Faktorer som påvirker utbytte (brewhouse efficiency)

Kan noen være behjelpelige med å liste opp faktorer som påvirker "brewhouse efficiency"?  :biersmile:
Regner med at f. eks sirkulering av vørteren vil påvirke en del? Jo mer man sirkulerer den samme vørteren, jo bedre utbytte får man? Hva er vanlig?
 
De jeg veit om, i ingen bestemt rekkefølge:
1. kverning av malt. Finere kverning gir høyere utbytte (EDIT: det er dog viktig at man beholder skallet mest mulig helt)
2. Temperatur på skyllevann. Høyere temperatur (inntil et visst punkt hvor man trekker ut tanniner) gir høyere utbytte
3. pH/mineraler i vannet. Ideell pH varierer vel med hvor mørkt øl man lager
4. Omrøring for å sikre at man ikke har melklumper
5. Mesketid, spesielt ved lavere temperaturer
 
Sirkulering av vørteren er antagelig en av de faktorene som påvirker utbyttet minst. Svært få, om noen, kommersielle bryggerier driver med slikt som RIMS, HERMS eller tilsvarende.
Blant de tingene som virkelig påvirker utbyttet, kan nevnes pH-verdien og mineralsammensetningen i meske-/skyllevann, samt temperaturen på skyllevannet.
Finnes sikkert en drøss faktorer til, regner med at folk som har mere rede på dette melder seg.... ;)
 
Malingsgraden av malten og om man skyller jevnt, dvs. at det ikke dannes kanaler hvor vørter/skyllevann renner ekstra raskt gjennom mesken under skylling.
 
Hvordan du fanger opp vørteren har også innvirkning:
- Falsk bunn under hele mesken, hvor vørteren fanges opp helt fra bunnen, gir best utbytte
- Skal du legge ut en manifold under mesken (som mange av oss gjør), bør det ikke være for langt imellom hvert rør i manifolden (mener How to brew angir at 6-8cm skulle være mer enn godt nok), og ca 0,5 cm mellom hvert hull (sages med baufil, halvveis inn i røret, og legges med hullene ned)

Er det langt imellom hvor du fanger opp vørteren, risikerer du at masse søtstoffer ikke blir med under skylling.
 
I mitt oppsett som batch sparger merker jeg en stor forskjell ved sirkulering.. Fra om jeg sirkulerer 3-4 ganger i løpet av 60 min, til jeg sirkulerer bare en gang får jeg en forskjell i effektivitet på 8-10%

Jeg har et bøtte i bøtte "system" hvor jeg sirkulerer 3-4 liter hver gang. f.eks hvert 15 min.

Så om du batch sparger... SIRKULER  :skitbra:

Men selvfølgelig.. alt som nevnes over er sikker også riktig  :)
 
Dag skrev:
Sirkulering av vørteren er antagelig en av de faktorene som påvirker utbyttet minst. Svært få, om noen, kommersielle bryggerier driver med slikt som RIMS, HERMS eller tilsvarende.
Blant de tingene som virkelig påvirker utbyttet, kan nevnes pH-verdien og mineralsammensetningen i meske-/skyllevann, samt temperaturen på skyllevannet.
Finnes sikkert en drøss faktorer til, regner med at folk som har mere rede på dette melder seg.... ;)

Men bryggeriene rører i mesken, dette kompenserer vel en del for skylling.
 
Lars skrev:
Hvordan du fanger opp vørteren har også innvirkning:
- Falsk bunn under hele mesken, hvor vørteren fanges opp helt fra bunnen, gir best utbytte
- Skal du legge ut en manifold under mesken (som mange av oss gjør), bør det ikke være for langt imellom hvert rør i manifolden (mener How to brew angir at 6-8cm skulle være mer enn godt nok), og ca 0,5 cm mellom hvert hull (sages med baufil, halvveis inn i røret, og legges med hullene ned)

Er det langt imellom hvor du fanger opp vørteren, risikerer du at masse søtstoffer ikke blir med under skylling.

Har en rist med ca 2000 hull i, 3mm, og ikke manifold, så dette burde ikke være noen problem! Diameteren er vel ca 42cm.. Burde jeg lage en ny silplate, med mindre hull?
Har "falsk bunn" under hele rista også..
 
Det høres ut som et bra utgangspunkt, hvilket utbytte har du, siden du spør? :brygging:
 
roba skrev:
Dag skrev:
Sirkulering av vørteren er antagelig en av de faktorene som påvirker utbyttet minst. Svært få, om noen, kommersielle bryggerier driver med slikt som RIMS, HERMS eller tilsvarende.
Blant de tingene som virkelig påvirker utbyttet, kan nevnes pH-verdien og mineralsammensetningen i meske-/skyllevann, samt temperaturen på skyllevannet.
Finnes sikkert en drøss faktorer til, regner med at folk som har mere rede på dette melder seg.... ;)

Men bryggeriene rører i mesken, dette kompenserer vel en del for skylling.

Bruker de knivrakene under selve vaskeprosessen óg? Eller kun ved tetting i mesken?
 
Lars skrev:
Det høres ut som et bra utgangspunkt, hvilket utbytte har du, siden du spør? :brygging:

Hehe, godt spørsmål, det gjenstår og finne ut på lørdag... Hvis maltet mitt kommer i tide!

Har lagt inn alle data" i Beertools, med 75% Efficiency".. Håper jeg får bedre utbytte enn det >:D
 
Regin Smiður skrev:
Lars skrev:
Det høres ut som et bra utgangspunkt, hvilket utbytte har du, siden du spør? :brygging:

Hehe, godt spørsmål, det gjenstår og finne ut på lørdag... Hvis maltet mitt kommer i tide!

Har lagt inn alle data" i Beertools, med 75% Efficiency".. Håper jeg får bedre utbytte enn det >:D

75% utbytte er mer enn bra nok. Ved god mesking og et utbytte på 70-75% mener enkelte at du vil få et bedre øl (rundere, mer fyldig..) enn et utbytte på 80-90%. Selv regner jeg med et utbytte på rundt 85% på normal styrke (OG under 1.060), og grubler på enn grovere knusing av maltet for å muligens dra det litt ned. Du vil spare noen små kroner på høyere utbytte, men det gir deg lite sannsynlig et bedre øl. :)

Nå har jeg ikke sjekket opp egne målinger så nøyaktig som man egentlig bør hvis man skal finne det faktiske utbyttet, men siden jeg treffer de tallene jeg ønsker ut ifra oppskrifter, får det stå.

Når OG går over ca 1.060 vil utbytte synke noe, tror det gikk ned til ca. 80% ved brygging når jeg fikk OG 1.092 her.
 
Hva med tykkelsen på mesken i cm?

Hvis mesken er 5-10 cm høy tror jeg en får dårligere utbytte en om den er 50 cm høy.

Men hvis mesken blir for høy kan man få problemer med tett mesk, men jeg har ikke problemer med en mesk på 80cm.

Jeg klarer fint 90% utbytte med partiskylling og jeg resirkulerer ikke.
 
Og når man først snakker mesketykkelse, så er det jo gjerne liter vann per kg malt som det beskriver, noe som også gir (om ikke så veldig stort) utslag på utbyttet.

Personlig ser jeg uansett ikke noe stort poeng i å bruke tid og energi på å justere opp utbyttet, dersom det ligger på 70% eller mer.
 
Ramsvatn skrev:
Hva med tykkelsen på mesken i cm?

Hvis mesken er 5-10 cm høy tror jeg en får dårligere utbytte en om den er 50 cm høy.

Men hvis mesken blir for høy kan man få problemer med tett mesk, men jeg har ikke problemer med en mesk på 80cm.

Jeg klarer fint 90% utbytte med partiskylling og jeg resirkulerer ikke.

Tykkelsen på maltsengen er definitivt avgjørende, men her spiller det også en rolle hvordan silbunnen din er (jfr. det Lars sier). Om filtersengen er tynn og det er langt mellom punktene der vørteren tappes ut (f. eksl. ved bruk av en manifold), men etterhvert som maltsengen blir tykkere, vil man komme til et punkt hvor utbyttet synker igjen. Jeg opplever typisk at jeg har et utbytte på ca. 85 % med en OG inntil ca 65. Deretter synker utbyttet. Jeg vil anta at dette har sammenheng med at man med store mengder malt skyller ølet med mindre vann per kg malt enn ved svakere øl. Følgelig blir utvaskingen mindre effektiv. Om man hadde skylt med like store mengder per kg malt som i lette øl, ville man ha endt opp med et svært stort volum som man hadde måttet koke inn. Da ofrer man gjerne heller litt ekstra malt.

90 % på partiskylling høres høyt ut...
 
Tilbake
Topp