Erstatning av Keg Lube?

Finnes det noe som kan erstatte keg-lube som finnes en vanlig husholdning? Alle nettbutikker er utsolgt for disse produktene, og jeg tenkte å karbonere naturlig på fat for første gang denne uka. For å være sikker på at fatene blir tette kunne jeg tenke meg å få smurt pakningene. Er jo livredd for infeksjon, så er det minste tvil om hygiene kjører jeg heller alt på flaske. Noen tips?
 
Finnes det noe som kan erstatte keg-lube som finnes en vanlig husholdning? Alle nettbutikker er utsolgt for disse produktene, og jeg tenkte å karbonere naturlig på fat for første gang denne uka. For å være sikker på at fatene blir tette kunne jeg tenke meg å få smurt pakningene. Er jo livredd for infeksjon, så er det minste tvil om hygiene kjører jeg heller alt på flaske. Noen tips?
Jeg smører mine o-ringer med Hvit vaselin. Har brukt dette på jobb i mange år også.
http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/Hvit-vaselin-NAF-100-g/PID-879070.aspx
 
Har du clas ohlson butikk i nærheten kan du kjøpe en tube med armaturfett. Næringsmiddelgodkjent, smak og luktløst fett.
 
Vanlig gul vaselin fra butikken funker fint for min del. Jeg tenker om det er godkjent for å bruke på leppene, er det bra nok til fatene mine.
 
Ville holdt meg til vaselin av det dere nevner. Silikonolje/fett ville jeg ikke likt å få i meg, neppe positivt for skum i ølet heller. Vannbaserte glidemidler vil løse seg i ølet, og vaskes bort fra pakning. Frister ikke meg å drikke øl med glidemiddel løst i...
 
Både silikonbaserte produkter som hanefett/armaturfett og petroliumsbaserte som vaselin fungerer fint.

De er ikke vannløselige så om du ikke tar helt av under påføringen får du ikke dette i deg.

De silikonbaserte beholder sine smøreegenskaper over et større temperaturområde.

Ky gel er vannløselig og kan både vaskes bort og tørke ut.
 
Jeg har opplevd at o-ringer på kamerahus endrer konsistens ved bruk av vaselin. Silikonfett er ok. Men ikke silikonspray. Løsemiddelet tærer på plast.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
En hobbyfotograf som har dradd med seg et nikon d600 i et ikelite hus. Oringen på porten ble 3 cm for lang etter å ha brukt vaselin.
 
Jeg kjøpte meg keg-lube når jeg gikk til anskaffelse av fat for et par år siden. Har ikke hatt behov for å bruke det enda og aldri hatt problemer utette fat. Har karbonert både kunstig og naturlig.
 
Tilbake
Topp