Få ekstrakt øl til å bli klarest mulig

Deler dette opp i 2 spørsmål:
Jeg har en batch med øl som snart er ferdig gjæret og klart til å tappes over på Cornelius fat. Denne batchen ble det tilsatt Europris "spraymail/druesukker" blanding og litt farin.
Det har fått stå 1 uke på sekunder fermenter, så mye av bunnstoffene er allerede fjernet.
Det er klart for å tappes på Fat nå, hvordan ølet til å bli klarest mulig, skal drikkes fra Øl fat (cornelius 19L). ?


Skal også sette en Coopers IPA ekstrakt med Coopers Enhancer samt noe spraymalt, er det noe jeg bør tenke på her for å få det klarest mulig når det skal i ØL fat?
 
Sett gjæringskaret så kalt som mulig (gjerne ned mot 0) de siste to dager før du tapper over på fat så har du klart øl.
 
Har et par flasker Coopers IPA med BE2 og spraymalt, god nok den. Klar og fin den som er igjenn på flakser. Ikke for klarhetens skyld, men for smaken så ville jeg vurdert annen gjær enn den 7grams kitgjæren. Blir tross alt 23l med 1.050-1.060

Sent fra min C6903 via Tapatalk
 
Har du noen gjærtips til Coopersen da?
Regner med om jeg skal bruke annen gjær, så kan jeg kaste bruksanvisningen som kommer med Kittet?
 
Har ikke mange brygg bak meg sjøl, men trur Safale US-05 er et populært IPA alternativ for tørrgjær. Ser ikke for meg at hele pakka med starter og flytende gjær er noe vits når det bare er for kit  :laugh:. Du bruker bruksanvisningen til settet fram til gjæring, da bruker du denne hvis du lander på den gjæren. http://charlesfaram.co.uk/Portals/0/Docs/Fermentis/SFA_US05.pdf
De brygga jeg har lagt til ekstra maltekstrakt og kitgjær har jeg fått en slags lakris/wisky ettersmak som har brukt lang tid til å bli borte i flaske lagret over 20c. Kanskje det er underpitching resultat? Har ikke fått STC1000 enda så er mulig det bare er temperaturen som lager dem.
 
Klart schmart... Smak går over klarhet ;) skjønner meg mindre og mindre på folk som er så opphengt i klarhet, syns flere av de beste ølene jeg har brygga har vært de minst klare jeg :)
 
TorsteinO skrev:
Klart schmart... Smak går over klarhet ;) skjønner meg mindre og mindre på folk som er så opphengt i klarhet, syns flere av de beste ølene jeg har brygga har vært de minst klare jeg :)

Alle har vel forskjellige preferanser:
Noen liker at bilen ser finest mulig ut og skinner i solen.
Andre vil at bilene skal klare 0-100kmt på 3sek og driter i om bilen er litt matt i lakken...

Forstår du det nå? :p

Men jeg er forsåvidt enig i at smak trumfer looks på ølet, men det er gøy å få til begge deler.
 
Tilbake
Topp