Favorittøl uten starter

Hallo godtfolk,

skal sette et brygg i morgen og rekker ikke å sette starter, så tenkte i den sammenheng å lage en ørliten tråd hvor folk kan poste deres favoritt-"jeg-har-ikke-tid-til-starter"-øl! Kom gjerne med forslag annet enn IPA og pale ales, men hvis dette er din favoritt, må den selvsagt få plass her.

Play ball!
 
Jepp, jeg synes også w-34/70 er praktisk å bruke når jeg skal brygge lagere.

Vil du ha en tørr saison så funker jo Belle knall også.
 
Du kan brygge øl uten gjærstarter med ferskgjær også. Hvis man vet hva man vil og gjør. Enkelte britiske øltyper skal ha mye karakter av gjærstammen. En god bitter skal etter min mening ha det. Når jeg brygger rene bittere dvs OG på 1038-1040 hender det jeg tilsetter en pk wlp 002 rett i bøtta. Det er å tilsette for lite gjær. Men det er noe av poenget. Den lave gjærmengden gir mer estere og det er det jeg er ute etter. Så 19-20 liter vørter OG 1040 og en pk wlp 002 (fersk pakke) + litt ren O2 kan gi bedre resultat enn samme ølet med gjærstarter og wlp 002. Men dette er et unntak. Det er forresten et meget godt sommerøl.

mvh
Bårdd
 
Hvilke gjæringsprofiler kjører du på disse to bryggene, og hvordan syns du de er hvis du sammenligner disse?
16 grader jevnt i to-tre uker. De fleste synes nok at S-23 er fruktigest og for mange den beste, selv om den sikkert smaker minst Kölsch-aktig av de to. Godt øl i alle fall.
 
Du kan brygge øl uten gjærstarter med ferskgjær også. Hvis man vet hva man vil og gjør. Enkelte britiske øltyper skal ha mye karakter av gjærstammen. En god bitter skal etter min mening ha det. Når jeg brygger rene bittere dvs OG på 1038-1040 hender det jeg tilsetter en pk wlp 002 rett i bøtta. Det er å tilsette for lite gjær. Men det er noe av poenget. Den lave gjærmengden gir mer estere og det er det jeg er ute etter. Så 19-20 liter vørter OG 1040 og en pk wlp 002 (fersk pakke) + litt ren O2 kan gi bedre resultat enn samme ølet med gjærstarter og wlp 002. Men dette er et unntak. Det er forresten et meget godt sommerøl.

mvh
Bårdd
Hmm.. så det er eventuelt svaret på dette spørsmålet: https://forum.norbrygg.no/threads/esb-og-redusert-smake-av-britisk-gjaer.33100/
 
Saison! Kos med underpitch av belle saison eller mangrove jack m72 tørrgjær. Sørg for at det er 30C i karet så blir det utrolig bra øl på veldig kort tid. Vær dog forberedt på en skikkelig ester og fenol opplevelse :).
 
Tilbake
Topp