Et spørsmål ang wlp001

Har et sommerøl på gang. OG 1050 FG 1012(har vert det i snart en uke no). wlp 001. Ingen aktivitet i gjærlåsen. Ingen vonde/ fremmede lukter av brygget. Normalt ville jeg no ha satt dunken kaldt en uke - 14 dager før flasking (bruker en annen gjær vanligvis). Men no ligger det en tykk gjærkake på toppen av brygget, noe jeg har forstått er vanligt for denne gjæra. Spørsmålet er, når synker gjæren til bunns? Må dunken settes kaldt før det skjer eller må jeg la det stå en stund til?
 
Dette tyder på at det fremdeles ikke er ferdig utgjæret. Som flere har vært inne på er aktivitet i gjærlåsen en dårlig indikator på om gjæringen er ferdig eller ikke.

Vent til det på toppen har sunket til bunns før du flasker!

Hvor lenge har det stått forresten? Jeg hadde nettop en belgisk saison som brukte en måned på å gjøre seg ferdig... Men det er vel en ganske annerledes øltype enn american ale...
 
Beste praksis er å la det stå på dunken i to ukerfør man rører ølet (gjerne lenger for lagere). Da er det som regel ferdig. Du kan ta en måling av vørteren noen dager før tapping, og hvis den er uendret når du tenker å tappe den, er den ferdig. Hvis du har mulighet, kan det være greit å sette ølet kaldt en dag før tapping, slik at mest mulig bunnfeller.
 
Er på 12 dagen no. Målte sist på Lørdagen, får måle på nytt i kveld og se hvor langt den har kommet.
 
Tilbake
Topp