Falsk bunn i Grainfather, noen som har erfaringer?

Noen som har erfaringer med denne?

Har brukt den to ganger nå, men ikke snakk om og nå kok med den.

Kommer opp til rundt 93-94, så detter den nedover igjen, ofte ned til 88.
Og slik går tempen opp og ned.
Må da fiske opp hele greia, og så sette den ned igjen når kok er nådd.

Skjønner ingenting....
 
Hos meg fikk jeg et ganske langt opphold på 95 grader, vet ikke om det bygget som opp noe trykk men plutselig fikk jeg kok på ene sia og det virket som falskbunnen hadde løftet seg litt fra bunnen på den sia jeg fikk kok på men etter det holdt koken seg fint.
 
Jeg bruker den når det er mye humle i hopstand. Har egentlig ikke opplevd noe negativt. Mulig det tar litt langer tid å oppnå kok? Har ikke tatt tiden selv.
 
En 3kW dyppvarmer i tillegg gjør underverk. Jeg bruker alltid det i tillegg til 2,6kW element i kjelen min (40 liter) for å korte ned bryggeøktene.
 
Jeg har den (kjøpt sett med den, lokk med håndtak og camlock-oppgradering på tilbud).

Jeg tok ikke tiden for å oppnå kok, men la heller ikke merke til om det tok spesielt lang tid, virket ikke slik, romtemp på ca 21.

Camlock-oppgraderingen var i hvert fall kjekk, den er mulig å gjøre reversibel hvis du bytter hele armen med en arm som allerede har camlock, blir ikke dyrere heller.

Lokket derimot, plasseringen av håndtakene gjør at man ikke lenger kan bruke lokket til plassering av kjøleren.
 
Har opplevd å ikke oppnå kok på vørter med høy OG. Tror det brenner seg fast i bunnplata over varmeelementet. Måtte ta opp silbunnen og skrape bunnplata. Oppnådde kok, men da er vitsen med silbunnen borte. Gått bra i andre brygg
 
Jeg har også fått falskbunn i hus, men har ikke brukt den. Grunnen er at jeg med jevne mellomrom under kok forsøker å hindre at ting svir seg på bunnen over varmeelementet. Med falskbunn kommer jeg ikke til.
 
Har brukt den på 5-6 brygg. Hadde et problem med svidd bunn og sikringen som da konstant gikk under kok. Fikk da ikke skrapt bunnen fri, men øl ble det. Pleier også å putte i maltrøret under whirlpool, skal ikke mye til for at den løfter seg når man rører rundt.
 
Takker for erfaringer!

Tok og testet igjen i går med og bare koke opp vatn, med falskbunnen på plass.
Nå var det ingen problem med og nå kok.
Så virker som at det er når jeg brygger at noe setter seg på kokeplaten eller noe som gjør det.

Burde jo ikke komme så mye under der når jeg har den på plass men.

Får vell bare teste litt til fremover og se, eventuelt dropper jeg hele bunnen.
 
Tilbake
Topp