkulasjon med 1,5mm filtrene så langt jeg kan forstå.

Det er riktignok ikke samme settet jeg har brygget to ganger etter hverandre nå. Men av fire ølsett fra bryggselv.no på 6,8 kilo så er det kun det siste her jeg klart å treffe OG uten å tilsette spraymalt eller røre, gjøre andre "smarte" trisk. Jeg føler meg derfor helt sikker på at dette var verdt oppgraderingen. Ble definitivt mer plass i maltrøret, men -skal man være dønn erlig, det er å strekke strikken langt å ha i 7kg korn i 20L røret på BM 50 (og sikkert BM 20) My 2 cents.
 
Sist redigert:
Anbefales det å styre unna Springer filter-kitet? Jeg har tenkt å sette en pumpe på krana for å kjøre motstrømskjøler og lage whirlpool. Vil filteret klare å slippe gjennom nok til at ikke pumpa tørster?
Eller finnes det andre filterløsninger som klarer å holde pumpa fri for pelletsgrums?
 
Problemet jeg opplever (tester det fortsatt..) er at selve springer saken virker å pakke seg helt sammen, enten av sukkeret, eller Irish Moss, eller de i en kombinasjon. Jeg har en Cugger, den tygger unna alt - helt uten problemer.

Innamri synd, fordi konseptet i seg selv er smart synes jeg.
 
Tilbake
Topp