Farge på øl

Geironimo

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg var litt flåkjefta å sa at om det ene fotball-laget jeg følger klarer å holde seg i 4. divisjon i år så skulle jeg brygge øl til avslutningsfesten dems.
De klarte de nå på søndag, og jeg fikk jo høre det med en gang.

Så jeg skal jo selvsagt gjøre det, men så tenkte jeg at jeg ville gjøre en vri.
Jeg har jo sett at mye øl som drikkes på St.Patricks day er grønt. Hva er det de bruker for å få denne fargen, og er det mulig å få til en blå en? :)
Det er vel ikke så enkelt som konditorifarge?  :biersmile:

Dette høres kanskje helt absurd ut, men det hadde vært glitrende moro om det gikk an.
Noen som vet?

Geir
 
Det vanligste, og antekeligvis enkleste er at de tilsetter fargen mens de tapper ølen. Konditorfarge brukes, men i hvilke mengder aner jeg ikke. Ville laget er ultralys øl om jeg skulle funnet på å farge den for å slippe unna med minst mulig fargetilsetning.
 
Enkleste er nok å bare tappe deg et glass og eksperimentere med blå konditorfarge. Se hvor mange dråper som gir en fin farge på et glass, også se om det påvirker smaken. Om det fungerer så burde det gå fint å bare skalere opp.
 
siden øl er gyllent, vil jeg anta blå konditorfarge vil gi grønnskjær, såsant du ikke gar i nok te at alle blir blå i kjeften av å drikke det  :jaha:
 
Skulle lage et grønt øl engang, brukte da 4 små glass konditorfarge (vanlige fra rema1000) på 10L. Det ble såvidt merkbar grønnfarge. Tror trikset er å bruke mer potente konditorfarger som man får tak i på kake-butikker.

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2
 
Du kan prøve å bruke konditor fargepulver, dette brukes mest i sukker dekorasjoner. Men det misfarger ikke gapet til offerene.
 
Tilbake
Topp