Fermzilla overføringstrykk

ADale

Norbrygg-medlem
Mener jeg skal bruke 1 bar. Noen høyere? Det går tregt, som vanlig. Og hva med fat trykk? Satt det til ca 0.2 bar.
 
Så lenge fermzilla står høyere en fattet kan trykket være likt - CO2 ut fatet går tilbake i fermzilla mens ølet renner inn (closed loop).
 
Fattrykk samme som tanken. Så slipper du trykk fra fatet og det renner over. Kjekt å bruke en spundventil eller lignende på fatet som slipper trykk i den farta du bestemmer. Hvis du ikke slipper trykk ut fra fatet vil overføringa gå saktere og saktere til den stopper ettersom trykket i tomrommet over ølet stiger ettersom fatet fylles med øl. Når trykket i begge beholdere er likt renner det ikke mer.

Jeg ville ha :
-Trykksatt fatet til en bar.
-Flytt gasstilførselen til tanken. La gassen stå på hele tiden på en bar.
-Monter overføringsslange fra tank til øl ut på fatet.
-slipp ut litt gass fra fatet ved å dra i overtrykksventilen. Ikke så mye om gangen dersom ølet er karbonert.
-Gjenta til fatet er fullt.

Hvis du har Spundventil bruk den istedet for å slippe opp manuelt via overtrykksventilen.

Lykke til
 
Går bedre nå. Hadde t. O. M glemt å skru til ballock på fat for gass inn... Så håper litt CO2 flushing vil fikse den tiden det ble utsatt for litt luft.
 
Fattrykk samme som tanken. Så slipper du trykk fra fatet og det renner over. Kjekt å bruke en spundventil eller lignende på fatet som slipper trykk i den farta du bestemmer. Hvis du ikke slipper trykk ut fra fatet vil overføringa gå saktere og saktere til den stopper ettersom trykket i tomrommet over ølet stiger ettersom fatet fylles med øl. Når trykket i begge beholdere er likt renner det ikke mer.

Jeg ville ha :
-Trykksatt fatet til en bar.
-Flytt gasstilførselen til tanken. La gassen stå på hele tiden på en bar.
-Monter overføringsslange fra tank til øl ut på fatet.
-slipp ut litt gass fra fatet ved å dra i overtrykksventilen. Ikke så mye om gangen dersom ølet er karbonert.
-Gjenta til fatet er fullt.

Hvis du har Spundventil bruk den istedet for å slippe opp manuelt via overtrykksventilen.

Lykke til
Hvor langt ned slipper du ned spindle valve? 0.5-0.6bar?
 
Hvor langt ned slipper du ned spindle valve? 0.5-0.6bar?
Nei, da går det nok for fort hvis det er snakk om karbonert øl. Slipper opp til jeg hører at det suser litt og lar det renne pent og sakte. Har ikke lagt merke til tallet men kanskje 0.1 til 0.2 under fattrykk.
 
Må spørre, har hatt problemer med at flyteballen havarerer. Mao, toppen får for mye krausen på seg, så når jeg begynner overføring til fat, så ligger enden på slangen i overflaten og slurper CO2.
 
Tilbake
Topp