Får ikke autotunet PID

Rune81

Norbrygg-medlem
Har en sestos pid som jeg akkurat har koblet opp. Kjører dunken nå med ca 30 l vann og sirkulasjon.
Problemet er at jeg ikke får startet autotune. Holder inne AT knappen men den strter ikkke.
Har en pt100 sensor.
Lasket mellom 4 og 5 og koblet rød på 3
Måtte justere ned SC med -7 grader.

Er det noe som må settes i instillingene??

Når jeg setter den til f. Eks 40grader så fyker den forbi og havner på 42 grader.
hy4ysasu.jpg

Du må inn i menyen og slå på autotune. Etter at det er kjørt slår den automatisk av funksjonen.
Husker ikke parameteret, men det står i bruksanvisningen. Tror det er Ctrl fra 2 til 1, men langt ifra sikker :)

:bank2:
Se der ja,, takk skal du ha. Brygging av juleale på nybygga bryggeri så litt stressa,,,

Men hvordan skal man egentilig autotune....?  Skal man ha jevn temperatur også autotune i forhold til det?

Eller skal man sette en høyere verdi på temp. for så autotune opp mot den temperaturen? 

Virker som den driver og lærer seg selv litt opp. Den er mye bedre nå uten å ha autotunet enn den første gangen. Virker som den nærmer seg tempen mye mer forsiktig nå enn tidliger. JEG digger denne dingsen  :skitbra:

Sett først inn en høvelig temperatur. F eks 66 grader. Trykk på SET til du kommer til CtrL. Den står normalt på 3. Endre det med opp/ned tast til 2. Autotune vil starte etter ca et minutt.
Kjør oppsettet ditt så nær som mulig en vanlig mesking med normal "meskeflow" på pumpa.
Vær oppmerksom på at det kan ta mange timer før den blir ferdig. Særlig hvis du bruker ei stor gammedags kokeplate.

Kan bare hilse og si at PID`en oppførte seg finfint. Lå på 65,2-3 hele meskeperioden.

Meeen det var verre med bryggingen. meskingen gikk som en drøm. Pumpa, manifoilden og ting og tang fungerte fint. Men så begynte katastrofen;
Vi "glemte" (les: snakket oss bort) å meske ut.... Dette kom vi på når all vørteren var transfert til gjæringskar for mellomlagring før kok. JAja dette går bra tenkte vi. Vi helte bare vørteren tilbake i meskebøtta og skulle meske ut.

Men det hadde samlet seg luft under silbunnen. Dette resultere i at varmeelementene smelta høl i meskebøtta (LABB), jordfeilbryteren gikk, vørteren renner ut på gulvet og ting gikk fra full kontroll til total katastrofe :)

Vi måtte koke i en smekkfull bb30 og mange kjeler på komfyren. Historiens dfårligste utbytte.....
Noen erfaringer rikere ja. Bor heldigvis rett ved FK

Tilbake
Topp