Et steg opp fra sett...

Hei!

Etter ett par intense uker med nitid lesing av forum og andre nettsider angående ølbrygging, skal jeg sette en hveteøl på ekstrakt og humle.

Har kjøpt inn:
- Flytende hveteekstrakt 2x1.5kg
- Lys spraymalt (skal bruke 500gr)
- Humle: EK Goldings og Saaz
- Tørket Appelsinskall
- Hveteøl gjær

Hovedinspirasjon blir de to oppskriftene i denne tråden: http://forum.northernbrewer.com/viewtopic.php?p=263075&sid=d6fd74324b86a5c4731bd4855c668d75
Spørsmålet mitt går på:

Jeg har kun tilgjengelig en 6.5l og en 4.5l gryte (pluss noen mindre), hvordan bør jeg gjøre det i praksis for å lage vørteren? Det jeg tenker på her er at såvidt jeg forstår så vil ikke smaken fra humlen bli skikkelig tatt opp i brygget hvis det er helt mettet med malt.

Jeg ser for meg at jeg enten koker samtidig på begge grytene (fordeler maltekstrakt + spraymalt), eller så koker jeg den ene boksen med maltekstrakt for seg selv i 15-20min før eller etter hovedrunden.
Hvor mener dere grensen går for mengde maltekstrakt for at smaken fra humlen skal bli tatt opp?

Nei, det ser svart ut for å låne :)

Ser absolutt ikke bort fra at jeg anskaffer større gryte senere, men for øyeblikket så har jeg sprengt "hobbybudsjettet" for denne måneden på denne nye interessen og må forholde meg til det jeg har :p

Apropos, en ting jeg glemte i opprinnelig post.
Hvis jeg kjører to gryter parallellt, bør jeg tilsette humlen parallellt i begge gryter også? Umiddelbart vil jeg tro at det holder med å samle det i en, men....

Hvor i landet bor du?  Litt praktisk om du legger inn dette i profilen din.  Ikke utenkelig at det er noen i ditt nærområdet, som kan hjelpe med utstyr.

MVH

Morten M

Trodde faktisk jeg hadde skrevet det inn når jeg opprettet profilen, men da hadde jeg ikke det :)

Jeg bor i Ski.

Etter disse ukene med infoinnsamling følte jeg meg noenlunde trygg på at jeg kunne bruke grytene jeg hadde, men litt mere jobb. Men ser dere på det med å bruke flere gryter til å lage vørten på som håpløst.

Clyng skrev:
Det ser ut til at jeg får sette meg ned å regne litt utpå kveldinga....

http://www.howtobrew.com/section1/chapter5-5.html
Humletilsetning må justeres med delvis koking, så hvis jeg regner litt tror jeg dette blir.....bra :)

Dette så umiddelbart ut til å bli litt for mye tenking, i alle fall her jeg sitter.
Har du prøvd å bruke et bryggeprogram, f.eks. beercalc.dk? I dette og liknende program har de funksjon som regner ut IBU etter hvert som du opp- eller nedskalerer mengde humle. Antar at dette programmet hensyntar boilgravity / sukkermengde i kokende vørter.

Det er forøvrig himla mye 19 liters kjeler som selges for en latterlig lav sum nå, stålkjeler til ca 199-299 rundtomkring
Nå er jo 19liter også ganske lite da, men du har ikke sagt noe om volum her...

neslekkim skrev:
Det er forøvrig himla mye 19 liters kjeler som selges for en latterlig lav sum nå, stålkjeler til ca 199-299 rundtomkring
Nå er jo 19liter også ganske lite da, men du har ikke sagt noe om volum her...

Hvor ?
:)

Coop, Kitchn, TilBords, Jernia idag iallefall
Gikk rundt litt i byen og det er endel rester fra pinnekjøtt kjelene som ble solgt før jul

Har blitt sittende å lese enda mere om hveteøl nå, så da blir nok bryggestart flyttet enda ett døgn :p

Mulig jeg tar en kikk etter noen rimelige pinnekjøtt gryter i morgen, takk for "heads up!"

Ser at spørsmålene mine ikke var spesielt unike og at det er noen som har drevet litt testing av konsekvens på humletilsetting ved høy OG på vørteren.

Konklusjon er at til tross for hva diverse kalkulatorer sier, så er det ikke noen forskjell og spore hvis en holder seg til oppskrift og ikke har mulighet for kokekar som takler hele vørteren.
Se: http://www.jimsbeerkit.co.uk/forum/viewtopic.php?f=3&t=36110 Og: http://www.jimsbeerkit.co.uk/forum/viewtopic.php?f=3&t=38421
Den tredje varianten det refereres til i tillegg til å koke hel og halv mengde vørter på samme oppskrift var å tilsette maltekstrakt på 15min, dette ga en harskere humlesmak.

Ganske interessant :)

Absolutt interessant for oss ekstraktbryggere, bl.a. fordi vi kan klare oss fint uten kjøler og med mindre gryter. Min 20 liter holder i massevis så lenge jeg er på eksperimentstadiet med brygg på ca 15 liter.

Sjøl om det er interessant så gir det også noen utfordringer da dette har vært tema mange ganger i både disse og andre fora, jf. bl.a.:
http://forum.northernbrewer.com/viewtopic.php?f=28&t=72523
Samtidig viste Clyng til noe som visstnok skulle være vitenskapelig testa:
http://www.jimsbeerkit.co.uk/forum/viewtopic.php?f=3&t=36110
"Re: Novice extract brewer - help with GWs Old Peculier pleas
by Graham » Tue Oct 19, 2010 11:25 pm

Yes, you can boil half volume at twice the strength without affecting utilisation materially. That is, follow the recipe exactly but use about half the water during the boil; that is boil 11 litres rather than 22 with all the extract added. I would not go much below half volume though.

Of course the hops will retain proportionally more extract, but this can be recovered by sparging the hops or by adding a bit more extract to compensate. The loss is probably of no real consequence.

The assertion that hop utilisation is affected by specific gravity is more or less a myth. The popular utilisation formulae, such as Tinseth, get this aspect hopelessly wrong. If you want a second opinion on this, listen to the appropriate BasicBrewing podcast. Go to:
http://www.basicbrewing.com/index.php?page=radio
And scroll down to: March 4, 2010 - BYO-BBR Experiment III

In summary, James Spencer produced two malt extract beers with identical target gravities (1.068) and hopping rates. One beer was boiled at full target volume (normal concentration) and the other was boiled at about half volume (approximately twice as concentrated). After the boil the concentrated wort was diluted in the fermenter to the same volume as the wort boiled at normal concentration. Laboratory analysis of the finished beers revealed no significant difference in measured bitterness units between the two beers and tasters could not reliably detect any difference between them either. There was also a third beer, but that was produced in a different way, and was more or less irrelevant to the experiment, but again there was no significant difference in the bitterness.G.W.Graham
Under the Table."

For meg blir dette fort ganske religiøst, man må nesten velge hva man vil tro på.
Det viktigste er likvel: DWHAHB (don't worry, have a homebrew)

Føler for å kommentere i og med at jeg dro inn dette :)

Jeg har ikke hørt podcasten, men bare referert et forumsinnlegg fra en som har det. Og såvidt jeg forstod var det et forsøk med samme oppskrift i tre varianter. Full koking av vørter, koking av halv mengde vann og den siste varianten var å tilsette maltekstrakt når 15min gjenstod.
Ved smakstest merket ikke testerene forskjell på de første variantene.

I og med at det er en etablert sannhet at mengde humle bør justeres når en ikke koker hele vørteren pga at høy  konsentrasjon av malt gjør at humlen ikke blir tatt opp like bra, vil jeg personlig tro at dette har rot i virkeligheten.

Dermed vil forsøket i denne podcasten si for meg: ved koking av halvparten av vørteren så er ikke maltkonsentrasjonen høy nok til å hindre "normal" opptak av humlens bitterhet/smak i vørteren.

Spørsmålet er da: ved hvilken maltkonsentrasjon (OG) vil opptak av humlen bli påvirket?

Jeg har ikke svaret, men tolker posten jeg refererte til som at hvis jeg koker 50% eller mere av vørteren og har en "normal" OG så trenger jeg ikke å justere humlemengden.

Takket være tips høyere opp i denne tråden har jeg anskaffet 19l gryte slik at jeg kan koke mere enn 11liter :)

Clyng. Dette virka fornuftig så langt jeg, som fersk hjemmebrygger, er i stand til å vurdere  :)

I http://thebrewingnetwork.com/shows/698 med Jamil Zainasheff og John Palmer gjør de ulike vurderinger og kommer med ulike tips vedr. brygging av ølsett og ekstraktbrygg. Her sier John Palmer at han ved ekstraktbrygg lager vørter med OG 1.030 - 1.040 som han koker med bitter-, smaks- og aromahumle (og ev irish moss). Resten av ekstrakten tilsetter han helt mot slutten, men ikke nødvendigvis mer enn at den rekker å bli pasteurisert, f.eks. 1 min på 70 grader. For min del høyrest dette også rasjonelt ut i høve brygginga  ;D

;-)

Takk for tips, brukte hele kvelden forigårs på å rase rundt i Ski + OBS Vinterbro for å finne noe. Tok meg nøyaktig 3.5min neste dag på jobb ved å rusle over til Oslo City til Kitchn!

Tilbake
Topp