Likhetene er større enn forskjellene. Netthandelen sin første versjon er vel nederst på kvalitetsstigen, men alt lager vørter. Alle har deler som kan ryke. Under garantitiden, får du stort sett ny. Etter det, blir de trolig kastet når de feiler. Alle kan bygges om, da ‘teknologien’ er simpel....Er det ellers noen forskjeller mellom alle disse maskinene?
Den har ikke mulighet for dette, med mindre du gjør som meg og sender en SMS til en som er hjemme å kan starte den.Har denne maskinen mulighet til å programmeres slik at meskevannet kan stå klart med - si 70 grader i det du kommer hjem fra jobb om man starter den på morgenen før man reiser?
Har Netthandelens 30 liter auto. Veldig fornøyd med den, men har kuttet ut øvre rista og heller rører i mesken (mye) mens jeg sirkulerer kontinuerlig. Har merket at OG ble høyere da.Jeg har prøvd den 2 ganger nå. Første gang falt rista i bunn av maltrøret ut, måtte øse alt ut og starte på nytt, men øllet ble bra til slutt. Mulig jeg hadde lagt rista feil vei, men skrudde det uansett fast med fire små vinkler.
Har bare kjørt den manuelt, så vet ikke om programmeringen. Den må ha bekreftelse for å starte å varme opp hvis man har slått strømmen av og på.
Mindre bacher er vell ikke noe problem, men kjølespiralen blir antagelig kort.
Sist jeg brygget fant jeg ut at at den andre rista skall ligge å flyte oppå malten, og hindre at malt blir med røret i midten ned når vørter flyter over. Så kjørte da pumpa konstant, og rørte ikke i mesken. Dette komprimerte vel malten, og det ble sikkert elver i malten, skyllingen gikk fort, og fikk OG på 1.032 skulle hatt 1.051.
Noen som har en løsning på det?
Tenkte jeg kunne henge opp rista i toppen på et vis. Men pumpa vil uansett sirkulere for fort hvis den står på hele tiden.
Men er uansett fornøyd med den, brygget 3 ganger biab før jeg prøvde denne, så ikke all verden av erfaring.
Kjører pumpa nesten kontinuerlig, men struper krana så det ikke er full gjennomstrømning. Løfter også litt på maltrøret (har en ide om at det vannet som er på utsiden av maltrøret ikke blir blandet ellers, og dermed er rent vann).Å røre i mesken blir vel løsningen. Hvordan bruker du pumpa til sirkulering? Slår du den av og på med jevne mellomrom? Eller blir mesken så løs når du rører i den at det ikke er noen fare for at det skal flyte over?
Tør ikke si noe bastant om pumpa tåler det. Men har hatt X antall brygg på bryggeren og ikke merket noe.Har ikke tenkt på at jeg kan begrense sirkulering en med krana. Har du tenkt på om det kan bli stor påkjenning for pumpa, ( har ikke peiling på hva slike pumper tåler og ikke).
Får prøve det neste gang, takk for tipsene