Ferdiggjæret etter 4 døgn

Hei. Prøvde en Sjelefred pakke fra Vestbrygg på Torsdag. Fulgt oppskriften meget nøye, OG endte på 1.048 istedet for 1.049 men det var nærme nok for meg. Målte OG igjen etter 4 døgn da det har vært stille en stund og den var da 1.012 og skal ende på 1.013. Er det noe galt med brygget da eller er det ferdig allerede? Behøver det å stå fulle 14 dager uansett? Pakken med malt å gjær har vært lagret i litt over et år men godt innpakket og tørrgjæren fra Safale gjæren var ikke utgått på dato.. Er meget fersk i faget med mine beskjedene 5 batcher pp 25 liter

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mål om nye tre dager og se om gravity er den samme. Din FG er ikke nødvendigvis lik den som oppskriftmakeren har satt.
Det anbefales normalt å la det stå i ca 14 dager (lengre for lagergjær) selv om sukkerspisingen er ferdig etter 4 dager.

Det skal jeg gjøre. Er det det de mener med effektivitet på brygget? 75% var det på denne oppskriften, vil det si at jeg hadde mere effektivitet? Spør med det vettet jeg har:p

Tror egentlig ikke det er det som menes med effektivitet. Ofte er dette et mål på hvor mye sukker man får ut av malten opp mot det som teoretisk er mulig. Hvor mye man får i gjæringsbøtta er en annen effektivitet.
Men en hva jeg kaller utgjæringsgrad på rundt 75% kan være vanlig for gjæren du har brukt.
-Har aldri brukt sett fra Vestbrygg.

Tror egentlig ikke det er det som menes med effektivitet. Ofte er dette et mål på hvor mye sukker man får ut av malten opp mot det som teoretisk er mulig. Hvor mye man får i gjæringsbøtta er en annen effektivitet.
Men en hva jeg kaller utgjæringsgrad på rundt 75% kan være vanlig for gjæren du har brukt.
-Har aldri brukt sett fra Vestbrygg.
Takk for hjelpen:)

Så vidt jeg kan skjønne har du fått helklaff. Det der må da bli bra:). Du kan helt klart ha fred i ølbryggersjelen din. Men la for all del ølet få stå og hygge seg de 14 dagene - minst. Gjæren jobber i det stille fremdeles - med å rydde opp etter seg, så vidt jeg forstår. Under den aktive fasen produserer den mye styggedom som den så i ettertid angrer på at den har produsert, og som den så jobber for å få unna. Så påstår i alle fall de som har undersøkt saken på vitenskapelig vis. (Jeg gulper jo bare opp noe jeg har lest, selvfølgelig - men jeg tror bestemt det har noe for seg.)

Så vidt jeg kan skjønne har du fått helklaff. Det der må da bli bra:). Du kan helt klart ha fred i ølbryggersjelen din. Men la for all del ølet få stå og hygge seg de 14 dagene - minst. Gjæren jobber i det stille fremdeles - med å rydde opp etter seg, så vidt jeg forstår. Under den aktive fasen produserer den mye styggedom som den så i ettertid angrer på at den har produsert, og som den så jobber for å få unna. Så påstår i alle fall de som har undersøkt saken på vitenskapelig vis. (Jeg gulper jo bare opp noe jeg har lest, selvfølgelig - men jeg tror bestemt det har noe for seg.)
Høres flott ut, det var det jeg håpet på!:) det blir spennende å prøve når det har stått 14 dager:)

Tilbake
Topp