Ok, jeg er klar for å presentere førsteutkastet til "Min Framgangsmåte"
Jeg fant noen estimat for overflate:volum-rater for forskjellige fat fra Brouwerij Chugach (
http://brouwerij-chugach.com/?p=910).
Jeg gjorde også en enkel beregning som viser at for to tønner med volum V1 og V2, så er forholdet mellom overflate:volum-ratene gitt av "tredjeroten av volumforholdet". (Så f.eks. en 1-liters tønne har 3 ganger så stor overflate pr. volum som en 27-liters tønne)[se vedlegg].
Antagelsen her er at tønnene er perfekte sylindre, og at forholdet mellom radius og høyde er det samme for alle tønnevolum. Begge disse antagelsene er nok tvilsomme (perfekt sylinder er jo åpenbart galt), men siden det er så mye usikkerhet ellers uansett, så tenkte jeg det kunne være greit som et røft estimat.
Det kule er at det stemmer veldig godt overens med resultatene fra Chugach. Jeg plottet hans resultater inn i Excel og brukte trendlinje-funksjonen og ekstrapolerte ned til tønnevolum på 5 liter og opp til drøyt 400. Denne trendlinja overlappa omtrent eksakt med min "tredjerotsformel". [se vedlegg]
Basert på tredjerotsformelen, så vil et 16-liters fat ha 2.4 ganger så høy overflate:volum-rate som et 53-gallon (200 liter) fat, omtalt som "whiskey standard" av Chugach. Så for å få samme overflate:volum-rate på et 16-litersfat så må man "deaktivere" 58.3% av overflaten av 16-litersfatet, typisk med voks.
Eikeoverflaten bidrar såvidt meg bekjent i hovedsak med 2 ting til ølet: oksygen som trenger gjennom det porøse materialet, og smak fra trevirke (og evt. det som har vært lagra på fatet tidligere).
Hvis man skal "deaktivere" begge disse bidragene, så må "deaktiveringen" skje på innsiden av fatet. Hvis man deaktiverer på utsiden så vil man begrense oksygentilgangen, men trevirke:øl-raten blir ikke påvirket.
For oksygenbidraget er det også viktig å tenke på at tønneveggene ikke er like tykke i små og store fat, så det blir ikke helt korrekt å sammenligne overflate:volum-forholdet helt direkte. Jeg vil derfor vokse litt mer enn beregnet fra disse antagelsene.
Min plan blir:
å skaffe et 16-liters eikefat (
kanskje jeg går for 8. Litt usikker enda), og behandle ca 60%-70% av utsiden av fatet med parafinvoks (heller for mye enn for lite). Jeg tenker at det er oksygen som bekymrer meg, og i tillegg er det sikkert trøbbel av en annen verden å belegge innsida av et fat på noen fornuftig måte. Jeg behandler øvre del av fatet, dvs. den delen av fatet som eventuelt blir eksponert hvis det danner seg mye headspace.
Første batch i tønna blir en imp. Stout eller barley wine. Denne kommer til å dra ut mye av eiketonene, og siden det her er både mye eikesmak i fatet, og ekstra stor overflate:volum-rate, så kommer jeg til å la den være kort tid på fatet, kanskje bare en ukes tid. Følger opp med enda en rein sterkøl der jeg ca dobler tida på fatet.
Tredje batch tar jeg som en fruktvin med brett. Muligens plommer, kirsebær, eple (og/eller/++). Denne lar jeg ligge ganske lenge på fatet, kanskje 3 måneder. Så får jeg heller bare glemme flaskene i kjelleren til eika gir seg hvis det blir for mye eik. (I en Basic Brewing Radio episode smakte de på en fatlagra tripel som hadde hatt altfor mye eik når den var ny, og som de blenda 70/30 med "u-eiket" tripel i starten. Når de smakte den på episoden var den >3 år på flaske, og da foretrakk de fleste den fatlagra varianten. Så tydelig at man kan "reparere" øl som har fått for mye eik).
Så fra batch 4 og utover kjører vi surøl i klassen "Saison og tilstøtende og varienter over tema og brett/farmhouse/funk(TM)(R)(C)". Tipper jeg kjører første Saison i det kraftige sjiktet mtp alkohol og farge.
Kommentarer?