Fargekontrast på bunnfall i gjærstarter

Hei,

Se vedlagte bilde. Har fargekontrast i bunnfall på gjærstarter. Laget 3 liter gjærstarter som jeg setter for andre gang for å få tilstrekkelig mengde for å kunne brygge en lager. Benyttet WLP800, pilsen DME og WLP gjærnæring. Dette boblet dessverre over og jeg er redd for kontaminasjon. Noen som kan gi noen råd/tips? Ønsker i utgangspunktet å benytte denne gjær i ett brygg som jeg skal sette til helgen, men kjenner på at jeg er litt skeptisk. Er forøvrig veldig nøye på renhold, men mistet kontrollen når det boblet over.
0b7d565593ccfa6ff0a7d8404e08d02c.jpg


Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Død gjær/trub nederst og frisk hvit gjær over. Ikke ferdig flokkulert, for vørteren er temmelig tåkete. Ser helt normalt ut.
 
Takk for raske svar! Ja, det kan være tilfellet. Det er første gang jeg setter gjærstarter for 2.gang med samme gjær, så det er nok kanskje død gjær som da danner dette mørke partiet i bånn som vises her. Når man så dekanterer dette, så vil man kun ha ut den friske hvite gjæren? Kan kanskje by på utfordring å få til det. Død gjær/trub vil kanskje ikke påvirke smaken negativt i noen stor grad, siden denne bare bunnfeller i vørteren?
 
Takk for raske svar! Ja, det kan være tilfellet. Det er første gang jeg setter gjærstarter for 2.gang med samme gjær, så det er nok kanskje død gjær som da danner dette mørke partiet i bånn som vises her. Når man så dekanterer dette, så vil man kun ha ut den friske hvite gjæren? Kan kanskje by på utfordring å få til det. Død gjær/trub vil kanskje ikke påvirke smaken negativt i noen stor grad, siden denne bare bunnfeller i vørteren?

Det er for det meste trub fra starter-DME'en din.

Ikke tenk på det og dekanter det flytende som er over gjæren. La noe væske være igjen så du får snurret opp gjæren igjen. f.eks 1cm over gjærmatta.
 
Tilbake
Topp