Ferdig vørter fra butikken

Det de faktisk burde ha gjort her er å selge en komplett pakke tilpasset formålet.

Kjøleskap med tappetårn, fat/gjæringskar (med spunding valve) og kullsyre og selg det inn som at alt man trenger å gjøre er å helle i vørter, tilsette gjær og stille temperatur/trykk.
 
Stadig nye FWK på markedet, ølbrygging har nå 14 forskjellige varianter på markedet.
En type der du også kan mikse litt selv da de har en ferdig base for en IPA.
Noen som har forsøkt noen av disse og er fornøyde?
 
Stadig nye FWK på markedet, ølbrygging har nå 14 forskjellige varianter på markedet.
En type der du også kan mikse litt selv da de har en ferdig base for en IPA.
Noen som har forsøkt noen av disse og er fornøyde?
Jeg har brygget Ølbrygging sin kölsch, og var meget fornøyd med den. Et flott alternativ dersom en ikke har tid/ork/utstyr til selve bryggingen.
 
FWK konseptet har visst slått an. Bra at alle kan få mulighet til å brygge skikkelig øl der inngangsterskelen er lav. Men det er jo svindyrt med FWK. Ihvertfall kontra løsvekt humle/malt.
 
700kr for 18L ferdig øl er rimelig dyrt.
Jeg brygger 60 liter øl til mindre enn 700kr rett som det er :eek:
Og da synes jeg nesten at jeg splurger med fancy lokalt malt til 1000kr sekken osv.
Noe av det billigste du kan brygge, er vel pils. Jeg får 25-27 liter av 5 kilo malt, og med billigste malt - som er godt nok - er det 100 kroner til malt. Så har jeg veldig billig humle fra Petit, og la oss si jeg bruker 100 gram Opal til 50 kroner (trur det bare var 30), så er vi oppe på 150 kroner. I tillegg kommer litt til gjær og strøm og vann og salter, men jeg får mange brygg ut av en pose w-34/70, så det blir ikke så mye mer. Startervørteren utvinner jeg det meste av fra bunnfall i kjelen. Så for enkelhets skyld: 25 liter til 150 kroner, eller 6 kr/l. 3 kroner for en skummende halvliter av noe jeg synes er ganske godt. Det er ikke ille. Og i alle fall langt å foretrekke for det meste av det du får kjøpt av IPA og NEIPA:)!

Jeg er nettopp midtveis i "brygginga" av en rødvin fra et midt-på-treet vinsett (Classic Winexpert). Der kommer vel den ferdige vinen på 43 kroner liter'n. Og jeg har grunn til å tru at det blir en ganske anstendig drikk. Det synes jeg ikke er så ille, og veldig mye bedre enn prisen på øl fra ferdig vørter. Hadde ferdig vørter vært den eneste måten å brygge på, hadde jeg nok heller kjøpt ferdig øl.
 
Tilbake
Topp