Ester produksjon ved karbonering?

Raffe83

Norbrygg-medlem
hei
Brygget for 6 uker siden en Engelsk bitter med Safeale s-04 OG 1.044 FG 1.011
Gjæret denne i to uker ved 19-20 grader. Ved flasking smakte den ganske bra, men etter karbonering er det blitt ganske mye ester (banan) smak av den.
Kommer dette av at jeg karbonerte naturlig ved 22-23 grader eller er 19 grader for høyt under primærgjæringen?

Ester kommer hobedsaklig under første del av gjæringsforløpet (growth perioden). 19 grader virker ålreit men jeg bruker ikke tørrgjær så er ikke 100% sikker på hvorfor du har fått så mye seterproduksjon. Hvis du tilsatte gjæren på 19 grader øker temperaturen noen grader pga gjæringen. Det kan være årsaken.

S-04 jobber i temperaturområdet 15-24 C, så primærgjæring ved 19 C virker helt OK og "innenfor", selv om du har et par-tre grader mer i vørterten under gjæring enn i rommet. Såkalt "over-pitching", dvs mer gjær enn nødvendig, kan så vidt jeg har lest meg til, føre til banan-smak. Er batchen på 23-25 liter, og du brukte bare 1 pakke S-04, burde ikke det forårsake estere...

Etter karbonering har du kullsyre i øllet. En av funksjonene til kullsyren er å løfte aromaer ut av øllet og inn i nesen. Kullsyre i seg selv øker aromaene i både vin og øl. Det kan være så enkelt? Noen flasker etter coldchrash (kaldt) og karbonerer varmt. Temperaturen på øllet når du smaker vil også påvirke smaken av estre. Ellers finner jeg det rart at selve karboneringen gir mer banan.

mvh
Bårdd

Takk for svarene. Synes ikke alle flaskene har like høyt ester preg... Kan dette komme av at jeg får med forskjellig mengde bunnfall når jeg skjenker?

Tilbake
Topp