Ferdiggjæret Belgisk Dobbel?

En Belgisk Dobbel med WLP530 har stått til gjæring i 3 uker, regulert til 20*C (optimal temp). OG 67, målte SG til 20 for 8 dager siden og antok den var klar for tapping idag. Ble skuffa da SG fortsatt var 20, oppskrifta sier FG = 13. Gjæringsprosessen har såvidt jeg kan se gått normalt for seg. Redd for flaskebomber og tok en avgjørelse om å la den stå ei uke til, økte temp til 22*C på hunch.

Er en fersking i gamet og er usikker på hvorfor gjæringa tilsynelatende har stoppa, og hva jeg evt. kan gjøre for å nå FG? Og hva om SG fortsatt er 20 om ei uke?

Takker for svar! :)

Med så lite info om hva du har gjort er det ikke mulig å mene noe. Mesketemperatur, oksygenering, gjærmengde etc.
Men hvis du ikke tilsetter ny/annen gjær så kan det godt hende at gravity er lik om en uke. Trur eg.
(-Jeg har ikke brukt denne gjæren så andre får gi bedre svar)

Ok, takk for svar. Skal prøve å være mer presis, er som sagt litt fersk, så vet ikke hva som trengs av opplysninger for å hjelpe meg her :)
Mesking; 67*C, 90 min.
Koking: 60 min.
Okygenering; rista 20 liter vørter i 30-litersdunk maks håndkraft i 3-4 min.
Gjær: WLP530, 2 rør (sjekket med mr.malty for dato/mengde), pitchet ved 19*C uten starter.

Annen info som er relevant? Hvordan er det å tilsette ny gjær så sent, antar det blir vanskelig å tilføre ny oksygen uten å ødelegge?

Hvis du tilsetter ny gjær må du ikke få inn oksygen.
Ellers så er vel smaken viktigere enn styrken. Er den god hadde jeg ikke gjort noe.
En nødløsning er å bruke Belle Saison. Den kan trolig klare å dra den ned til 13 men det vil nok smake mye Belle av ølet.
Hør hva de sier de som har brukt 530.

Ønsker ikke å endre smaken. Er mest nysgjerrig på om jeg er garantert flaskebomber/ekstrem karbonering dersom jeg tapper på FG 20...
Venter hva noen med 530 know-how kommer på banen :)

Brygget en belgisk dobbel med WLP530 selv for en stund siden. OG 70 med to rør gjær. 66C i mesken. Brukte også en flaske med candisirup og 200g sukker. FG ble 11 etter 22 dager.

Hvis du ikke har brukt sukker er det ikke sikkert du får like lav SG som meg selv om prosessen din er noenlunde lik, da dette ofte gir litt bedre utgjæring. Uansett er det trygt å flaske så lenge du har samme SG flere dager på rad. Om du ønsker å gjøre et forsøk på å få ned SG kan du vugge litt forsiktig på dunken for å få mer gjær i suspensjon og sette opp temperaturen litt. Dette fungerer av og til, men noen ganger går det bare ikke. Noter det ned i loggen din, så kanskje du finner ut av det ved en senere anledning :) (f.eks. oppdager at du har ødelagt termometer som viser 3 grader feil slik som jeg hadde en gang)

Stusser litt over at du sier du var skuffet da SG ikke hadde forandret seg rett før du skulle tappe. I tilfelle du har motatt samme feilinformasjon som så mange andre nybegynnere gjentar jeg det som er gjentatt utallige ganger her på forumet: Aldri flask en batch før den har stabil SG over 2-3 dager. Glem alt om FG i oppskrift, plopping og soner står på hydrometeret. Dette er bare feil.

Glemte å spesifisere at vi også tilsatte kandisukker, 500g. Så vi brygget tydeligvis ganske likt (naturlig nok).

Skjønner hva du mener ang stabil SG. At jeg ble skuffet er nok litt feil ord, kanskje mer en frustrasjon av at jeg ikke skjønner gjæringsprosessen godt nok til å ta et velbegrunnet valg mens man står der med hydrometeret i handa :-D

Tar til etterretning dine kloke ord og innser at man ikke alltid treffer på oppskrifta, men kommer nok til å gjøre et par endringer til neste gang; mer oksygen i vørter (riste lenger) og dobbeltsjekke gjærmengde/dato. I tillegg kunne folka på Bakke fortelle at det er fordelaktig å øke gjæringstemp etter 4-5 dager.

En av grunnene til at vi valgte å brygge en Dobbel var jo å øke vanskelighetsgraden da de forrige bryggene har gått urovekkende greit :)

Takk for svar @Moi og @Forvirret !!

Jeg var med på dette brygget.

Sånn i teorien. Når vi måler SG lik over flere dager så er jo det wonderbar. Når man havner et godt stykke over FG, blir jeg nervøs for at gjæringa av en eller annen grunn har stoppet.

I et sånnt tilfelle vil det jo være igjen gjærbare sukkermolekyler og jeg begynner å bekymre meg for flaskebomber.

Det at vi ikke skal forvente FG ihht oppskrift er greit å ha med seg videre.

Hovedspørsmålet mitt er da; hvordan veit vi at det vi måler med vekta er ikke-gjærbart sukker? Er det kun å forsikre seg om gjæringstemp og frisk gjær i rett mengde?

530 skal vel være "samme" som wy3787, har brukt 3787 noen ganger og den har vært notorisk treg. Den tar ikke en direkte pause men jobber sakte.

FG i oppskriften er jo en pekepinn på hva man kan forvente. Havner man langt over kan man vugge forsiktig slik jeg foreslo, og eventuelt tilsette mer gjær om du er redd den er død (av altfor høy temperatur eller høyt alkohlnivå for eksempel). Hvis dette ikke fungerer er det bare å flaske, for da klarer ikke gjæren å spise mer uansett. Med riktig pitch og god oksygenering vil man normalt komme i nærheten av denne, men ikke alltid. Noen ganger finner man svar, og noen ganger vil den rett og slett bare ikke ned. En litt søt belgisk dubbel er vel uansett ikke å forakte? :)

Er man likevel litt nervøs kan det være greit å åpne en flaske ganske tidlig for å sjekke karbonering. Er den overkarbonert er det bare å løfte forsiktig på korkene og slippe trykket ut noen gangaer til kullsyrenivået er passelig, og sette alle flaskene kaldt for å stoppe gjæring. Greit triks å ha i bakhånd om gjæren skulle spille deg et puss, men som regel er det RDWHAHB som gjelder

Flasket akkurat Andrimne dobbel med WY3787 (OG 1,062). Den gjæret greit ut og landet på 1,014. Det er vel innenfor.
Brukte starter til å gro opp til teoretisk 0,9 M/oP*ml via brewersfriend.

Hvis man leser om dobbel i brewing classic styles står det at det er viktig å øke temperaturen underveis for å få gjæren til å attenuere skikkelig.
Jeg fulgte BCS her. Dvs. pitche på 18 oC og deretter øke gradvis til 20 oC ila 5 dager. Det er viktig at temperaturen ikke må falle på noe tidspunkt i gjæringsforløpet da gjæren da vil pakke sammen og ta ferie.

Etter 10 dager satt jeg karet på 22 grader da jeg trengte gjæringsskapet til noe annet.

Noen belgiske gjærstammer er litt trege til å karbonere. Fikk tips om å topphøste litt slik at man kan tilsette litt frisk gjær til naturlig karbonering. Dette gjelder nok kanskje mest for de sterkeste typene. Karbonerte til 3,5 vol CO2.

Tilbake
Topp