Hei. Etter å ha brygget en 20-25 brygg av ymse typer øl, har jeg for første gang nå brygget to brygg med Safale US-05 tørr gjær. Har til nå bare brukt flytende gjær som jeg dyrker opp etter Mr malty sin kalkulator. Har vært av den oppfatning at tørrgjær gir et dårligere sluttresultat på øllet mhp aroma og bi smaker ( uten at jeg vet hvorfor jeg har trodd det..). Men når jeg nå ser kvaliteten på de to APA byggene med US-05, har jeg blitt overbevist om denne gjærens kvaliteter. Den har produsert et meget godt øl med en ren og diskret gjær smak, som slipper humle og malt aromaer frem i smaksprofilen. Etter min mening er denne gjæren fullt på høyde med flytende Amerikansk Ale gjær ala wlp001, til denne typen øl. Så for de (som meg) som ikke har vurdert denne gjæren som god nok og som ønsker å kunne brygge på kort varsel, uten å bruke noen dager på å lage en gjærstarter først, kan jeg virkelig anbefale denne gjæren til Amerikansk inspirerte øltyper. Det er bare å huske på å hydrere gjæren godt før du tømmer den i gjæringskaret. Den flokkulerer ikke like godt som wlp001, men øllen blir klar og fin etter noen uker ved kjølig lagring. Nå har jeg ikke prøvd andre typer tørr gjær, men planlegger å teste ut safalager W 34/70 ved en passende anledning. Noen som har gode erfaringer med den?