Et lite spørsmål om flasking

RolfK

 
OK, nå er jeg straks (på fredag) klar for å flaske mitt første brygg, og jeg har en god plan. Men, igjen melder spørsmålene seg ;)

Jeg har et lite lass ølflasker jeg har tatt vare på siden jeg begynte å tenke på brygging. Jeg har stort sett skylt alle flaskene etter "bruk" (flaskene har inneholdt norsk makrobrygg/alkoholfri øl/e.l.).  I tillegg har alle flaskene fått ligge i nesten kokende varmt vann en halvtime eller mer, for ekstra rens og etikettfjerning.

Spørsmålet er: Trenger jeg da å skrubbe flaskene innvendig enda mer med flaskebørste etc? Jeg kan ikke se noe skitt i flaskene, så jeg tipper at det er nok å sanitere de med f.x. Starsan? Eller kan det være gjemte bakterier der inne? Synet mitt er jo ikke fullt så bra som et mikroskop ;) Men flaskene ser helt rene ut! :skitbra: Mulig jeg er overhysterisk :yes:

Takker for svar! :amen:
 
Visuell kontroll er bra. Er'e ikke noe synlig skitt skal det holde å desinfisere.
Man skal jo ikke drepe bryggeinteressen med flaskevask heller!!
 
Enig med HelNor.
Om flaskene ser rene ut, er det bare å desinfisere ivei. Jeg tar latmannsmetoden; kjøper brukte 0.33 på butikken, skyller og sjekker etter skitt på innsiden. Er de good to go, er det en runde i vaskemaskinen (uten glansmiddel!!) før de får seg en god halvtime i ovnen på 175 grader. Da er de så rene som jeg kan få de, helt sterile!
 
Takker :) Joda, flaskene ser fine ut, får ta en dobbelsjekk før jeg desinfiserer! Kjøpte StarSan i dag :skitbra:
Skulle ønske jeg hadde oppvaskmaskin :(
Vel, får vel det også en gang :)
 
Tilbake
Topp