Falsk bunn går ut over utbyttet?

Ja, det var det jeg hadde i tankene,
men er det noe man bør bruke på dip tuben?
dette er for smøring av o-ringer og pakninger og er et matsikkert produkt. Skal veldig lite til på o-ringene så sklir de rett inn.

Jeg har brukt ørten slike tuber for mange år siden når jeg vasket ned, desifiserte og satt sammen igjen milk shake og softis maskinen på McDonald's hvor jeg jobbet, akkurat samme produktet :p Jeg husker at vi til og med hadde noen små Cornelius fat til sirupene til milkshake, det tok litt tid med hjemmebrygging før jeg husket hvorfor dette så så kjent ut (dette var rundt 20 år siden).
 
Ja, du dytter den bare inn, trenger ikke å festes.

Du trenger en nippel som kan skrus på krana, tilsvarende nippelen på falskbunnen. Så forbinder du kran og falskbunn med en bit silikonslange. Den trenger du heller ikke feste på annen måte enn at den dyttes inn på niplene i hver ende.

Jeg bruker en SSBrewtech-kjele. Den har et systen der nippelen ikke skrus på krana, men dyttes inn. Men sjekk krana di, så ser du hva slags nippel du trenger.
Tar du ut bunnen før kok?
 
Tar du ut bunnen før kok?
Falskbunnen tar du ut, ja. Jeg trur i og for seg ikke at det gjør noe om den er med i koket; spørsmålet er hvordan den funker når du tapper. Da blir uttaket liggende under en haug med grums, og i verste fall risikerer du at det går tett. Men jeg trur d ui alle fall vil få med urimelig mye grums. Men dette har jeg ikke prøvd.

Hvis du ikke har motforestillinger mot å ta med grumset over i gjæringa, spiller det kanskje liten rolle. Men har du det, ville jeg plukka ut falskbunnen. Nippelen på krana bør kanskje ut, også. Den skal være lett å skru ut.
 
Falskbunnen tar du ut, ja. Jeg trur i og for seg ikke at det gjør noe om den er med i koket; spørsmålet er hvordan den funker når du tapper. Da blir uttaket liggende under en haug med grums, og i verste fall risikerer du at det går tett. Men jeg trur d ui alle fall vil få med urimelig mye grums. Men dette har jeg ikke prøvd.

Hvis du ikke har motforestillinger mot å ta med grumset over i gjæringa, spiller det kanskje liten rolle. Men har du det, ville jeg plukka ut falskbunnen. Nippelen på krana bør kanskje ut, også. Den skal være lett å skru ut.
Da fikk jeg handla. 30cm falskbunn passa greit til 36cm kjele.
Nippel til kjele med innvendige gjengestuss og stor silikonslange til kjele uten gjengestuss.
Tror dette blir bedre..
 

Vedlegg

  • 20211215_154034.jpg
    20211215_154034.jpg
    200,8 KB · Sett: 27
Jeg har en konvertert (RIMS, (ikke islam)) Digiboil, som jeg bruker til (skyllevann, og) BIAB, (serlig på mindre brygg, osv, den er enkel og rask å rengjøre, mens BrewToolen er bedre for større brygg). Jeg gidder ofte ikke ta ut falskbunnen, (dvs, jeg glemmer stadig å feste en snor i ringen i midten av falskbunnen, slik at den er enkel å ta ut). Siste brygg (30 l Schwarzbier) fosskokte med falskbunn i -12C (ute). Har dog isolert den med ett gammelt liggeunderlag.
Digger den Digiboilen :D
 
Jeg har en konvertert (RIMS, (ikke islam)) Digiboil, som jeg bruker til (skyllevann, og) BIAB, (serlig på mindre brygg, osv, den er enkel og rask å rengjøre, mens BrewToolen er bedre for større brygg). Jeg gidder ofte ikke ta ut falskbunnen, (dvs, jeg glemmer stadig å feste en snor i ringen i midten av falskbunnen, slik at den er enkel å ta ut). Siste brygg (30 l Schwarzbier) fosskokte med falskbunn i -12C (ute). Har dog isolert den med ett gammelt liggeunderlag.
Digger den Digiboilen :D
Problemet med å ikke ta ut falskbunnen kunne jeg tenke meg vil ha med nedkjøling og/eller tapping å gjøre. Bruker du en spiralkjøler (som jeg gjør) er det vel en ganske stor fare for å dytte ut slangen mellom bunn og kran? Det er vel ikke ideelt for tappinga, sid en du da må tappe ut gjennom nippelen? Videre: Går det greit å tappe med falskbunnen på plass. Får du rein vørter?
 
Jeg setter falskbunnen ned etter at mesking er ferdig her, jeg bruker den kun som humle filter, Grainfather G30 koker like fint med denne på plass er min erfaring. Kjøler med motstrømskjøler, ingen problem med mye humle rett i kok etter at jeg begynte med dette.
 
Sist redigert:
Problemet med å ikke ta ut falskbunnen kunne jeg tenke meg vil ha med nedkjøling og/eller tapping å gjøre. Bruker du en spiralkjøler (som jeg gjør) er det vel en ganske stor fare for å dytte ut slangen mellom bunn og kran? Det er vel ikke ideelt for tappinga, sid en du da må tappe ut gjennom nippelen? Videre: Går det greit å tappe med falskbunnen på plass. Får du rein vørter?
Falskbunnen i Digiboilen er hevet (på «føtter»), så den står over kranen. Jeg sirkulerer ned i midten av spiralkjøler, (som henger på leppen til kjelen, og ikke går helt ned til bunn), som gjør underverker for nedkjølingshastigheten. For å få klar(ere) vørter ved tapp lar jeg kjelen stå tiltet bort fra kranen. Og jeg tapper av noen liter først i egen kanne, som jeg gjerne bruker til starter eller speise, (etter at den har bunnfelt seg). Hadde egentlig vært kult å installert en justerbar diptube i kranen, (ghetto it).
Men; det er nok bedre praksis å løfte ut falskbunnen først, (må huske å feste ett snøre i den deste gang jeg brygger) :p
Så kan jeg dra igang en whirlpool før jeg lar den stå og bunnfelle. Whirlpool og falskbunn er ikke en god kombo ….
 
Tilbake
Topp