Erfaring ved bruk av tørrgjær

Hei. Etter å ha brygget en 20-25 brygg av ymse typer øl, har jeg for første gang nå brygget to brygg med Safale US-05 tørr gjær. Har til nå bare brukt flytende gjær som jeg dyrker opp etter Mr malty sin kalkulator. Har vært av den oppfatning at tørrgjær gir et dårligere sluttresultat på øllet mhp aroma og bi smaker ( uten at jeg vet hvorfor jeg har trodd det..). Men når jeg nå ser kvaliteten på de to APA byggene med US-05, har jeg blitt overbevist om denne gjærens kvaliteter. Den har produsert et meget godt øl med en ren og diskret gjær smak, som slipper humle og malt aromaer frem i smaksprofilen. Etter min mening er denne gjæren fullt på høyde med flytende Amerikansk Ale gjær ala wlp001, til denne typen øl. Så for de (som meg) som ikke har vurdert denne gjæren som god nok og som ønsker å kunne brygge på kort varsel, uten å bruke noen dager på å lage en gjærstarter først, kan jeg virkelig anbefale denne gjæren til Amerikansk inspirerte øltyper. Det er bare å huske på å hydrere gjæren godt før du tømmer den i gjæringskaret. Den flokkulerer ikke like godt som wlp001, men øllen blir klar og fin etter noen uker ved kjølig lagring. Nå har jeg ikke prøvd andre typer tørr gjær, men planlegger å teste ut safalager W 34/70 ved en passende anledning. Noen som har gode erfaringer med den?
 
Kvaliteten på tørr og flytende gjær er meget bra stort sett (dårlige eksemplar finnes av begge)
Hovedforskjellen på fersk og tørr gjær er utvalget. Det er ikke alle gjærtyper som klarer seg gjennom frysetørringsprosessen...
Men som du har erfart US-05 er et ypperlig valg til mange ølper.
 
Nå anser jeg meg fortsatt som fersk i gamet med 19 brygg på samvittigheten, men jeg er av samme oppfatning som deg. Til de rette øltypene er US05 en veldig ålreit gjær, har brukt den og WLP007 om hverandre i noen øl, og synes ikke den tørre lager dårligere øl.
Men dette er nok en av få tørrgjær som kan være på høyde med flytende. Som magne1972 skriver er bredden av god tørrgjær mye mer snevert enn flytende. Til mange øltyper er flytende gjær det eneste alternativet.
Jeg har ikke alltid mulighet til å planlegge brygging noen dager i forveien, det blir mer sånn "Der, i dag har jeg tid!", og da er US05 en god venn å ha noen pakker av i kjøleskapet. Derfor er det nok den jeg har brukt flest ganger. Og øllet står ikke tilbake for de jeg har brukt våtgjær i (innenfor passende øltyper selvsagt).
 
Helt enig med deg daje. Jeg bruker også 007 på mere maltbaserte øl , mens jeg har brukt 001 på de lettere APA versjonene. Kommer nok til å holde meg til 007 (eller annen flytende gjær) på de mørkere ales også i fremtiden, og flytende gjær på mine Belgiske ales (Wit bier og Blonde). Men er som sagt veldig positivt overrasket over kvaliteten på US-05, og gitt det at den er klar til å pitches i løpet av 30 min gjør det veldig enket å brygge "på sparket".
 
Tilbake
Topp