etseskader kjøkkenbenk

Litt nysgjerrig. Hva bruker dere så mye starsan for på bryggedagen? Eneste jeg bruker er ett par liter oppi gjæringskaret... lar glassett jeg bruker til rehydrering av tørrgjær ligge der en stund, og rister litt på dunken før jeg overfører vørter. Alt annet blir jo kokt...


Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Jeg blander ut 19l star san - løsning når jeg brygger. Hadde selvsagt klart meg med mindre, men vann er gratis og StarSan er billig. Bruker det til spiralkjøleren og så går det litt i gjæringskaret/-karene, kanskje tapper jeg et annet brygg samtidig og må desinfisere hevert og fat/flasker og så pleier jeg å bytte ut innholdet i sprayflaska med StarSan når jeg blander ny.

Innimellom er jeg dog skikkelig gærn og blander ut kun 9-10 liter...

Holder til i kjelleren hvor det er betonggulv med ett eller annet glatt belegg på og sluk midt i rommet så søl er et lite problem.
 
Bruker under 1 liter, typisk halvliter, når jeg brygger. Gjæringskar får ca. 1 dl. og ristes til alle flater er skumbelagt. Hva skulle starsan på spiralkjøler hjelpe for, den kokes jo uansett i kokekjele siste 15 minutter, ihvertfall hos meg. Er du uforsiktig så får du desifinisert kroppsdeler også når det spruter kokende vann ut av den, dette skjer typisk kun en gang pr. brygger. Har aldri hatt infeksjon så jeg venter på dette slik at jeg kan kalle meg erfaren.
 
Jeg koker ikke spiralkjøleren. Koker og kjøler på ulike steder. Kjøleren står klar i star san der kjølingen skal skje.

Blander ut basert på halvt eller helt nivå på star-san flasken, så da blir det 2.5 eller 5 gallons eller 9-10 eller 19-20 liter. Klarer meg selvsagt med mindre, men det koster nesten ingen ting og så blir forholdet riktig.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp